Oljete film på ølet

Er det normal at det er en oljete film på ølet under gjæring?
Jeg vet det er en del oljer i humlen som kan lage dette, men jeg trodde dette var mest vanlg ved store mengder humle, og ikke en lett humlet lys lager som min (humlet med saaz).

Oljefilmen er også "flerfarget" dersom det har noe å si. Jeg har leitet litt på nettet, men fant lite, og det jeg fant var bare en grå film...

Har sett dette ofte i ikke spesielt kraftig humlete øl. Er stort sett Hallertauer jeg har brukt i det siste. Kan være at lav alfa humlene har en del ekstra med uløselige oljer?
Takk for det... Jeg har bare litt angst for at 300 liter lys lager skal gå i vasken. Har fått gjort en sveisejobb på gjæringstanken, og jeg synest det luktet sveis av ølet en stund, men den har begynt å forsvinne litt forsiktig.
Og nå litt oljefilm, så jeg svetter litt... :)

Så lenge du ikke har hatt noe diesel oppi så går det nok bra. Vet ikke om noen infeksjon som lager sånn regnbuefarget oljefilm. Eneste jeg kommer på fra naturen er blågrønnalger, men det har du neppe fått i ølet ditt Pedicus lager stiv snerk, og villgjær kan lage hvite dotter. Andre infeksjoner er stort sett ikke synlige.

Så lenge du ikke har hatt noe diesel oppi så går det nok bra. Vet ikke om noen infeksjon som lager sånn regnbuefarget oljefilm. Eneste jeg kommer på fra naturen er blågrønnalger, men det har du neppe fått i ølet ditt Pedicus lager stiv snerk, og villgjær kan lage hvite dotter. Andre infeksjoner er stort sett ikke synlige.
Det går nok bra. Sikkert bare jeg som her litt noia... Har syrevasket med 30% saltsyre, to typer vaskemiddel beregnet for melkeanlegg og desinfisert med starsan før bruk. :)

Tilbake
Topp