Ølspesifikke glass - gir det lille ekstra

Pål Sørvær

Samarbeidspartner
Hei. Pål fra kitchenstore.no her. Høyt Skum har testet litt ut hvordan forskjellige glass gir øl optimal duft og smak og kom frem til at det faktisk har en del å si (sjekk gjerne ut blogg/youtube om ønskelig)!

Min personlige opplevelse er det samme, selv om jeg er en nybegynner, spesielt på duft. Hva er deres erfaringer?

Benytter sjansen til å minne om at rabattkoden norbrygg25 gir 25 % rabatt på ølspesifikke ølglass fra Spiegelau, samt alle andre produkter fra Spiegelau, Nachtmann, Strahl ("unknuselige" plastglass som ser pene ut til utendørs bruk eller fest) og ikke minst Corkcicle (termoflasker - fint å frakte med seg hjemmebrygg fra fat til fest :)).

Med ønsker om en god helg og godt øl!

mvh Pål

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei Pål!
Jo, jeg er enig i at det oppleves som en forskjell. Prøvd endel forskjellige glass, både systematisk og helt tilfeldig. Opplever at jeg får forskjellige resultater, men jeg må legge til at jeg er både forutintatt og fult klar over noen fordummer jeg faller inni når det gjelder glass. Så usikker på hva som er faktisk smaksopplevelse og forskjeller, og hva som er forutintatthet som allerede ligger der.

Men har vurdert å kjøpe et par av glass settene deres, så får fortsette å vurdere det! hehe. Kult dere går inn i samarbeid med både organisasjon og profilert øl-smaker :)

Finn Berger

Moderator
Feil glass kan gjøre mye for å ødelegge opplevelsen av ølet, men det er mange glass som gjør jobben - og neppe noe glass som utretter undre:). I tillegg til hvordan formen påvirker utviklinga og "framføringa" av aromaen, ville jeg sett på utseendet, altså ganske enkelt på hvordan jeg likte glasset reint estetisk.

Og så synes jeg det er en stor fordel at glasset er tynt, eller i alle fall ikke gir deg følelsen av å få kjeften full av glass når du tar en slurk. Det er en del av utseendet, også. Glasset ser mer elegant ut når det er tynt - synes jeg, da.