Øltype til Spekemat?

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg skal ha spekemat til bryllupe mitt i august og lurer litt på om noen har forslag og ideer til øl? Jeg har allerede vurdert en blond med noe krydder preg og litt blablabla, og kanskje en lys belgisk wit, men er det noen som har tanker? Rømmegraut og spekemat. Er vel ganske forskjellige svar til de to rettene!

- B. Romar.
 
Hvis det er spekemat med kraftige smaker så synest jeg selv at en humlepreget øl er godt i lag med det. I tillegg så har du sikkert eggerøre og potetsalater og mye annet godt tilbehør også.

Til den slags mat tror jeg det skal mye til å velge feil øl type, noe av spekematen passer jo med en sprudlende og friskt lyst øl( kanskje en frisk pils), mens annet som elg pølse og kraftig spekemat passer det med en humlepreget øl, kanskje en pale ale med ekstra humle..

Til rømmegraut vet jeg faktisk ikke, en stout kanskje.. Helt sikker noen som vil anbefale noe godt der.

Fikk jaggu lyst på øl jeg nå.

Easybrew
 
Har vurdert det, men aldri laga lager før, og har heller itte et sted som er kaldt nok til oppbevaring og gjæring. Bortsett fra pils da? Er jo egentli det jeg lurte på, var bare noen punkter jeg glømte å skrive her ;)
 
pale ale tror jeg vil fungere, litt vanskeligere med rømmegrøten, men pale ale med litt humle rensker litt opp i fettet. Kan også vurdere saisson, da den er tørrere og krisp.
 
Einig med førre talarar. Noko friskt: Pale ale, tørr variant med ein del humle, saison, ein ikkje for tam pils. Ein frekk outsider er ein amerikansk brown ale, fordi alle rettar vert betre med litt malt.
 
Ah, supert! Takk for mange svar gutta. Endel av det jeg vurderte selv, men er så mye å velge i som kan passe seg så kan aldri væra for sikker.
Jeg har aldri brygga en saison før jeg, er det noen som har noen gode forslag eller?
 
Har nettopp brygget en saison etter oppskrift funnet på Bakke brygg sine sider. Den ble meget bra. Jeg brukte imidlertid en annen gjærtype enn Belle Saison; en av de flytende saison-gjærtypene fra Wyeast. Fantastisk utgjæring.
 
Lambic og geuze går veldig godt sammen med mye norsk tradisjonsmat, deriblant spekemat. I vinverden kombineres spekemat ofte med tørr syrlig hvitvin eller musserende (også tørr). Men skal du brygge selv, så er jo et villgjær-prosjekt litt voldsomt, og tar litt tid... Ser også at Vinmonopolet anbefaler geuze til spekemat. Hvis ikke geuze til spekemat, så ville jeg sagt lys lager-variant, kommer an på hvor salt mat det er.
 
Lambic og geuze går veldig godt sammen med mye norsk tradisjonsmat, deriblant spekemat. I vinverden kombineres spekemat ofte med tørr syrlig hvitvin eller musserende (også tørr). Men skal du brygge selv, så er jo et villgjær-prosjekt litt voldsomt, og tar litt tid... Ser også at Vinmonopolet anbefaler geuze til spekemat. Hvis ikke geuze til spekemat, så ville jeg sagt lys lager-variant, kommer an på hvor salt mat det er.
Saison, eller til og med en belgisk blonde, vil begge kunne bli tørre, friske og ha akkurat passe restsødme til å matche norsk spekemat, som ofte er overdrevet salt.
 
Lambic og geuze går veldig godt sammen med mye norsk tradisjonsmat, deriblant spekemat. I vinverden kombineres spekemat ofte med tørr syrlig hvitvin eller musserende (også tørr). Men skal du brygge selv, så er jo et villgjær-prosjekt litt voldsomt, og tar litt tid... Ser også at Vinmonopolet anbefaler geuze til spekemat. Hvis ikke geuze til spekemat, så ville jeg sagt lys lager-variant, kommer an på hvor salt mat det er.
Det er jo mulig å spørre om bryllupet kan utsettes ett år eller to, så man kan brygge surøl man ikke vet hvordan kommer til å bli. Helt sikkert innafor hos brura.
 
Det er jo mulig å spørre om bryllupet kan utsettes ett år eller to, så man kan brygge surøl man ikke vet hvordan kommer til å bli. Helt sikkert innafor hos brura.
Ja, trur kjærringa hadde vøri enig! Skarn gifte seg og æta spekemat OG BRYGGE SJØL, så får det blir gjort ordentlig!

Takktakk, alle sammen! Jeg har fått mye bra innslag her, så nå er det bare å leite fram noen finfine oppskrifter.
Eller prøve noen egne, som jeg helst vil :p
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp