Ølfat-typer

Har nylig startet med ølbrygging og er på stadiet der jeg ønsker å oppgradere til ølfat fra flasking. Spørsmålet mitt er som følger: Hva for erfaringer finnes der ute når det kommer til Corneliusfat kontra de fatene de selger på ølbrygging? Er det kvalitetsforskjeller mellom disse?
Mvh Rune, Trondheim
 
Hei!
Det er ikke kvalitetsforskjeller mellom Corneliusfat og bryggerifat (hvis det var det du mente) men det blir bare et spørsmål om hva du vil satse på. Corneliusene er oftest mindre og kanskje litt enklere å håndtere.
 
Hadde (har) gått for cornelius.
- Billigere koblinger.
- Mulighet for picnic-kran
- Mulighet for bruk av gasspatroner til tapping
- Flere mindre størrelser
- Smalere (evt. kegerator)
- Lettere å rengjøre
- Flere leverandører
- Flere kan en del om dette.

Det finnes sikkert argumenter for fat med G-kobling og, men disse får andre ta seg av.
 
Takker for svar og argumenter hittil. Det er 20-litringen av bryggerifat (ølbrygging.no) kontra 19-litringen Corneliusfat jeg vurderer. Det har kommet meg for øret at argumenter FOR bryggerifat er:

- At bryggerifat er lettere å rengjøre (motsatt mening av deg, StoreMy)
- Bryggerifatene har bare en ventil, Corneliusfat 2, hvilket betyr enda et ledd med potensielle lekkasjer .
- Færre pakninger
- Bryggerifatene kan stables
- Tåler mere

Det er i planene å bygge en kegerator som et møbel med 6 slike fat oppi. Så jeg vil gjerne høre så mange innspill som mulig før valget tas. Må nevne (igjen) at dette med fat er helt nytt for meg.
 
I et nybegynnerperspektiv er nok Cornelius litt enklere og hvis man lager små batcher. Jeg startet ut med Cornelius, men har nå i hovedsak bryggerifat. Det som er den store fordelen med bryggerifat, er at hvis du lager batcher på 50-100 liter, kan du tappe dem på et fat eller to. Det er litt enklere slik sett. Det blir også ganske billig for bryggerifat hvis du får tak i brukte for panten.
 
Bryggerifat er etter min mening mye enklere å rengjøre kontra corneliusfat. G-koblingen kjøper du under 200 kroners grensen på e-bay.
Når det er sagt, jeg heller litt mot corneliusfat selv (miljøskadet)
Det at bryggerifatene kan stables oppå hverandre syns jeg ikke hjelper så mye, da de ikke kan stables når de er i bruk !?
 
Bryggerifat er etter min mening mye enklere å rengjøre kontra corneliusfat. G-koblingen kjøper du under 200 kroners grensen på e-bay.
Når det er sagt, jeg heller litt mot corneliusfat selv (miljøskadet)
Det at bryggerifatene kan stables oppå hverandre syns jeg ikke hjelper så mye, da de ikke kan stables når de er i bruk !?
Noen link til g koblinger under 200 grensen på ebay
 
Tilbake
Topp