Ølskum.

Hei!

Jeg har hatt problem med mye skum i ølet når jeg tapper i glass og det jeg har forsøkt tappet på flaske, blir helt flatt.
Jeg tok derfor turen til til Biltema for å kjøpe litt slange. Jeg har nå satt på en slangebit (2meter) den er 3mm innv.
Det jeg langt fra er sikker på, er om denne er for tynn eller for lang, synes det renner litt sent og skumminga er helt borte.
Kullsyre er nå tilstede i både flaske og glass.
Er det noe som har erfaring, slik at jeg kan korrigere dette?
 
Du kan korte ned slangen til at det begynner å skumme for mye.
3 mm. slange er omtrtent 3/16 rør (2,7 mm.) dette synes jeg da, er passelig flow når røret er 2 meter og trykket på fatet er ca 1 Kg. men det går ikke like fort å tappe som det du ser på utestedene, vil du det må du over på tykkere rør som da igjen må være mye lengere, noen titals meter, dette må da plaseres kaldt,
så her må du velge.
 
Takker, jeg har kjørt trykket på under en 1/2 kg, så da øker jeg trykket først og siden, om nødvendig tilpasser slangen.
Mange takk for hyggelig kjapt svar. Det er veldig bra at det er så mange som tar seg tid til å svare oss som ikke er så bevandra i dette fag.
 
Hvilket øl er det snakk om ?
Temperatur og deretter trykk bør være etter øltypen.

Jeg skal ikke blamere så mye med dett da jeg stortsett har hatt pils i kjøleskapet på ca 7 graderog 1 bars trykk,
men har du hveteøl skal kullsyrenivået være noe høyere og da må trykket økes noe,
engelske ales har noe lavere kullsyrenivå så da må du ned på lavere trykk.

For å forvirre enda mer, mørke øl liker høyere temperaturer som igjen må kompentseres med høyere trykk.

For å gjøre det enkelt,
sjekk med en tabell hvilket Co2 nivå ølet skal ha, deretter hvilken temperatur, tilslutt hvilket trykk i forhold til temperatur for å oppnå ønsket Co2 nivå.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvilket øl er det snakk om ?
Temperatur og deretter trykk bør være etter øltypen.

Jeg skal ikke blamere så mye med dett da jeg stortsett har hatt pils i kjøleskapet på ca 7 graderog 1 bars trykk,
men har du hveteøl skal kullsyrenivået være noe høyere og da må trykket økes noe,
engelske ales har noe lavere kullsyrenivå så da må du ned på lavere trykk.

For å forvirre enda mer, mørke øl liker høyere temperaturer som igjen må kompentseres med høyere trykk.

For å gjøre det enkelt,
sjekk med en tabell hvilket CO₂ nivå ølet skal ha, deretter hvilken temperatur, tilslutt hvilket trykk i forhold til temperatur for å oppnå ønsket CO₂ nivå.


Det er pils jeg har på fat nå, om jeg ikke husker feil så var det rundt 1kg trykk for co2 mengde, men leste et sted om at en 1/2 kg var greit når man skulle tappe?
Jeg har alt stående på kjøl, både co2 flaske og ølfat. Kjølerommet holder fra 3 til 5 gr.
Er det en tabell over co trykk du vil anbefale?
 
Det er flust av disse tabellene men her er en god side om fysikken bak karbonering og tabell.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html
Å sette ned trykket under tapping er et triks for å unngå skumming, dårlig synes jeg og sløsing med Co2

En annen påvirkning av skumming er klårheten på ølet, er ølet klart kan du riste inn Co2 og tappe umiddelbart uten å få skum.
 
Vi har fått kloa i et gammelt tappetårn av typen der ølen er varm, og rett før servering kjøres gjennom en kjølesløyfe til tappekrana. Noen som har noen idé om hvordan jeg skal forholde meg til dette med tanke på slangelengde, diameter, karboneringstrykk og temperatur?

Mange X-faktorer her...
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er flust av disse tabellene men her er en god side om fysikken bak karbonering og tabell.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html
Å sette ned trykket under tapping er et triks for å unngå skumming, dårlig synes jeg og sløsing med CO₂

En annen påvirkning av skumming er klårheten på ølet, er ølet klart kan du riste inn CO₂ og tappe umiddelbart uten å få skum.


"Sette ned trykket under tapping, en dårlig ide". Betyr det at co2 skal koples fra etter en tid? Eller skal det stå med samme trykk hele tiden, også når du tapper?
 
Slangelengden på den kalde siden blir som vi snakker om her, på den varme siden minst mulig.
Ølet karboneres etter den temperatur det oppbevares i, typisk 2,5 bar for pils, det er dette trykket det er på fat ut fra bryggeriene,
bare strekk deg over disken og se :)
 
Per N skrev:
"Sette ned trykket under tapping, en dårlig idé". Betyr det at CO₂ skal koples fra etter en tid? Eller skal det stå med samme trykk hele tiden, også når du tapper?

Såvidt jeg har forstått er trikset at tappeanlegget skal være balansert, altså at trykket som skal til for å opprettholde karboneringsnivået (gitt av temperatur og ønsket karboneringsnivå) akkurat skal matches av den motstanden som finnes i systemet i seg selv. Dette avgjøres av lengden på slangen, diameteren på slangen og høyden fra midten av fatet til krana. Det finnes en kalkulator på nederlandsk for dette.

Dersom anlegget er balansert, trenger man ikke redusere trykket for å servere. Såvidt jeg har skjønt. Dette skjønte jeg i dag, og skal prøve ut i helga. :)

@Oddvar: Thanks a lot!
 
Oddvar Demmo skrev:
Slangelengden på den kalde siden blir som vi snakker om her, på den varme siden minst mulig.
Ølet karboneres etter den temperatur det oppbevares i, typisk 2,5 bar for pils, det er dette trykket det er på fat ut fra bryggeriene,
bare strekk deg over disken og se :)

Jeg antar at jeg for å beregne lengden på slangen skal bruke temperaturen etter nedkjølingen (ca 4 grader), mens for karboneringen selvsagt må bruke temperaturen på ølet (20 grader)? Det gir ganske forskjellig resultat om jeg bruker 20 og 4 grader på slangelengden - hhv. 311 og 94 cm. Jeg tror jeg skal ha 94 cm.
 
Per N skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det er flust av disse tabellene men her er en god side om fysikken bak karbonering og tabell.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html
Å sette ned trykket under tapping er et triks for å unngå skumming, dårlig synes jeg og sløsing med CO₂

En annen påvirkning av skumming er klårheten på ølet, er ølet klart kan du riste inn CO₂ og tappe umiddelbart uten å få skum.


"Sette ned trykket under tapping, en dårlig idé". Betyr det at CO₂ skal koples fra etter en tid? Eller skal det stå med samme trykk hele tiden, også når du tapper?

Trykket lar du stå på hele tiden ja, uten justering,

Men, det betinger at du har et tett system.

Selv åpner jeg kranen ofte når jeg bruker "stor" flaske eller ikke når jeg bruker mindre patroner (disse kan ikke stenges)
 
Martin E skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Slangelengden på den kalde siden blir som vi snakker om her, på den varme siden minst mulig.
Ølet karboneres etter den temperatur det oppbevares i, typisk 2,5 bar for pils, det er dette trykket det er på fat ut fra bryggeriene,
bare strekk deg over disken og se :)

Jeg antar at jeg for å beregne lengden på slangen skal bruke temperaturen etter nedkjølingen (ca 4 grader), mens for karboneringen selvsagt må bruke temperaturen på ølet (20 grader)? Det gir ganske forskjellig resultat om jeg bruker 20 og 4 grader på slangelengden - hhv. 311 og 94 cm. Jeg tror jeg skal ha 94 cm.

Ja, slange fra fat til kjøler kan du se på som en del av fatet, betyr ikke noe her,
men, det er klart at blir denne lang/tynn vil den sette flowet ned og du får lite øl i glasset pr, minutt, derfor kortest mulig.
 
Martin E skrev:
Per N skrev:
"Sette ned trykket under tapping, en dårlig idé". Betyr det at CO₂ skal koples fra etter en tid? Eller skal det stå med samme trykk hele tiden, også når du tapper?

Såvidt jeg har forstått er trikset at tappeanlegget skal være balansert, altså at trykket som skal til for å opprettholde karboneringsnivået (gitt av temperatur og ønsket karboneringsnivå) akkurat skal matches av den motstanden som finnes i systemet i seg selv. Dette avgjøres av lengden på slangen, diameteren på slangen og høyden fra midten av fatet til krana. Det finnes en kalkulator på nederlandsk for dette.

Dersom anlegget er balansert, trenger man ikke redusere trykket for å servere. Såvidt jeg har skjønt. Dette skjønte jeg i dag, og skal prøve ut i helga. :)

@Oddvar: Thanks a lot!

Jepp, men sitter ikke med linker til slike sider nå, og så har vi mange fysikere her ettervert så jeg vil ikke gå idybden på dette, blir barae korigert da :)
 
Da vil jeg få takke for alle gode svar. Jeg har nå testet og testet, har vært mellommann hele tiden, ikke en dråpe har unsloppet. Slangen er kappet ( kappet nok litt lite av gangen så det er blitt noen glass, men kona er på jobb så..... Slangen , 3 mm er nå litt under 2 meter og trykket 1.2 kg og glasset fyller seg fort nok. Skummet er ca. 1,5 cm. Det virker iallefall bra, skål.
 
neslekkim skrev:
Blir også diskutert her:

http://www.homebrewtalk.com/f35/bee...-oh-temperature-question-227369/#post2673103
You might have around 14 psi on your keg to maintain carbonation, in that case you would need only 4-5 feet of 3/16" line to get an ideal pour.

Så opptil 1.65meter ser ut til å være riktig på 3/16" slange, ved gitt trykk, vet ikke helt hva 14psi vil være for oss da (venter enda på regulatoren)

Fikk med meg dette også, ser at det er variasjoner, men jeg tror jeg har en bra lengde på slangen nå. Det funker i allefall bra både fylling og skum.
 
Greit å vite iallefall hvilke lengder som fungerer, et øltårn jeg sikler på i usa har 5fots slanger.
Men et annet sted så jeg man anbefalte å "prøve seg fram", det er sabla kjipt med slanger :)

Jeg lurer på dette dog:

These formulas are the industry standards written by the Brewers Association.
Om hvor disse formlene gjemmer seg, regne litt før jeg klipper. (Har noe 3/16ID slange liggende her, som har megatykke vegger..)
 
Vi får ikke disse lengder til å stemme på centimeteren (halvmeteren) det er for mange unøyaktigheter til det, manometer, og at det blir brukt slanger når det er snakk om rør.
Jeg bruker kun rør og da er det snakk om ytre diameter og vi må måle og spesifiserem indre diameter, bruker du slange får du diameteren som betyr noe, indre diameter.
 
Tilbake
Topp