Ølsett fra Brewferm

johanj

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaringer med ølsettene til Brewferm? Jeg har veldig lyst å begynne å utforske belgisk øl, og tenkte at et ølsett var en enkel introduksjon. Men de har jo en grøde av sorter, og noen har meget fristende omtaler! Noen tips eller anbefalinger?
 
De der Brewferm-ølsettene er faktisk ikke så dårlige. Har prøvd meg frem med dem før jeg satt igang med maltbrygging. Husker at tripel-settet var ganske ok, det blir bare litt lite øl av det (12 liter). Men det jeg også kan si er at et ordentlig maltbrygg med belgisk gjær blir mange ganger bedre  :namnam:.
 
Hvis du etter hvert vil prøve en mellomting så blir prossessen noe mere spennende ved å lage en liten mini-mesk eller bare en te av spesialmalt, samt å tilsette litt aroma-humle. Ølsett har visstnok ofte for lite humle, og ved oppkok forsvinner ytterligere av humlearomaen.
 
Eduard skrev:
De der Brewferm-ølsettene er faktisk ikke så dårlige. Har prøvd meg frem med dem før jeg satt igang med maltbrygging. Husker at tripel-settet var ganske ok, det blir bare litt lite øl av det (12 liter). Men det jeg også kan si er at et ordentlig maltbrygg med belgisk gjær blir mange ganger bedre  :namnam:.

Produsenten skriver: BREWFERM TRIPLE; original gravity: 1.075, ABV 8 %
A heavenly abbey beer : gold coloured, soft but strong, full malty flavour, slightly spiced, well hopped.

Det høres jo riktig lekkert ut! Hva slags gjær anbefales til et slikt ølsett?
 
mojo skrev:
Hvis du etter hvert vil prøve en mellomting så blir prossessen noe mere spennende ved å lage en liten mini-mesk eller bare en te av spesialmalt, samt å tilsette litt aroma-humle. Ølsett har visstnok ofte for lite humle, og ved oppkok forsvinner ytterligere av humlearomaen.

Tenker du på å bruke et ølsett eller noe annen maltekstrakt som basis? Send gjerne et forslag til kombinasjoner av malt, humle og ekstrakt og gjær.

mvh,
Johan
 
johanj skrev:
Tenker du på å bruke et ølsett eller noe annen maltekstrakt som basis? Send gjerne et forslag til kombinasjoner av malt, humle og ekstrakt og gjær.

Mvh,
Johan

Ølsett som basis er det enkleste. Et tips er å laste ned programmet fra Beersmith.com og leke litt med oppskrifter der inne. Der får du retningslinjer etter valgt stilart, og det ligger også en del oppskrifter der. Og oppskriftene som er Wholegrain kan konverteres til ekstrakt. (gratis prøveversjon i 30 dager, så du kan prøve det ut)

Ellers er en veldig grei nybegynnermåte (synes jeg) å ta utgangspunkt i et humlet ølsett, koke det opp og tilsette aroma-humle selv. Mengden av humle og koketid kan være alt mellom himmel og jord egentlig, men se i oppskriftsseksksjonen for en pekepinn for aromahumle.

Litt mere avansert er det å ta utgangspunkt i uhumlet ekstrakt og både tilsette bitterhumle og aromahumle selv. Vanlig koketid på bitterhumle er 60 minutter.

[Enda[/i] litt mere tungvint (og utfordrende, spenndende, tidkrevende) er det å bruke ekstrakt (kanskje 80-90%), og så tilsette en liten meskevørter eller en vørter av spesialmalt-uttrekk (spesialtmalt som "skylles" i varmt vann)

Ett eksempel på det siste er en oppskrift jeg fikk tips om her på forumet, en Pale Ale. Jeg brukte Styrian Goldings istf den nevnte, da Vin og Bar ikke hadde den på lager. Ølet vant forresten 1. plassen i "lys ale" i NM 2009: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1529.msg9464.html#msg9464 (les tråden videre også, da det forklares nærmere etterhvert)

Ligger bunker og lass med oppskrifter på forumet og på nettet ellers. Men en god oppskriftsbok kan også være godt å ha! Relativt fort skjønner man tegninga, og kan komponere egne oppskrifter - kanskje ikke typeriktige, men godt øl.

Uansett hva du velger, husk å noter ALT du foretar deg, temperaturmålinger under mesk osv osv. Det kan være nyttig å kunne spore tilbake til.

Lykke til!
 
Hallo igjen,

etter litt betenkningstid har jeg nå bestilt Brewferm Trippel, og som gjær falt jeg ned på wyeast 3522 belgian ardennes, siden den hadde høy flokkdanningssevne (eller hva det kan tenkes å kalles på norsk) og det er et lyst brygg.

Forslag til minimesk-komposisjoner mottas med takk. Vedrørende humle, kanskje det er et godt tidspunkt å gjøre seg kjent med tørrhumling?


Et lite appropå for dem som liker store ting: Brouwland har 25-kg ølsett!!! Ikke noe puslete blikkbokser altså, men et spann med ferdig humlet ølsett. Disse gir ifølge produsenten fra 150l (8%) til 300l (5%) for de ulike typene (men her snakker vi ikke lenger om mini-mesk antar jeg?).
 
Tilbake
Topp