Øltreff i Salten?

Nå i vinter har jeg hatt kontakt med bryggere i Gildeskål, Bodø og Sørfold, og bl.a diskutert om muligheten for å ha et treff for bryggere i Salten-området. Vi er flere som har tent på ideen, og jeg starter derfor denne tråden for å høre om det er interesse for et slikt treff. Det kan jo være både lærerikt og sosialt og treffe andre ølbryggere.

Foreløpig har jeg ikke forslag til dato, men dersom vi legger opp til å treffes en av de to siste lørdagene i mars, så har folk god tid til å planlegge. Kom gjerne med innspill til innhold i et slikt treff. Alternativt kan vi jo si at vi treffes en dag og finner ut hvordan vi vil ha innholdet i fremtidige øltreff?

Hilsen Lars
 
Støttes uforbeholdent, Lars!
Det kan jo være hyggelig bare å møtes uten noe større ambisjoner første gangen, enn å bli bedre kjent.
En opplagt fristende ting etterhvert kan jo være at alle tar med seg en smaksprøve!
For alt jeg vet kan det jo hende at det også vil være interesse for deltakelse utenfor Salten.
Svein Erik  :ilike:
 
Det var et godt initiativ! :skitbra:

En kjapp tur innom Wikipedia avslører at de 9 Salten-kommunene dekker hele 11250 km[sup]2[/sup], hvilket gir en befolkningstetthet på 7 innbyggere per km[sup]2[/sup]. Da sier det seg selv at det blir langt mellom både ølbryggere og ølkraner….. særlig om vinteren!

Ideelt ville det vel være hvis vi kunne tures om å være vertskap, slik at det over tid blir avholdt møter rundt mesteparten av Salten.  Jeg foreslår derfor at interesserte ølbryggere melder ifra så vi kan danne oss et bilde av geografisk fordeling, men også at det tipses om spennende arrangementer og steder (feks Mikrobryggererier & Gårdsbryggerier) i Salten hvor det kan avholdes slike treff.

Forøvrig sies det jo at det er faresignal hvis man drikker alene….  :biersmile:
 
Støtter denne. Selv er jeg melkebonde i Saltdal og har dermed ikke mye helgefri.
I Saltdal er vi nå 4 bryggere som jeg vet om.
 
Bra initiativ !
Bor selv i Saltdal, Røkland, 500 meter fra Rune. Har også hus i nabokommunen Skjerstad hvor brygging foregår og vi kan treffes uten kjerringgnål :)
Det er overnattingsplass til 3-5 stykker pluss evt. flatseng
Har planer om flere typer brygg men det blir nok nærmere sommer før alt er ferdig.
Kjører ikke selv bil men har en uvanlig grei samboer.
 
E t meget godt forslag :yes:

Rune Alm skrev:
I Saltdal er vi nå 4 bryggere som jeg vet om.

Det er 2 til som brygger i bygda, om en sjelden. Så alt i alt så er vi 6 stk som brygger i Saltdal  :skitbra:
 
Hvem er de andre 2 i Saltdal ? hemmelig ? :)
og de i Sørfold ?

Jeg brygger ikke i Skjerstad kommune siden Bodø kommune har tatt den men på tettstedet Skjerstad :)
 
Så langt jeg kjenner til er det i Gildeskål 6 stykker som rutinemessig brygger all-grain, i tillegg til 5 som har kommet så langt i ekstraktbrygging at de har fatløsninger.

Vi har ikke noen spennende serveringssteder (med løyve) at reklamere for, men vi har snakket om å invitere til en bryggeristand ifm det årlige midtsommerstreffet på Inndyr. Hvis vi finner en smart måte at konvertere en gammel 300l melketank til meskekar, så har vi et bryggeri med nok kapasitet til å kunne invitere til fellesbrygging.

Oddvar Demmo skrev:
Har også hus i nabokommunen Skjerstad hvor brygging foregår og vi kan treffes uten kjerringgnål :)
Det er overnattingsplass til 3-5 stykker pluss evt. flatseng
Så langt høres jo dette ut som en god kandidat til et geografisk midtpunkt!
 
Flott initiativ! Vet det var noen som foreslo noe sånn rundt jul, men kom ikke så langt at jeg fikk svart på PM  :roedme:

Vi har koke og gjæringskapasitet til +-250L, så hvis noen medbringer en til mesketank på ca 100L så kan eventuell fellesbrygging gjøres her også.

Var en til saltdaling som satte sine 2 første brygg nå i helga på DME og lånt koker. Han var på kurs hos oss for over 1 år siden, ble frelst og kjøpte inn bla flere fat osv. Så ble det oppussing/jobbytte osv, men nå er han i gang  :skitbra:
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvem er de andre 2 i Saltdal ? hemmelig ? :)
og de i Sørfold ?

Jeg brygger ikke i Skjerstad kommune siden Bodø kommune har tatt den men på tettstedet Skjerstad :)

Bor du ikke i saltdal da Demmo ?? :S Brygger ikke du øl ??? :p
 
Oddvar Demmo skrev:
Joda, nettopp flyttet til Saltdal for 9 år siden :)  men brygger kun på Skjerstad, og drikker alle steder.

:fyflate: 

Joda. Øl er øl, og godt er det  :godtoel: om det er Skjerstad (tettsted), Gildeskål eller Saltdal
 
Men hvem er i Saltdal?
Beant og Torga.
Oddvar Demmo
Rune Alm

Ny brygger: Per Kristian Helgesen
?
?
 
Rune Alm skrev:
Men hvem er i Saltdal?
Beant og Torga.
Oddvar Demmo
Rune Alm

Ny brygger: Per Kristian Helgesen
?
?

Brian Stensland
Og vår hus elektriker (som jeg har glemt navnet på  :roedme: :roedme: Edit: Torbjørn Jansen var det ja  :angel:

Beant skrev:
Var en til saltdaling som satte sine 2 første brygg nå i helga på DME og lånt koker. Han var på kurs hos oss for over 1 år siden, ble frelst og kjøpte inn bla flere fat osv. Så ble det oppussing/jobbytte osv, men nå er han i gang  :skitbra:
 
Tilbake til starten av denne tråden:

Lars Hansen skrev:
Foreløpig har jeg ikke forslag til dato, men dersom vi legger opp til å treffes en av de to siste lørdagene i mars, så har folk god tid til å planlegge. Kom gjerne med innspill til innhold i et slikt treff. Alternativt kan vi jo si at vi treffes en dag og finner ut hvordan vi vil ha innholdet i fremtidige øltreff?

Jeg regner med at disse to helgene er ok for meg. Kanskje vi kan ta den første Salten-treffen i Skjærstad? Uansett hvor vi treffes er det en fordel hvis det finnes overnattingsmuligheter i gangavstand. Tema for treffen er vel å bli kjent, dele ut smaksprøver av hverandres brygg (ikke noe drikkepress altså....), og utveksle bryggetips.
 
Støtter denne.

Oddvar kan vel svare på om det er noen mulighet for overnatting der. Han har jo allerede ymtet frempå om 5-6 + flatsenger, så avhengig av hvor mange vi blir så kan det jo tenkes at han kan huse alle?
 
Beant skrev:
Støtter denne.

Oddvar kan vel svare på om det er noen mulighet for overnatting der. Han har jo allerede ymtet frempå om 5-6 + flatsenger, så avhengig av hvor mange vi blir så kan det jo tenkes at han kan huse alle?

Noe hotellignende er det vel dårlig med, slik sett er nok de urbane strøk mer egnet.
 
Tilbake
Topp