Ølsmaking

Lars

Norbrygg-medlem
Kom akkurat over et innlegg fra tidligere denne måneden som jeg syntes var såpass relevant for mange, at jeg tar det opp som egen tråd:

RobertO skrev:
Hei
Er det utsikter for nye øldommer-kurs i løpet av høsten/vinter 2009/2010?
Alternativt - noen innspill på hvor man kan gå på kurs i ølsmaking?

Eduard svarte at det ikke vil bli arrangert dommerkurs i år, kanskje neste år, men det blir det uansett lagt ut beskjed om isåfall.

- Til det viktigste:
Smaksverksted kan man fint arrangere selv, sammen med noen venner som brygger eller er ølinteresserte, og uten at det koster mer enn noen øl på deling, og likevel kan være svært lærerikt uansett hvor man står i bryggeverdenen.

Bestem dere for en kategori og gå igjennom noen typer sammen, før dere kjører blindtester (1 går ut og sjenker) hvor folk får smake og gjøre opp sin mening, og deretter diskutere dette før og etter ølet blir avslørt. Dette er like nyttig både med kommersielle øl og hjemmebrygg, og sammen. Da kan man også lettere finne ut i plenum hva som har gått bra og ikke fullt så bra med hjemmebrygg, og dermed avdekke hva man kan gjøre annerledes til neste gang. Ta med oppskrifter og bryggelogg.

I forbindelse med dommerkurset 2008-09 var det da vi satte igang med slike kvelder på egenhånd (sammen med andre som brygget eller bare var interesserte i øl), at man virkelig fikk prøvd seg. Har fortsatt med dette etter kurset også, både for å få bedre oversikt, bli bedre på smaking, og for å kvalitetssikre og utvikle eget øl og bryggeprosesser. Her gjelder det å ta med både det man anser som vellykkede og mer åpenbare mislykkede og infiserte øl.

Setter inn et sitat da jeg har skrytt av det samme under en bok-tråd. Ser at jeg foreslår 10 øl, men 15-20 (som Richard foreslår) kan nok også gå fint. Det gjelder uansett å tenke gjennom rekkefølge i forhold til alkoholstyrke og intensitet i ølene.

Lars skrev:
Jeg synes det kan være vel så greit å begynne med definisjoner på øltyper, som blant annet ligger her på Norbrygg. Der står det endel om hvilke smaker og lukter man ønsker og ikke ønsker i gitte øltyper.
Samle noen bryggevenner eller andre ølinteresserte (f.eks 3-5), ta med hjemmebrygg (og gjerne info om ølet som OG, FG, IBU++) og kjøpt øl som skal høre til ulike kategoriene.
Bestem tema på forhånd, f.eks lager, ales, belgiske øl, amerikanske øl, pale ales eller feilsmaker, gå igjennom stildefinisjonene, lukt, smak og diskuter.
Vann og smakløs kjeks (Kapteinkjeks) eller brød hjelper på å rense munnen innimellom.
Rundt 10 øl på en kveld er fint til slikt, det tar tid men er lærerikt og artig. Anbefales!

Boka Evaluating Beer kan også være bra, spesielt til feilsmaker.

Edit: Amerikanske Beer Judge Certification Program har et enda flere typedefinisjoner under Style Guidelines...
Bestilte akkurat samlingen av disse som hefte, i letingen etter stoff til denne tråden. :)

Har fått BJCP Style Guidelines, som for den viderekommende gir mer utfyllende beskrivelser av øltypene, og flere øltyper (samt blant annet mjød og cider) enn Norbrygg sin. Jeg synes uansett det er greit å bruke begge.

Flere erfaringer rundt dette temaet?
 
Uansett "style" vurderer jeg øl ut fra en rent personlig og hedonistisk skala (= etter hvor godt jeg LIKER dem, ikke ut fra hvordan BJCP eller andre forteller meg at de "skal" smake). For min del kan gjerne BJCPs "guidelines" stappes opp et sted der sola aldri skinner.
Hvis man leser dem kritisk, kan de nok likevel brukes som en slags BESKRIVELSE av en del trekk ved klassiske øltyper. Men som RETNINGSLINJER for hvordan øl "SKAL" smake for å være GODE? No way!
 
Sigmund skrev:
Uansett "style" vurderer jeg øl ut fra en rent personlig og hedonistisk skala (= etter hvor godt jeg LIKER dem, ikke ut fra hvordan BJCP eller andre forteller meg at de "skal" smake). For min del kan gjerne BJCPs "guidelines" stappes opp et sted der sola aldri skinner.
Hvis man leser dem kritisk, kan de nok likevel brukes som en slags BESKRIVELSE av en del trekk ved klassiske øltyper. Men som RETNINGSLINJER for hvordan øl "SKAL" smake for å være GODE? No way!

Her snakker vi nok to litt forskjellige ting, da typebestemmelsene jo er en måte å kategorisere øl ut ifra en rekke kriterier, uten at det har noe med om hvor godt hver enkelt liker ulike øl. Norbrygg og BJCP sine inndelinger er først og fremst ment for konkurranser, hvor man også har mulighet for å gå utenfor klassene, og opplever at klassene utfordres ved at bryggere lager øl som tøyer grensene innenfor eller utenfor klassene.

Jeg var tidligere også av den oppfattelsen av at typeinndeling var mye mer til bry enn nytte før, men synes nå det gir en mye bedre bevissthet rundt hva slags øl man faktisk brygger. Har opplevd mange øl (inkludert flere egne) som oppfattes som rotete og ubalanserte i smaksbildet, da bryggeren har jobbet litt ut ifra eget forgodtbefinnende (noe man også skal prøve) uten å vite nok om hva man faktisk brygger. Har også vunnet konkurranse med infisert øl, og smakt øl med ulike infeksjoner, diacetyl, oksidering og overveldende tørrgjærpreg som både brygger og smakere har vært godt fornøyd med. Dette gjelder både kommersielle øl og hjemmebrygg.

Man skal selvsagt kunne kose seg med egne og andres øl uten å måtte sette seg inn i smaker og feilsmaker, og kan helt sikkert lage godt øl uten dette.
Men er man på evig jakt etter å brygge utrolig godt øl, mener jeg man ikke kommer rundt en større bevissthet om egne og andres øl.

Jeg synes det finnes masse gode og ikke så gode øl, uansett om hvilken type øl de faller innenfor eller utenfor.
Så om man liker typebestemmelsene eller ikke, er det likevel nyttig å gjennomføre smakinger og diskusjoner rundt det.
Selv har jeg gjennom disse kveldene ihvertfall oppdaget nye og spennende øl og øltyper, begynt å like øltyper jeg ikke har hatt sansen for før, fått større glede av øl jeg allerede likte, oppdaget og av og til klart å rette tekniske feil på egne og andres brygg, fått inspirasjon til å lage nye eller endrede oppskrifter, og hatt mange trivelige og givende kvelder. Flere ganger har vi også lagd mat med øl i, og forsøkt å kombinere øl til maten samme kveld.
 
lurte på om beersmith, når du leker deg med det, vil det inneholde de toleransene det er snakk om her vedrørende smak,farge %, ol i forhold til øltyper?
 
magne1972 skrev:
lurte på om Beersmith, når du leker deg med det, vil det inneholde de toleransene det er snakk om her vedrørende smak,farge %, ol i forhold til øltyper?

Er litt usikker på hva du mener med toleransene, men under Beer Profile på hver enkelt oppskrift vil du få opp hvilken OG, FG, alkoholprosent, farge og IBU, både estimert etter egen oppskrift, og verdiene som BJCP har satt for den valgte øltypen, og det faktiske resultatet etter bryggingen. Da kan du enkelt sammenlikne hvordan du ligger an, og eventuelt justere deg inn eller bryte grensene etter eget ønske.

Ved å klikke på "Details" bak Style, vil du få frem oversikt over andre kjennetegn for typen, inkludert vanlige ingredienser.
 
Tilbake
Topp