Ølkapsel-påsetter, hvilken bør man gå for?

Jonas

 
Som tittelen sier, hvilken ølkapsel-påsetter bør man satse på?

Vurderer å kjøpe følgende, men hva tror dere? Erfaringer?


http://vinogbar.no/product_reviews.php?cPath=198_225&products_id=567
 
Kjøp den, så slipper du masse småproblemer som fx. at du må ha rett type flaske.
Den koster litt mer med det samme men minst tillslutt :)
 
JørnP skrev:
Den du linker til er helt super. Har den selv. Ikke kjøp håndholdt!

Kan vel si det slik at jeg og tålmodigheten min har sammensverget oss mot de fleste håndholde etter siste brygg ;)


Gull at dere anbefaler denne da. Regner med jeg tar meg en tur innom Vin&Bar når jeg skal til oslo i sommer å skaffer en slik.  :skitbra:
 
Siden jeg kun har erfaring med håndholdt lurer jeg på om det er "ofte" at det blir feilkorking og annen irritasjon ved bruk av bordmodellen, eller er alt fryd å gammen 100%?
 
Jonas skrev:
Siden jeg kun har erfaring med håndholdt lurer jeg på om det er "ofte" at det blir feilkorking og annen irritasjon ved bruk av bordmodellen, eller er alt fryd å gammen 100%?

Vi slet litt med at våres bøyde seg for mye, men løste det ved å skru den fast til bordet, og sette en kile inn mot veggen. da funket den kjempe bra :skitbra:
 
Torga skrev:
Jonas skrev:
Siden jeg kun har erfaring med håndholdt lurer jeg på om det er "ofte" at det blir feilkorking og annen irritasjon ved bruk av bordmodellen, eller er alt fryd å gammen 100%?

Vi slet litt med at våres bøyde seg for mye, men løste det ved å skru den fast til bordet, og sette en kile inn mot veggen. da funket den kjempe bra :skitbra:

Egner seg altså dårlig som portabel påsetter?
 
Jeg har ennå ikke opplevd feilkorking. Det kan selvsagt hende at korken faller ned før man har fått klemt den på, men det er ikke maskinens feil. Flaskene har en tendens til å sitte litt fast i "klokken" som klemmer korkene fast, men det er lett å løsne dem igjen, så det er ikke egentlig noe problem. Knep stadig av toppen på flasker med den håndholdte modellen jeg brukte for en del år siden, men det har aldri hendt noe galt med bordmodellen min.
 
Går det an å bruke den ølkapsel påsetteren på champagne flasker?

Jeg har noen flasker med belgisk øl som kommer i flasker som ligner veldig på champagneflasker, men har vanlig metall kork ikke kork-kork. Har dere noen erfaringer?
 
Har knekt et par flaskehalser med begge modellene jeg!  Har korkene liggende i sterkrensløsning og da blir "klokken" smurt av denne og om man er litt forsiktig med de første flaskene så går det greit.  Har ikke skrudd den fast noen plasser heller så den er absolutt portabel.
 
Gahr skrev:
Jeg har ennå ikke opplevd feilkorking. Det kan selvsagt hende at korken faller ned før man har fått klemt den på, men det er ikke maskinens feil.

Eller at man har en kork i maskinen og legger en på flaska og prøver dobbelkorkingen, men da er det heller ikke maskinen som er korka. :)
 
Har aldri opplevd problem med bordmodellen - og vi i lauget har vel korket bortimot 15 000 (neida det er ikke en 0 for mye) flasker siden vi begynte å brygge.  Har også en håndholdt hjemme ( tilsvarende denne: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=128) som jeg bruker når jeg skal tappe noen få flasker fra fat til å gi bort.  Den funker den også, men ville ikke likt å skulle korke 100 flasker fortløpende med den.
 
Jeg har en håndholdt en som jeg har kjøpt på Europris og har enda til gode å feilkorke en eneste flaske.
 
Jeg har en håndholdt en som jeg har kjøpt på Europris og har enda til gode å feilkorke en eneste flaske.

Ditto. Men de passer ikke helt til Nøgne Ø-flasker, og jeg leste at mekanismen vil bøyes etterhvert, så jeg har kjøpt to. Marerittet er å stå der med 50 nyvaskede flasker, 15 liter på dunk og ingen korkemaskin...
 
Det må jeg si er helt utrolig. Omtrent hver 10. flaske som jeg har korket med håndholdt har blitt feilkorket, men det er vel bare øving som skal til, som med det meste her i livet. :)
 
Knut Ankh Amon skrev:
Men de passer ikke helt til Nøgne Ø-flasker

Jeg har ikke merket noe problem med Nøgne Ø-flasker. Jeg har dog stort sett brukt flasker fra vinogbar.no (også uten problemer) og etter en kjapp sammenligning ligner de veldig på hverandre i toppen der korken settes.
 
Trygve skrev:
Har aldri opplevd problem med bordmodellen - og vi i lauget har vel korket bortimot 15 000 (neida det er ikke en 0 for mye) flasker siden vi begynte å brygge.  Har også en håndholdt hjemme ( tilsvarende denne: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=128) som jeg bruker når jeg skal tappe noen få flasker fra fat til å gi bort.  Den funker den også, men ville ikke likt å skulle korke 100 flasker fortløpende med den.

Jeg har prøvd å korke ca 100 flasker med den og det gikk helt supert! Mye kjedeligere enn å drikke ølet, men gikk helt fint :)
 
Det er bordmodellen som er tingen! Korket flasker med den handholdte i 1 år, og hatet hvert eneste flaske. Bordmodellen er en drøm i forhold. Går aldri tilbake!
 
Tilbake
Topp