Øllet ikke færdiggæret, men på flaske!

Hej medbryggere

Jeg har et lille problem som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Jeg har for 14 dage siden brygget en Bock. Fermiteringen var 2 x 1 uge ved 9-12 grader (gær Saflager 189) Den har nu været flasket i 1 uge og skummer ganske meget ved åbning.
OG: 1070 FG: 1028, FG: burde havde været ca. 1014.

Jeg kan jo godt regne ud at den ikke er færdiggæret, men for mange unger og manglende erfaring gjorde at jeg alligevel flaskede

Spørgsmålet er nu – What to do?

Hilsen

Christian  :godtoel:
 
Vel, dette kan bli litt farlig på en måte. Hadde jeg gjort det du her beskriver, så ville jeg oppbevart all øl samme sted slik at hver flaske gjennomgår samme utvikling (videregjæring).

Og etter hvert ville jeg nok luftet flaskene litt. Dersom du bruker vanlige kronekapsler så vet jeg ikke om det lar seg gjøre å åpne den litebitte grann for å slippe ut litt CO2 for så å bruke kapseltangen for å trykke den tilbake igjen. Sjekk hvilken flaskeåpner hjemme hos deg som ødelegger korken minst mulig. Evt må du bruke nye korker. Og kanskje til og med flere ganger.

At flaskene må 'luftes' er ganske tydelig for meg. Med så mye restsukker kan det bli glassbomber av flaskene dersom man venter for lenge med det.  :brygging:
 
Hej igen

Tak for svar. Som sagt så gjort og alle flaskerne er tilbage i kælderen. Der kom en del Co2 ud og der var skumdannelse i flaskehalsen. Gæren fra bunden blev sendt til toppen i fuld fart. Jeg lader dem stå en uge til og prøver igen.

Hilsen

Christian :godtoel:
 
Du kan evt sette flaskene et enda kaldere sted før du åpner og lukker flasken igjen. Dermed vil du få mindre skumdannelse. Ulempen er samtidig også at du blir kvitt litt mindre CO2, men jeg ville nok sjanset på det.
 
Mange øl parkerer tidlig fordi gjæren faller til bunns og klumper seg eller fordi den rett og slett flyter til topps. Da kan man ta en desinfisert pinne eller hevertdelen og røre det forsiktig inn i ølet igjen.  Da starter det som regel å gjære igjen, og du får den trygt ned til riktig FG.

Lykke til med ølbombene Christian :)

Richard
 
Jeg gjorde akkurat det samme en gang. Kapsla ved 1,025. uten å tilsette mer sukker naturligvis. Etter en drøy uke var det nede på 1,015 men korkene kom som prosjektiler og øllet som en geysir. Farlige saker. :eek:
Hadde det samme øllet på fat, men det kom mest skum. På fat er det lettere å lufte ut overflødig Co2.
Viktig å sjekke FG før man flasker ja.. ;)
 
Tilbake
Topp