Ølhistorie og smaking med Thibault, Garshol og Polden Arnesen

9. Januar arrangerer Stjørdal Hjemmebryggerlaug ølkveld på Hjelseng Gård i Stjørdal. Vi får besøk av 3 internasjonalt kjente øl-personligheter som tar oss med på en reise gjennom ølets historie rundt i verden. Med interesse for Stjørdals unike ølkulturelle historie ønsker disse prominente personlighetene å avlegge byen et besøk. Ølkvelden arrangeres på Hjelseng Gård som gir en perfekt atmosfære til et slikt arrangement.

Program for kvelden
Kåseri/Foredrag Lars Marius Gardshol og Martin Thibault tar oss med på en fantastisk reise gjennom verdens tradisjonsrike ølkulturer. Dette blir sett i sammenheng med vår egen Stjørdalsøl og hvilke teknikker, smaker og råvarer som blir benyttet rundt om i verden.

Ølsmaking og mat Kveldens matrett er satt sammen med tanke på 2 forskjellige ølsorter som blir presentert for smaking. Ølsmaking arrangeres av Norges første ølsommelier Amund Polden Arnesen.

Mer informasjon finner du på www.shbl.no
 
Har ikke anledning selv, men på morssiden har jeg famile i Hegra som alltid brygger Stjørdalsøl.
Nå manglet ølsommelieren den gangen jeg fikk servert min første øl av nevnte produksjonsmetode, vet ikke om ølet var typeriktig men det var brukt bakegjær og egentlig likte jeg ikke ølet da det skilte seg ut vesentlig fra den pilsen som var vanlig og drikke på den tiden.

Hadde det vært en ølsommelier tilstede kunne han sikkert forberedt meg på smaksopplevelsen og den gastronomiske nytelsen dette sikkert er, og kanskje pekt meg (og ev. produsenten) i en mer typeriktig variant av Stjørdalsølet hvis nevnte øl ikke var det.

Beklager at dette ble litt utenom trådens emne, moderator sletter vel innlegget dersom det er upassende.

Lykke til med arrangemanget, det er solide mennesker og hel ved i Stjørdal, var ikke Hegra festning den siste som falt under andre verdenskrig. To onkler i slekten deltok og kom heldigvis levende fra det.

Stjørdalshumor er heller ikke å forakte, vart du skræmt no
 
Sist redigert:
Vi har flyttet arrangementet til Lokstallen. Det betyr at vi kan ta imot flere og at personer som ønsker å reise med buss eller tog, kun har 200 meter å gå. Dette blir moro!
 
Tilbake
Topp