Ølspesifikke glass - gir det lille ekstra

Pål Sørvær

Samarbeidspartner
Hei. Pål fra kitchenstore.no her. Høyt Skum har testet litt ut hvordan forskjellige glass gir øl optimal duft og smak og kom frem til at det faktisk har en del å si (sjekk gjerne ut blogg/youtube om ønskelig)!

Min personlige opplevelse er det samme, selv om jeg er en nybegynner, spesielt på duft. Hva er deres erfaringer?

Benytter sjansen til å minne om at rabattkoden norbrygg25 gir 25 % rabatt på ølspesifikke ølglass fra Spiegelau, samt alle andre produkter fra Spiegelau, Nachtmann, Strahl ("unknuselige" plastglass som ser pene ut til utendørs bruk eller fest) og ikke minst Corkcicle (termoflasker - fint å frakte med seg hjemmebrygg fra fat til fest :)).

Med ønsker om en god helg og godt øl!

mvh Pål

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei Pål!
Jo, jeg er enig i at det oppleves som en forskjell. Prøvd endel forskjellige glass, både systematisk og helt tilfeldig. Opplever at jeg får forskjellige resultater, men jeg må legge til at jeg er både forutintatt og fult klar over noen fordummer jeg faller inni når det gjelder glass. Så usikker på hva som er faktisk smaksopplevelse og forskjeller, og hva som er forutintatthet som allerede ligger der.

Men har vurdert å kjøpe et par av glass settene deres, så får fortsette å vurdere det! hehe. Kult dere går inn i samarbeid med både organisasjon og profilert øl-smaker :)

Finn Berger

Moderator
Feil glass kan gjøre mye for å ødelegge opplevelsen av ølet, men det er mange glass som gjør jobben - og neppe noe glass som utretter undre:). I tillegg til hvordan formen påvirker utviklinga og "framføringa" av aromaen, ville jeg sett på utseendet, altså ganske enkelt på hvordan jeg likte glasset reint estetisk.

Og så synes jeg det er en stor fordel at glasset er tynt, eller i alle fall ikke gir deg følelsen av å få kjeften full av glass når du tar en slurk. Det er en del av utseendet, også. Glasset ser mer elegant ut når det er tynt - synes jeg, da.

Dessuten er det noe med vane, minner, tradisjoner og sånt som spiller en rolle. Ofte er et godt gammaldags halvlitersglass med Ringneslogo på det jeg henter ut av skapet:). Mens Lyset i Mitt Liv vil ha det med Mack-logo. (Men ingen av oss plukker Ringnes- eller Mack-øl ned i handlekurven:p!)

Sist redigert:

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Feil glass kan gjøre mye for å ødelegge opplevelsen av ølet, men det er mange glass som gjør jobben - og neppe noe glass som utretter undre:). I tillegg til hvordan formen påvirker utviklinga og "framføringa" av aromaen, ville jeg sett på utseendet, altså ganske enkelt på hvordan jeg likte glasset reint estetisk.

Og så synes jeg det er en stor fordel at glasset er tynt, eller i alle fall ikke gir deg følelsen av å få kjeften full av glass når du tar en slurk. Det er en del av utseendet, også. Glasset ser mer elegant ut når det er tynt - synes jeg, da.

Dessuten er det noe med vane, minner, tradisjoner og sånt som spiller en rolle. Ofte er et godt gammaldags halvlitersglass med Ringneslogo på det jeg henter ut av skapet:). Mens Lyset i Mitt Liv vil ha det med Mack-logo. (Men ingen av oss plukker Ringnes- eller Mack-øl ned i handlekurven:p!)
Utseende er å viktig for meg! En balanse imellom hvordan det ser ut, hvordan det får meg til å føle og tilslutt egenskaper. Iallefall slik det gjøres her.

Jeg har Borg glass stående, men nei, drekk itte mye Borg. Så skjønner meg godt på problemstillingen hos dere.

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Er det Hadeland, ja. Jeg fikk dem kjøpt brukt, så de var udokumenterte ;-) (klager ikke et øyeblikk på brukte julegaver, synes bare det er kult)

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
I vinverden er glass standardisert i en ISO standard. Hensikten er å kunne sammenligne vin uten påvirkning av glasset. IKEA har (hadde?) et glass som er ganske tett opp til ISO glasset.
5102-red-1200-02.jpg

Glasset påvirker i stor grad hvordan drikken smaker og ser ut. Noen øl kan opplagt tjene på å bli servert i en klokke som samler aromaen, mens andre tjener på å åpne, rette glass for å få aroma bort fra glasset. Ditto for å støtte eller ikke støtte skum. For å optimalisere drikken, er det hensiktsmessig å ha rett glass til rett drikk. Det gjelder også for vin.

Men for å sammenligne drikker MÅ man ha samme glass hver gang.

Så vidt jeg har forstått er det ikke noe slik standardisering i ølverden, stemmer det? Men jeg har inntrykk av at Teku glasset har inntatt en slags standard, stemmer det? Hva gjør dommerne i norbrygg konkurranser?
fc0dcabdfb4c37c324f370db63147b30-image.jpeg.jpg

Tor.

Norbrygg-medlem
Noen som har testa disse?

Ja, jeg bruker disse blant annet.
Tenker jo dette er litt typisk Pale/IPA glass.
Har vel aldri drukket pils fra det. Må testes!

Finn Berger

Moderator
De ser jo rimelig greie ut, men jeg liker ikke størrelsen. Jeg vil ha plass til en halvliter:).

Apropos diskusjon om glass. I etapperittene i sykkel sies det gjerne om en del etapper at du ikke vinner rittet her - men du kan tape det. Og sånn tenker jeg vel om glass, også. Et dårlig glass kan ødelegge opplevelsen ganske kraftig, mens det er mange gode glass, og jeg er helt lykkelig med et ganske stort spekter, uavhengig av øltype. Jeg kan drikke det meste av et godt halvlitersglass med Ringneslogo på. Men det er klart; weissbier i et weissbierglass har en egen sjarm:).

Men det er nå ølet som er det viktigste, da;).

Sist redigert:

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Reint glass som ikke er utsatt for lasagnerester, melk eller glansemiddel/skyllemiddel er viktigst. Så designet som helst bør ha noe smalere åpning enn ved midten av glasset. En størrelse og et design som gjør det enkelt å gripe rundt, og en stabilitet som hjelper til med å holde glasset oppreist.

Det meste funker jo bra, men aromaen kommer bedre fram med et glass som smalner i toppen. Fine glass er også sexy..

Finn Berger

Moderator
Vanskelig å komme utenom norsk poesis mest geniale dikt om temaet glass:

Brannmannen og Elefanten, av André Bjerke​

Det var en gang en elefant
som da zoologisk have brant,
ble reddet meget elegant
av byen brannkonstabel.
Litt brannbeskadigt ble den jo
og blødde meget snabelblod,
men ellers var den like god
og like presentabel.

Så ble den solgt. Naturligvis
til en betydelig nedsatt pris:
den gikk for fem og femti flis
til byens brannkonstabel,
og hvis man gjerne vite vil
hva han benyttet Jumbo til,
så var det til å slukke ild
med vannet i sin snabel!

Den brannmann jeg besynger her,
var usedvanlig vennekjær
og var en trofast venn især
av visse sterke drikke,
en livets venn av livets vann,
så man må si at vel var han
en avholdt mann - men avholdsmann
det var han avgjort ikke!

Nei, tvert imot: han tørstet så
at alle glass ble ham for små,
og større glass var ei å få…
Da kom som ved et under
en lys idé på lynvisitt,
og samme dag var Jumbo blitt
til snablen fylt med akevitt
og politur og dunder!

Vår brannutslukningselefant
som jo fra før var flammevant,
ble alarmert når strupen brant
hos denne brannkonstabel.
Se, hjelp er nær når nød er størst,
og Jumbos jobb ble fremst og først
å slukke brannkonstabeltørst
med spriten i sin snabel.

Hver gang vår brannmann, smerteblek,
stod slått i livets hårde lek,
gav elefantens apotek
ham stadig trøst og lise,
og derfor var han uavbrutt
så glad som Bjørnsons glade gutt,
men akk, det er en tragisk slutt
på denne muntre vise.

Ti, venner, vit: Så langt det kom
med denne mann jeg synger om,
at han drakk elefanten tom
til aller siste slanter.
Han tømte Jumbos mavesekk,
og derpå ble han båret vekk
dit hvor man ser - o, dype skrekk! -
de hvite elefanter.

Så ble da dette livets sum:
han døde av delirium;
nu ligger han i kisten, stum,
mens ut sin rus han sover.
O, drikkebror, som drikker nu,
kom denne stakkels mann i hu,
ti sådan ender også du
før denne natt er over!

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
Jeg har funnet et glass jeg tror kan tjene godt som standard drikkeglass. I hvert fall for meg. Det rommer 54 Cl, hvilket passer meg. Jeg liker at glasset tar en hel flaske og fortsatt har litt rom til å samle aromamolekyler.

Glasset har dessuten en fin klokke som gjør det godt egnet til å fylle halvfullt.

Ub5425-urbino-beer-full_900x.jpg

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Disse to er favorittene til halvlitere.

Til småflasker.

https://brewshop.no/produkt/glass/rastal-luettich-balloon-375cl-6stk

Til pils og lyst leskende, de nedenfor har vi profilert med logoen (kjøpt gjennom Spektrum Profil).

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
I Norge fant jeg den her

og i UK fant jeg den her

Topp