Ølsett. Hvordan regner jeg ut dette?

Har et Coopers ølsett som sier jeg skal tilsette en viss mengde sukker,
Og det vil jeg jo ikke  :klovn:

Så da vil jeg heller kompensere med mindre vann.
Hvordan regner jeg ut dette?
 
Hei,

Hvis du skal kutte ut sukkeret, og kun bruke Coopers boksen, må du nesten halvere mengden vann. Derimot kan dette føre til en litt ubalansert smak, med tanke på humle som er tilsatt i settet også videre.

Jeg ville heller ha byttet ut f.eks. 1kg sukker med 1kg spraymalt, evt. flytende maltekstrakt, og så ha brygget det ett par liter mindre enn instruksjonene sier.

Mvh Ray
 
har du ikke noe bedre alternativ,så ville jeg bare gått for sukkeret.
men jeg lagde et øl , med 2 identiske kit. funket veldig bra.
det blir ikke vondt øl av å bruke sukker, men jeg er helt enig i at spraymalt eller en boks med uhumlet ekstrakt hjelper best.
hvis ikke kjøp en boks til av det cooper settet du har og bruk den.( garanterer ikke at du er like heldig som jeg var med smaken da.)
 
Jeg har en kg spraymalt som jeg skal bruke også, men oppskriften sier sukker i tillegg.
Så da foretrekker jeg jo litt mindre øl som smaker godt.
Min erfaring er at øl med sukker i "ikke smaker som øl" og gikk en dårlig aroma.

Kanskje jeg må prøve meg på en av disse bryggekalkulatorene  ;)
 
Et kort og dumt spørsmål.
Når jeg plotter info inn i beercalc så er selvfølgelig alt av spraymalt/ekstrakt 100% effektivitet?

:roedme:
 
Klypa skrev:
Et kort og dumt spørsmål.
Når jeg plotter info inn i beercalc så er selvfølgelig alt av spraymalt/ekstrakt 100% effektivitet?

:roedme:

Beercalc endrer ikke utbyttet fra LME/DME selv om du endrer på meskeeffektivitet.
 
Tilbake
Topp