ølsett og tørrgjær

tenkte å brygge ifølge Bedre instrukser for brygging fra ølsett   http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41
tenkte at jeg hadde kjøpt ingredienser av veldig bra kvalitet: ølsett 'winter warmer' fra Muntons hos Petit Agentur. Men da jeg var underveis med bryggingen i går kveld så jeg at gjærpakken selv hadde ingen datostempling. I føge artikelen, som var min bibel i går, er dette tvilsomt og skal ikke brukes. Hvem kan si noe om dette her?
 
Jeg laget en sats av Santa's Winter Warmer sist høst og brukte gjæren som fulgte med. Ølet ble helt utmerket, i hvert fall bedømt ut fra de forutsetningene (begrensede erfaringene) jeg hadde da. Dette var vel det andre eller tredje settet jeg prøvde. Jeg tror ikke du tar alt for store sjanser med å bruke den medfølgende gjæren, i hvert fall ikke hvis selve ølsettet ikke er gått ut på dato. Jeg for min del rehydrerte ikke gjæren heller, bare strødde den jevnt ut over den avkjølte vørteren. Om du rehydrerer den først får du også en pekepinn hvorvidt  den er noenlunde "i live".

Siden har jeg gått over til "all grain" = maltbrygging, og har aldri "sett meg tilbake".
 
Enig med Henning1. Dessuten så er Muntons et merke med god reputasjon, så her ville jeg brukt posen likevel.
 
Eduard skrev:
Enig med Henning1. Dessuten så er Muntons et merke med god reputasjon, så her ville jeg brukt posen likevel.

Det gjørde jeg. Vannlås snakker mye nå  ;D. Rehydrerte gjær ca 10 min. i ca 200 ml vørter på 25 graden.
 
Huub skrev:
Rehydrerte gjær ca 10 min. i ca 200 ml vørter på 25 graden.

Tørrgjær bør rehydreres i rent vann. Grunnen er at celleveggene i gjæren bli porøse når de tørker, og når de kommer i kontakt med vørter kan sukker trenge inn i cellene. Dette gjør at en andel av gjærcellene dør når de helles i vørter. Dersom man fukter gjæren i rent vann, kan celleveggene rehydrere uten at det er noe sukker som kan trenge inn i cellene.

Det du har gjort er gjevngodt med å ha gjæren rett i vørteren, noe som også er vanlig, selv om det ikke er like optimalt for gjæren.
 
Hei Gustavf,

Jeg har ikke kommet så langt når det gjelder theoriet. Jeg kjønner hva du mener. Det som jeg har gjort heter ikke rehydrering men skadet allikevel ikke bryggingen da jeg uansett skulle helle gjær i vørteren? riktig?  :)

Dette var 3. brygg; neste blir brygging av en tripel av malt og gjærstarter  :brygging: det har også vært 1. brygget mitt som jeg nå begynner å drikke hver uke en flaske. ( :eek: svigerfar kommer en hel uke på besøk snart. må gjemme en kasse  :) med øl)
 
Akkurat smakt på en flaske av Munton's Midas Touch Golden Ale (fy for et langt navn å skrive!) og ble positivt overrasket. Det var jo relativt godt øl! Fulgte oppskriften gjorde jeg også. Så ølsett var kanskje ikke så dumt allikevel. Men siden sist har jeg brygget med ekstrakt og det var mye morsommere. Enklere også, faktisk. Mindre søl og fare for infiseringer.
 
Huub skrev:
Jeg har ikke kommet så langt når det gjelder theoriet. Jeg kjønner hva du mener. Det som jeg har gjort heter ikke rehydrering men skadet allikevel ikke bryggingen da jeg uansett skulle helle gjær i vørteren? riktig?  :)

Det har ikke skadet gjærens helsetilstand mer enn det å helle tørrgjæren rett i det endelige brygget, nei. Men det er likevel bedre for tørrgjæren å først helle det opp i et glass med desinfisert (oppkokt og nedkjølt) vann.

- tørrgjær rett i vørter: celleveggene blir møtt med sukker i tillegg til vann, en del celler dør pga dette
- tørrgjær først i vann: celleveggene blir møtt med kun vann, flere celler overlever, og rehydrerer slik at de er 'klare' når de møter vørteren etterpå.

Sjekk gjerne [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1764.msg11277.html#msg11277]innlegget til Gahr om rehydrering her[/iurl], samt linken som er omskrevet i innlegget, for mer informasjon om rehydrering av tørrgjær.  :biersmile:
 
Tilbake
Topp