Ølkalkulator og hveteekstrakt

Skal lage en hveteøl, og bruker BeerSMith eller Beercalc når jeg lager øl. Men ingen av de to har Muntons hveteekstrakt inne. Lurer på hvordan dere på forumet løser dette... (vet man kan legge inn ny ekstrakt, men finner svært lite data om hveteekstrakt fra Munton)
 
Hveteekstrakten fra Muntons gir omtrent 375 oechslegrader kg/l. Den inneholder 55 % hvete og 45 % bygg.
 
Gahr skrev:
Hveteekstrakten fra Muntons gir omtrent 375 oechslegrader kg/l. Den inneholder 55 % hvete og 45 % bygg.
så regnestykket med 3kg ekstrakt blir da (375*3kg)/25L=45 --> 1.045 OG ved 25L vørter?
 
Amund_J skrev:
så regnestykket med 3kg ekstrakt blir da (375*3kg)/25L=45 --> 1.045 OG ved 25L vørter?

Jepp. Jeg tar forbehold om at tallet 375 kan variere en smule (avhengig av innholdet av fuktighet i ekstrakten), men stort sett vil man treffe bra med det tallet som utgangspunkt (jfr. at man anbefaler 100 g spraymalt/DME per liter gjærstarter for å oppnå en SG i starter-vørteren på ca. 1.040).
 
Gahr skrev:
Amund_J skrev:
så regnestykket med 3kg ekstrakt blir da (375*3kg)/25L=45 --> 1.045 OG ved 25L vørter?

Jepp. Jeg tar forbehold om at tallet 375 kan variere en smule (avhengig av innholdet av fuktighet i ekstrakten), men stort sett vil man treffe bra med det tallet som utgangspunkt (jfr. at man anbefaler 100 g spraymalt/DME per liter gjærstarter for å oppnå en SG i starter-vørteren på ca. 1.040).
ok. hva tror du da om 3kg ekstrakt og 400g farin på 25L. ender da opp på ca. 1.051
 
Det høres rett ut. Jeg reger alltid med 375 kg/l på både farin og spraymalt.
 
Tilbake
Topp