Ølkurs

Hei sann
Eg har brygget mitt eget øl i noen år og har fått spørsmål om eg kunne være interessert i å holde eit Basic nybegynner kurs i ølbrygging og i denne tråden lurte egentlig om noen har litt info om kva som skal til for å holde lovlig kurs å kunne ta betalt for å dekke utgifter?

Er vel ingen problemer med å ta betalt for utgifter . Så lenge ein ikkje driv det forlangt. Husk du har ikkje lov til å levere ferdig øl.

frå min HTC "smart-tellefon "

Nei egentlig bare om det måtte være registrert noen plass for å bedrive kurs. Vet at for å få støtte må du være registrert i ein form for foreningen men eg skal Ikkje søke om støtte men ønsker ikkje å få problemer for å lære videre kunnskapen om å brygge øl.

Selger man kurs så er det strengt tatt næringsvirksomhet og det skal skattes av inntekter, svare evnt arbeidsgiveravgift, mva osv. Serverer man alkoholholdig drikke skal man ha skjenkeløyve. Her er det mulig å skaffe seg ambulerende løyve osv. Men i praksis så er det jo ofte sånn at spleiser man på kostnadene (og kursholder selvsagt slipper å betale) så er det jo ofte akseptabelt. Men har man planer om å gjøre det med jevne mellomrom bør man etablere ett firma og drive det ordentlig.

Tilbake
Topp