Ølsett lager, gjæring

Hei.

Nybegynner spørsmål:
I min læringsprosess så har jeg kjøpt et ølsett (batch nr 2) fra Bryggeland; Bohemian Pilsner som er en lager. Ifølge instruksjonene skal dette gjæres i 2 uker for så å tappes på flasker, helt lik gjæringsprosess som min første batch, en ale,
Skal ikke lager øl gjæres lenger? Gjerne 3-4 uker?
Det står heller ingenting om hvor lenge disse skal stå på flasker for karbonering. Har lest at de bør stå ca 2 uker i romtemp for så å settes kjølig, gjelder dette både overgjæret og undergjæret øl?
 
Under svært gode forhold, med streng temperaturkontroll, rikelig gjær og nok oksygen, har jeg hatt ok gjæring på lager på omtrent to uker, men det sikrest er som du sier, rundt tre uker. Ca to uker til karbonering på flaske i romtemp er ok for både lager og ale, men du bør påregne noe kaldlagring av lageren etterpå.
 
Jørn Pedersen skrev:
Under svært gode forhold, med streng temperaturkontroll, rikelig gjær og nok oksygen, har jeg hatt ok gjæring på lager på omtrent to uker, men det sikrest er som du sier, rundt tre uker. Ca to uker til karbonering på flaske i romtemp er ok for både lager og ale, men du bør påregne noe kaldlagring av lageren etterpå.


Takker for kjapt svar!
 
Er det ølsett som i form av en burk med maltekstrakt som er ferdig humlt og klar til å røres ut i vann vi snakker om her? Hva slags gjær har du fått med?
 
Borgar skrev:
Er det ølsett som i form av en burk med maltekstrakt som er ferdig humlt og klar til å røres ut i vann vi snakker om her? Hva slags gjær har du fått med?

All Grai sett.
Gjær: Craft Series - Bohemia Lager M84 Mangrove Jack's, tørrgjær
 
Tilbake
Topp