Ølflasker som eksploderer

Har opplevd det forunderlige på de tre siste bryggene at én flaske hver gang har eksplodert i løpet av det første døgnet etter tapping.

Skyldes dette infeksjon eller kan det hende at flaskene har blitt utslitt i min varetekt? Jeg "baker" alle flasker på 150C i minimum 30 min. Alle de ødelagte flaskene er standard 0,33 flasker som jeg har hatt i sirkulasjon i hjemmet over lengre tid.

Når jeg tapper har jeg sukkerlaken i tappekaret før jeg fører over ølet med hevert, så det skulle være greit fordelt også...
 
Under disse omstendighetene høres det helst ut som en svakhet ved velbrukte flasker, ja. Men du kan kanskje forsøke å redusere mengden sukkerlake noe, og likevel få en brukbar karbonering?
 
Skal holde med 15 min "baking". Høres ut som enten "for dårlig blanding" av sukkeret (for mye?), villgjær eller infeksjon. Har ikke hatt "for slitene" flasker, selv om jeg har gjenbrukt mange selv.
 
Brukte enten 6 eller 7 g/l - og angående "baking" gjorde jeg vel en justering til 30 min på 150C for en stund siden pga noe jeg leste i "How to brew"...
 
første døgnet etter tapping

Det betyr at trykket er ikke så voldsomt ennå (om du hadde brukt 10 gramm sukker eller dårlig blanding av sukkerlake ville det ikke hadde vært bortgjæret enda) plus at 'eksplosjon' kan ikke være kraftig. Jeg tipper også svake flasker og tilfeldighet.
 
Tilbake
Topp