ølsett og nedkjøling og tørrhumling

har forsøkt å søke opp tørrhumling og diverse på forumet men endte opp med å bli mer usikker, så derfor spør jeg heller 4 spørsmål :attevar:

jeg har kjøpt ølsett (coopers IPA) og brew-enchancer. tenkte å koke opp dette med vann i 10L kjele og tilsette sammen med kaldt vann (15L) i gjæringsbøtta
1. er det en grei fremgangsmåte istedet for å kjøle ned kun det som kokes opp i kjelen?

jeg får diverse fra humle.se i posten snart. bla cascade 7% og saaz 3,2% 100g humleblomst, og har lyst til å prøve tørrhumling.
Hvilken humle og hvor mye bør jeg bruke?

jeg bruker ringnesfat og får ikke lagt humlepose på ølfatet ved karbonering (ser ut som det er mest anbefalt på forumet).
3. går det an å åpne gjæringsbøtta etter at den verste gjæringen har gitt seg (3-5 dager) og legge oppi posen, og la bøtta stå 14 dager til før tapping på fat/karbonering?

4. går det egentlig an å åpne gjæringsbøtta? hva er da poenget med gjærlås?
 
2. Til IPA er cascade det beste valget, men Coopers IPA er kanskje engelsk IPA? Jeg ville ha gått for cascade uansett.
3. Jeg ville ha ventet i ca en uke før jeg la oppi humlen, og så latt den stå en uke til før tapping. Alternativt kan du stikke den om til sekundærgjæring, men det innebærer vel egentlig bare ekstra infeksjonsfare.
4. Alt går med makt og vaselin! Men nok en gang så innebærer det en infeksjonsfare å åpne lokket, så det bør kun gjøres ved omstikking og tilsetting av humle. Gjærlåsen sørger for gjæringskaret ditt er tett for omgivelsene og samtidig slipper ut CO2.
 
Tilbake
Topp