Ølforslag til bryllup

Marymoe

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg og min kjære skal gifte oss til sommeren. Skal brygge øl til festen. Har foreløpig brygget en skottsk ale, IPA med fruktig humle, Cream Ale, sjokoladeporter. Trenger hjelp til nye ideer og forslag, sånn at alle gjestene blir fornøyde:) kan vel si det sånn at gjestene ikke er svært vant til hjemmebrygg, så kan ikke utfordre for mye;) kjøper pils, så brygger bare overgjær..

Hva mener dere jeg bør brygge? Og hva ville fått deg til å juble som gjest i baren?

Takk for innspill:)
 
Wit har iallefall vært en hit når jeg har brygget det
Takk for svar:) Har brygget noen selv tidligere, men har opplevd at det blir litt for mye estersmak av banan. Hvordan unngå dette? Hvilken gjær har du brukt? Og temperatur for gjæring? Krydder?
 
Vil helt klart anbefale en wit eller weiss, det pleier å falle i smak hos "de fleste" som vanligvis bare drikker butikk-lager. Har selv en weiss-oppskrift satt med wlp300 og gjæret på 18 grader (pitchet 1-2 grader under), da blir det lite banan og den har høstet mye lovord fra gjester - både damer som "egentlig ikke drikker øl" og BMC-drikkende mannfolk. Har ikke krydder i min for øvrig.
 
Takk for svar:) Har brygget noen selv tidligere, men har opplevd at det blir litt for mye estersmak av banan. Hvordan unngå dette? Hvilken gjær har du brukt? Og temperatur for gjæring? Krydder?

Wlp400
Nedre enden av tempspekteret.
Indisk koriander og mye sitrus
 
Jeg ville ha gått for en letthumlet APA, eller vanlig (britisk) pale ale. For de som ikke drikker mye rare øl, er bitterhet, mye humlesmak og gjærsmak (som mange ville ment wit og weiss smaker) fremmede smaker. Pale ale med East kent golding bør treffe de som baredrikker "vanlig øl". Man skal ikke kimse av en skikkelig god pale ale.
 
Brygget selv en English Ordinary Bitter og en litt forsiktig APA til en sommerfest. Begge er jo ganske "snille", og falt i smak hos de aler fleste.
 
Jeg ville ha gått for en letthumlet APA, eller vanlig (britisk) pale ale. For de som ikke drikker mye rare øl, er bitterhet, mye humlesmak og gjærsmak (som mange ville ment wit og weiss smaker) fremmede smaker. Pale ale med East kent golding bør treffe de som baredrikker "vanlig øl". Man skal ikke kimse av en skikkelig god pale ale.

<Trådkuppevarsel>

Har du en Pale Ale oppskrift med EKG å dele med meg?
 
Se om du finner NærbØL oppskrift her på forumet. Snadder og lettdrikkelig. Alternativ til Wit. @Odland er faren, mulig delt farskap ikke sikker, men han kan sikkert tipse om den er vanskelig å finne.
 
Selv om du i første melding skriver at du skal kjøpe pils, ville jeg også hatt en hjemmebrygget Pils for å vise dem hvordan god Pils virkelig skal smake :)
Fallhøyden er imidlertid stor...
 
Takk:) Flotte svar og gode tips:) Skal brygge 160 liter, med 20 liters batcher.. Så blir maaange muligheter til å prøve ut ulike ting..

Som ølelsker da.. Hva ville dere hatt?
 
IPA med mye sitrus, for du har vel bestilt pent vær til den store dagen :)
... så du skal lage åtte batcher...
Siden det er et bryllup, ville jag ha satset på flere lyse og friske øl.
1 Kölsch, 1 Pils, 1 Wit, 1 blond.... Det var halvvegs.
IPA liker 'alle', så gjerne to forskjellige..
1 Pale Ale med godt med maltsmak
Jeg liker også en god kaffe-Porter, men det blir kanskje bare en til Avec'en.
.... pokker... du må lage mer enn 160 liter...
:)
 
IPA med mye sitrus, for du har vel bestilt pent vær til den store dagen :)
... så du skal lage åtte batcher...
Siden det er et bryllup, ville jag ha satset på flere lyse og friske øl.
1 Kölsch, 1 Pils, 1 Wit, 1 blond.... Det var halvvegs.
IPA liker 'alle', så gjerne to forskjellige..
1 Pale Ale med godt med maltsmak
Jeg liker også en god kaffe-Porter, men det blir kanskje bare en til Avec'en.
.... pokker... du må lage mer enn 160 liter...
:)
Fantastsik msevland:) kanskje jeg må lage mer, for blir jo litt svinn på veien. Er på seinsommeren, så har jo en hel sommer som skal fylles med øl;) kaffeporter hadde vært digg.. Hmm.. Koker man opp kaffe å har i vørteren da eller?
 
Håper du har mye fat, eller mange venner som kan låne deg fat... Håper ikke du har planer om flasker i så store kvanta. Da er jeg redd du kommer til lå bli dritt lei, og gleden av egenbrygget øl vil fort falme. Du kommer uansett til å få det travelt opp mot dagen.
Dersom jeg har ledige fat, kan du få lånet et av meg. Jeg har bare tre 19 litere...
Jeg kjøpte akkurat et 38 liters Corneliusfat av Simen her på forumet i dag. Kanskje du skal lage en dobbeltladning av favorittølet ditt i den :) ?
 
Tilbake
Topp