Ølstarter og mengde tørrgjær

Skal sette brygg nr 2 til helgen og tenkte derfor å lage en gjærstarter.

Har sjekket ut artikkelen her på forumet og blir ikke helt klok på hvor mye gjær jeg skal bruke.

Brygg: 20L Pale Ale
Gjær: 100g pakninger fra Brygging.no
Planlagt OG: 1050 --> 5g/10L gjær --> 10g gjær totalt

I følge kalkulatoren på jamils vil da gjær for 2L starter bli 1g.

Skal jeg da tilsette 9g i brygget i tillegg til gjær fra starter? Eller har jeg missforstått helt?
 
Nå er ikke jeg noen gjærekspert, men jeg er rimelig sikker på at man ikke lager starter av tørrgjær. Søk litt i forumet. Du finner garantert tråder som omhandler temaet. Poenget med starter er vel å formere opp antallet gjærceller, for å slippe å kjøpe mange pakker flytende gjær. Du har jo gjær i massevis, så da vil jeg tro at det bare er å rehydrere de 9 grammene, og ha dem rett i vørteren uten mer styr.
 
Om du bruker tørrgjær er det for min del ikke verdt å pruke tid og energi på å lage starter da tørrgjær er relativt billig. Ta heller å bruk nok tørrgjær i utgangspunktet.
 
Takk for svar!

Ok, så starteren fungerer best hvis man baserer seg på flytende gjær. Evt gjær som nærmer seg utløpsdato?
 
Nei, det har vært diskutert før, og for tørrgjær så er det vel lettere at du ødelegger gjærceller enn at du bygger de opp, bare søk litt rundt på forumet.

Men du bør dehydrere gjæren som Bård sier, dvs, ha litt kokt, nedkjølt vann, som du blander gjæren i, la det stå 20-30 minutter, eller så du ser det skummer godt, også hell det oppi .

Men hvis du brygger så små mengder at du ikke bruker 100gram i slengen, så er det ikke så bra å kjøpe slike pakker (vanskelig å oppbevare åpnede pakker), kjøp heller disse 11.5grams pakningene fra fermentis, så klarer du å oppbevare de mellom bryggene.
 
viktigste grunnen til å ikke lage starter av tørrgjer er att di kommer boosta med ekstra energi fra produsent
rehydrering av gjær er gir best resultat fra 15-30 minutter
Kokt nedkjølt vann 30-35C
 
Mye har vært diskutert før på forumet angående bruk av tørrgjær. Ikke alt er like korrekt. Jeg vil anbefale deg å lese artikler og FAQ hos de som virkelig er eksperter på temaet, nemlig produsentene av tørrgjær. Selv bruker jeg mest Nottingham gjær, og info om bruken finnes på http://www.danstaryeast.com/library.
Mvh
Helge
 
jeg bruker mye danstar gjær, og når jeg gjennbruker den, ser jeg at det går veldig mye kortere tid før brygget er skikkelig i gang.
Har opplevd forferdelig lang tid etter pitching av ny tørrgjær der jeg har fulgt annbefalinger fra danstar.
Jeg rehydrerer ny gjær i 15 minutter etter deres annbefalinger, men starter deretter gjæren i en ministarter dagen før, bare for å være sikker på at gjæren er ok,
og for å korte ned tiden fra pitching til gjæringen er skikkelig i gang.
 
Takk for gode svar!

Neslekkim: Oppbevarer gjæren i fryseren.

Da blir det kun rehydrering når lørdagens brygg settes!
 
Tilbake
Topp