Om å beregne sukkerutbytte i skyllevann

Finnes det en måte, regnestykke eller kalkulator å beregne potentsielt utbytte av styrken på vørteren som kommer ut av skyllevannet?

Altså, eg skal BIAB'e i morgen. Tenker å ta hele posen over i en annen gryte og la det trekke/skylle seg der i ca 15 min (er ikke dette lenge nok?) rundt 77-78 grader.
Går det an å regne ut hvor mye en potensiel vørter derfra da blir om jeg skyller med 3 vs. 6 liter. Slik at eg kan sikte inn riktig total SG når eg blander alt sammen.
Må eg kanskje ha SG fra "orginal" vørteren før det går?
 
Finnes det en måte, regnestykke eller kalkulator å beregne potentsielt utbytte av styrken på vørteren som kommer ut av skyllevannet?

Altså, eg skal BIAB'e i morgen. Tenker å ta hele posen over i en annen gryte og la det trekke/skylle seg der i ca 15 min (er ikke dette lenge nok?) rundt 77-78 grader.
Går det an å regne ut hvor mye en potensiel vørter derfra da blir om jeg skyller med 3 vs. 6 liter. Slik at eg kan sikte inn riktig total SG når eg blander alt sammen.
Må eg kanskje ha SG fra "orginal" vørteren før det går?

Det tror jeg blir vanskelig. Det nedenstående er ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men kan kanskje hjelpe likevel.

I praksis er dette batch sparging. Den mest effektive måten å gjøre det på, er å ta ut like stort volum hver gang. Da må du bare vite hvor mange liter du får i svinn ( Og når du kjører BIAB er vel det lik "det som blir holdt igjen i masken"?), og så trekker du det fra det totale volumet, og deler det resterende på to.

Eksempel fra eget bryggeri: 5 kg malt til et brygg på 24 liter til gjæring. 4 liter blir borte i bunnfall i kokekjelen. 4 liter fordamper under koking. Da må eg altså ha 32 liter vørter etter meskingen. Så beregner jeg at det blir borte 5 liter i det som blir holdt igjen i mesken, samt to liter i bunnfall i meskekjelen i tillegg. Da trenger jeg totalt 39 liter væske.

I første runde bruker jeg halvparten av de 32 literne + de 5+2 literne som er tapet i mesken, altså 16+7 = 23 liter. Så tapper jeg ut når meskingen er ferdig. Om alt går som det skal, får jeg da 16 liter. Så fyller jeg på nye 16 liter, venter 10 minutter, og tapper ut igjen, og det skal bli 16 liter denne gangen, også.

Du kan enkelt regne ut hvor mye malt og vann du trenger ved å bruke denne kalkulatoren. Du trenger et tall for effektivitet, og med den teknikken du bruker, bør den bli ganske høy. Jeg ville satt den til 85% - avhengig av hvor sterkt øl du skal brygge. 85% hvis det er butikkstyrke. Trekk fra 2-2,5% for hver 0.005 OG du har høyere enn det. Og så må du vite hvor mye som damper bort under kokinga, og hvor mye svinn du må regne med i bunnfall i kokekjelen, og hvor mye som forsvinner med masken.
 
Ok, takk @Finn Berger for flott svar.
Jeg har brygget før, har bare hatt en pause.

Her er tallene fra helgens brygging. 2,9 kg malt mekset i 9 liter. BIAB pose. ca 65-66 grader (noe varierende).
Varmet opp 8 liter i en annen gryte og hadde posen oppi der etter en time. Jeg lot det skylle/trekke i 20 min.

Malten trakk med seg ca 1 liter pr kg. Så jeg hadde igjen ca 6 liter med SG 1.065.
Skyllevannet ble 1.024. Blandet det sammen og fikk 14.5 liter med SG på 1.042.

Dette kokte ned til ca 12 liter og endte til slutt opp, ferdig kjølt på 10.5 liter. 1.053.

Dette gir noe tvetydige ubytte for meg, brewersfriend sier 78%, mens andre måter å regne på kommer ned på 68-70%.

Uansett, dette var første brygg og et prøvebrygg for å se hvordan det gikk.
Det mest positive var tiden. Det tok meg 4,5 timer. 5 med rydding. Da hadde jeg knottet litt og hatt et lite strømbrudd også...
Men jeg bli ikke klokk på hvor høyt utbytte eg skal regne med.

Skal prøve en lett APA/Golden Ale snart. Får se da.
 
Husk at du må bruke de 12 literene når du regner ut. Det var jo faktisk det du fikk. Hva du "valgte" å sette til gjæring er noe annet. :)
 
Ok, takk @Finn Berger for flott svar.
Jeg har brygget før, har bare hatt en pause.

Her er tallene fra helgens brygging. 2,9 kg malt mekset i 9 liter. BIAB pose. ca 65-66 grader (noe varierende).
Varmet opp 8 liter i en annen gryte og hadde posen oppi der etter en time. Jeg lot det skylle/trekke i 20 min.

Malten trakk med seg ca 1 liter pr kg. Så jeg hadde igjen ca 6 liter med SG 1.065.
Skyllevannet ble 1.024. Blandet det sammen og fikk 14.5 liter med SG på 1.042.

Dette kokte ned til ca 12 liter og endte til slutt opp, ferdig kjølt på 10.5 liter. 1.053.

Dette gir noe tvetydige ubytte for meg, brewersfriend sier 78%, mens andre måter å regne på kommer ned på 68-70%.

Uansett, dette var første brygg og et prøvebrygg for å se hvordan det gikk.
Det mest positive var tiden. Det tok meg 4,5 timer. 5 med rydding. Da hadde jeg knottet litt og hatt et lite strømbrudd også...
Men jeg bli ikke klokk på hvor høyt utbytte eg skal regne med.

Skal prøve en lett APA/Golden Ale snart. Får se da.

Jeg får 64,5% meskeeffektivitet på brewersfriend når jeg legger inn tallene dine - med bare pale malt, riktignok. Men forskjellen blir ikke stor. Det er merkelig lavt - jeg antydet at du burde få 85% med den teknikken der, og jeg skjønner ikke hva som kan forklare at du ikke får det.
 
64,5%? I mitt eget excelark får jeg 12 liter med OG 53, utfra 2,9kg malt, til å bli 75% effektivitet. Da er det regnet med 81% ekstraktinnhold i malten :)
 
64,5%? I mitt eget excelark får jeg 12 liter med OG 53, utfra 2,9kg malt, til å bli 75% effektivitet. Da er det regnet med 81% ekstraktinnhold i malten :)

Nei, det blir feil. Du må legge inn det du setter til kok om du skal beregne meskeeffektiviteten (pre-boil efficiency), som er den som vanligvis menes når det ikke spesifiseres at det er noe annet. Sjekker du denne, så ser du at det er fire ulike effektivitetsbegrper ute og går. Så det er fort gjort å gå seg vill:).
 
Men det spiller jo ingen rolle. Bare vann som fjernes under koket. 14,5 liter med SG 42 --> 12 liter med SG 51. Så runder vi av/opp litt for målefeil, avlesning ved feil temperatur osv :) Tar jo høyde for at det IKKE tilsettes noe under kok da :)
 
Dessuten mener jeg den kalkulatoren er litt feil. Har vært inne på dette en gang tidligere. Prøv med 1 liter og 1kg cane sugar. Den angir da en Max SG på 384. Den skulle vært 370. Kan gjerne vise dere utregningen for dette om dere ønsker :)
 
Litt updates for dere som klør dere i hodet.
Tempen var noe varierende alt etter som hvor en målte, men i det store og det hele lå den for det meste rundt 64-68 (men 65-66 mest), noen plasser var den nede rundt 60-62. Sirkulerte noe får hånd underveis.

Ang. 1.042 målingen, som var en blanding av meske og skyllevann, så er det velfølgelig mulig at denne ikke var godt nok bladet, all den tid det var to gryter som ble til en. 2 Become 1... Kan self. være en feilmåling der, men både refraktometer og hydrometer i 20 sa det.
Uansett, 1.053 etter kok er korrekt.
Det ble seff. ikke tilsatt noe under kok, da hadde eg opplyst om det :)
Eg rørte også litt i posen og sørget for at det ikke var noen dryspots.

Jeg tenker at det kanskje er en feilmåling og prøve igjen til helgen med nytt brygg.
 
Dessuten mener jeg den kalkulatoren er litt feil. Har vært inne på dette en gang tidligere. Prøv med 1 liter og 1kg cane sugar. Den angir da en Max SG på 384. Den skulle vært 370. Kan gjerne vise dere utregningen for dette om dere ønsker :)

Det stemmer; den håndterer ikke sukker. Jeg bruker det nesten aldri, så jeg tenker ikke over det. Og det er jo dumt, for jeg driver stadig og anbefaler denne kalkulatoren. Det var kjekt å bli minnet på det.

Helt riktig kan jo ellers en sånn kalkulator ikke bli, siden den ikke har tallene for den batchen du brygger med malten fra. Men veldig galt vil det neppe bli.

Ellers har du selvfølgelig rett i at det ikke blir store forskjellen på meskeeffektivitet og effektiviteten etter kok. Du koker jo ikke vekk sukker:D:oops:.
 
En liten oppdatering til @Finn Berger og andre.
I går brygget eg en bitter. Tenkte å prøve nye teknikk, mer typisk BIAB.
Tenkte at kanskje skylleprossesen var feil tidligere jmf. lavt utbytte.
Og du verden!:)

Gryta er 15 liter, så eg må skylle for å få et volum som er "verdt" arbeidet. 10-12 liter.
Uansett, hadde 2,6 kg malt. Bestemte meg for å prøve som andre, ha så stort volum som mulig i gryta med malt.
Ser HTB og andre skriver at dette funker fint.
Tidligere har eg har en 3l/kg rate, som har vært flott på BB30, og som er en slags standard.
I går ble det da 2.6 kg i en meskepose i 12 liter vann. 4,6 l/kg
Ble veldig tyntflytende, men det var lettere å holde gjevn temp.kontroll.
Sirkulerte en del for hånd underveis.

Hadde mekseposen i en annen gryte og skylte gjennom den for å få opp kokevolum. Skylte totalt med 5 liter, men denne gangen lå ikke malten i skyllevannet, den fikk renne gjennom.
Endte opp med kokevolum 15 liter, 1.045. Pre-boil effektivitet på 83% ifølge Brewersfriend, 86% ifølge Bryggekalkulator.
Kokte og endte opp med 12 liter i gjæringspannet på 1.051. BF 75%, BK 78%.

Storartet!:) Største "problemet" var at det som skulle bli en Best/Premium Bitter, nå blir en ESB :rolleyes: (Valgte å ikke vanne ut).

Så, hvorfor var dette så mye mer effektivt? Hvorfor funker 4,6 l/kg så mye bedre?
Er det fordi mengden skyllevann er redusert så mye? Fra 8-9 liter til 5 liter.
 
En liten oppdatering til @Finn Berger og andre.
I går brygget eg en bitter. Tenkte å prøve nye teknikk, mer typisk BIAB.
Tenkte at kanskje skylleprossesen var feil tidligere jmf. lavt utbytte.
Og du verden!:)

Gryta er 15 liter, så eg må skylle for å få et volum som er "verdt" arbeidet. 10-12 liter.
Uansett, hadde 2,6 kg malt. Bestemte meg for å prøve som andre, ha så stort volum som mulig i gryta med malt.
Ser HTB og andre skriver at dette funker fint.
Tidligere har eg har en 3l/kg rate, som har vært flott på BB30, og som er en slags standard.
I går ble det da 2.6 kg i en meskepose i 12 liter vann. 4,6 l/kg
Ble veldig tyntflytende, men det var lettere å holde gjevn temp.kontroll.
Sirkulerte en del for hånd underveis.

Hadde mekseposen i en annen gryte og skylte gjennom den for å få opp kokevolum. Skylte totalt med 5 liter, men denne gangen lå ikke malten i skyllevannet, den fikk renne gjennom.
Endte opp med kokevolum 15 liter, 1.045. Pre-boil effektivitet på 83% ifølge Brewersfriend, 86% ifølge Bryggekalkulator.
Kokte og endte opp med 12 liter i gjæringspannet på 1.051. BF 75%, BK 78%.

Storartet!:) Største "problemet" var at det som skulle bli en Best/Premium Bitter, nå blir en ESB :rolleyes: (Valgte å ikke vanne ut).

Så, hvorfor var dette så mye mer effektivt? Hvorfor funker 4,6 l/kg så mye bedre?
Er det fordi mengden skyllevann er redusert så mye? Fra 8-9 liter til 5 liter.

3 l per kilo skulle ikke være til hinder for optimal effektivitet, og det teoretisk ideelle når du gjør det på denne måten (det blir jo nærmest batch sparge), er å fordele vannet på mesk og skylling slik at du får ut like mye hver gang.

Men du får jo et helt minimalt tap av væske her, og det er forklaringen på den høye effektviteten.
 
3 l per kilo skulle ikke være til hinder for optimal effektivitet, og det teoretisk ideelle når du gjør det på denne måten (det blir jo nærmest batch sparge), er å fordele vannet på mesk og skylling slik at du får ut like mye hver gang.

Men du får jo et helt minimalt tap av væske her, og det er forklaringen på den høye effektviteten.

Mulig eg er dust, men det skjønte eg ikke helt. 2-4 er vel optimalt? 3 er en slags standard? Er ikke poenget at malten skal være litt "tett" i gryta/posen/røret, slik at enzymene får jobbe greit sammen?
Med 4,6 begynner vel en å gå litt langt opp? Uansett, ser flere driver med det i BIAB.
Skyllingen 5 liter vs. 8-9 kan det utgjøre så stor forskjell?
Minimalt væsketap?
 
En liten oppdatering til @Finn Berger og andre.
I går brygget eg en bitter. Tenkte å prøve nye teknikk, mer typisk BIAB.
Tenkte at kanskje skylleprossesen var feil tidligere jmf. lavt utbytte.
Og du verden!:)

Gryta er 15 liter, så eg må skylle for å få et volum som er "verdt" arbeidet. 10-12 liter.
Uansett, hadde 2,6 kg malt. Bestemte meg for å prøve som andre, ha så stort volum som mulig i gryta med malt.
Ser HTB og andre skriver at dette funker fint.
Tidligere har eg har en 3l/kg rate, som har vært flott på BB30, og som er en slags standard.
I går ble det da 2.6 kg i en meskepose i 12 liter vann. 4,6 l/kg
Ble veldig tyntflytende, men det var lettere å holde gjevn temp.kontroll.
Sirkulerte en del for hånd underveis.

Hadde mekseposen i en annen gryte og skylte gjennom den for å få opp kokevolum. Skylte totalt med 5 liter, men denne gangen lå ikke malten i skyllevannet, den fikk renne gjennom.
Endte opp med kokevolum 15 liter, 1.045. Pre-boil effektivitet på 83% ifølge Brewersfriend, 86% ifølge Bryggekalkulator.
Kokte og endte opp med 12 liter i gjæringspannet på 1.051. BF 75%, BK 78%.

Storartet!:) Største "problemet" var at det som skulle bli en Best/Premium Bitter, nå blir en ESB :rolleyes: (Valgte å ikke vanne ut).

Så, hvorfor var dette så mye mer effektivt? Hvorfor funker 4,6 l/kg så mye bedre?
Er det fordi mengden skyllevann er redusert så mye? Fra 8-9 liter til 5 liter.

Min antakelse er at skylleteknikken har vært så lite effektiv at du får mer ut av kornet ved å bare bruke mer av vannet til mesking.

Normalt sett så får man høyere effektivitet jo mer skyllevann man bruker
 
Min antakelse er at skylleteknikken har vært så lite effektiv at du får mer ut av kornet ved å bare bruke mer av vannet til mesking.

Normalt sett så får man høyere effektivitet jo mer skyllevann man bruker

Jeg er med på den. Åpenbart at det har ligget i skylleteknikken. Forstår bare ikke hvorfor det ikke var mer effektivt å la det trekke i vannet enn å la det renne gjennom.
Batch vs fly sparge.
Mulig jeg er helt ute nå...
Skal iallefall gjøre samme prosess på de neste bryggene for å se at det blir gjevnt utbytte.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp