Om å brygge cider/sider av butikkjus - tilbakemelding.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Tenkte å gi en kjapp rapport om det å lage cider av butikkjus.
Jeg og en nabo ville prøve dette og kjøpte 75 liter av den billigste butikkjusen vi fant (14 kr for to liter) i slutten av april i år. Satte tre batcher: en med mangrove jack MO2 cidergjær, en til med samme gjær men med 1.2 kg bringebær og brett etter stormgjæring, og en batch med wlp775.
Leste meg opp på emnet og fikk tips om å tilsette gjærnæring hver dag de første fem dagene. Gjæret i 2 uker (den med brett sto vel i 4 uker). Alle fikk FG på 1.000. Tilsatte ikke noe søtningsmiddel. Tappet med 9 gr/l sukker. Ca 6%. Når vi tappet smakte sideren heeelt jævlig (billig og dårlig hjemmelaga hvitvin/hjemmebrent). Hadde lest at de burde stå et år før det ble drikkenes.
I mellomtiden kjøpte jeg en del cider på polet, for å erfare hva "god cider" kan smake.
Tolmodighet er ikke min sterkeste side, så forrige uke spratt jeg noen flasker. Må si jeg ble positivt overrasket: en fin og syrlig drikk, med overraskende mye eplesmak. Ingen usmaker. Glad for at jeg ikke tilsatte noe søtningsmiddel. Ingen av ciderene jeg kjøpte på polet var veldig mye bedre.
Poenget mitt? Det å lage cider av butikkjus fungerer overraskende greit og er noe jeg anbefaler folk å prøve.
Det å bruke gode råvarer, ekte epler eller god eplejus vil selvsagt trolig bli bedre, det er det vel ikke tvil om, men butikkjus gir en overraskende god og fin cider til ca 3.50 kr pr halvliter.
20170730_162947.jpg 20170730_163020.jpg
 
Hva syns du ble den beste av de 3 dere satte? Eller er det så stor forskjell at det blir 3 helt forskjellige cidere?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Den med bringebær og brett er fortsatt litt uferdig, men kjenner faktisk ikke forskjell på wlp775 og Mangrove-gjæren.
 
Laget også en cider med First Price eplejuice i fjor. Brukte 400g pils DME på 25liter for å tilføre litt næring til gjæren. Syntes den ble ganske drikkanes med en gang egentlig. Brukte WLP530 som jeg høstet direkte fra en Tripel under gjæring og over i cider karet :).

Søtet den med 500g farin ved fating. Det var akkurat nok til å gi en fin balansert syrlighet og ikke være helt beintørr.

Gjæren ga ganske fin esterprofil forøvrig.
 
Har laget sider med butikkjus og US-05, og spontangjæret godjus fra Hardanger. Begge ble kjipe og tynne.

Gjærnæring er kinkig, for mye av det skaper fusel, har jeg funnet ut. Noe som forklarer de tre forsøkene mine på mjød.
 
Satte en for lenge siden på firstpricejuicen til 14 kr per 2 liter. Brukte Nottingham. Mye eplesmak, syrlig og ekstremt tørr. Etter lang tids lagring har opptil flere presumptivt kvalifiserte smakere erklært at det er veldig godt. Det er jeg ikke helt enig i, men det er absolutt drikkelig. (Jeg har brukt å ha i litt sukkerlake før konsum for min egen del.)

Skikkelig cider tror jeg ikke det er mulig å få til uten å ha tilgang på ciderepler av ulike slag. Jeg skal prøve meg på graff ved leilighet. Det tror jeg kan bli et greit brygg.
 
Graff er digg og raskt drikkeklart, selv med kjip eplejuice :)

Fin artikkel her.

Et sentralt sitat i sammenhengen vår: "“Apple-based beer” is a general set of parameters, which leads to a wide variety of interpretations by homebrewers. In some instances, graf is a majority apple juice (~80%), with a small batch of lightly-hopped pale ale wort brewed and blended in prior to a fermentation that’s conducted by a clean ale yeast. This example makes for a cider-forward graf with a nearly undetectable beer character. Instead, the sweetness of the malt and the low bitterness of the hops add complexity to store-bought apple juices, which can mimic the use of bitter-sweet and bitter-sharp apples that are traditionally used to make high quality dry ciders in Europe and some parts of America, but not easily obtainable by the homebrewer."
 
Sist redigert:
Har laget sider med butikkjus og US-05, og spontangjæret godjus fra Hardanger. Begge ble kjipe og tynne.

Gjærnæring er kinkig, for mye av det skaper fusel, har jeg funnet ut. Noe som forklarer de tre forsøkene mine på mjød.

Stemmer med mine erfaringer, også. Jeg er sikkert overforsiktig, men jeg bruker gjærnæring bare i startere.
 
Stemmer med mine erfaringer, også. Jeg er sikkert overforsiktig, men jeg bruker gjærnæring bare i startere.

Du brygger jo ikke så mange sterke øl såvidt jeg vet. Men bruker du det ikke på de store ølene heller?

f.eks så har WLN1000 ikke sink, og det står at den er fin for slurry og slikt. står ikke noe på røret om at den er bra for selve hovedgjæringen..
Men WL har også Servomyces, som virker som er mer tiltekt hovedgjæringen da denne har sink og døde gjærceller.

Wyeast sin gjærnæring i rør inneholder også sink, samt andre mineraler.
 
Du brygger jo ikke så mange sterke øl såvidt jeg vet. Men bruker du det ikke på de store ølene heller?

f.eks så har WLN1000 ikke sink, og det står at den er fin for slurry og slikt. står ikke noe på røret om at den er bra for selve hovedgjæringen..
Men WL har også Servomyces, som virker som er mer tiltekt hovedgjæringen da denne har sink og døde gjærceller.

Wyeast sin gjærnæring i rør inneholder også sink, samt andre mineraler.

Fikk til en ganske grei belgisk golden ale uten gjærnæring. Den gjæra lenger ned enn jeg hadde beregnet, så jeg sitter med et øl på 9,5 % - og sånt kan man jo ikke drikke:p. (Men det er kjekt å gi bort;).) Men jeg er litt i tvil. Mulig jeg ikke tar sjansenpå å la være; jeg har et prosjekt i høst om å brygge noe sterkt for en kamerat som liker sånt. (Han likte bayer'n min, men mente den hadde bare halvparten av den alkoholen den burde hatt:D.)

Jeg bruker ikke wln1000, men wyeast sin tilsvarende, nettopp fordi den, som du sier, inneholder sink. Problemet når det gjelder fusel er forøvrig aminosyrene leucine og valin. Sjekk det som står om gjærnæring her. (Du kjenner den sikkert, men andre kan jo ha glede av den:).)
 
Fikk til en ganske grei belgisk golden ale uten gjærnæring. Den gjæra lenger ned enn jeg hadde beregnet, så jeg sitter med et øl på 9,5 % - og sånt kan man jo ikke drikke:p. (Men det er kjekt å gi bort;).) Men jeg er litt i tvil. Mulig jeg ikke tar sjansenpå å la være; jeg har et prosjekt i høst om å brygge noe sterkt for en kamerat som liker sånt. (Han likte bayer'n min, men mente den hadde bare halvparten av den alkoholen den burde hatt:D.)

Jeg bruker ikke wln1000, men wyeast sin tilsvarende, nettopp fordi den, som du sier, inneholder sink. Problemet når det gjelder fusel er forøvrig aminosyrene leucine og valin. Sjekk det som står om gjærnæring her. (Du kjenner den sikkert, men andre kan jo ha glede av den:).)

Alltid godt med en recap, hodet har bare plass til så og så mye :)

Men det første jeg tenker på da er at da kan man få mer diacetyl, med en valin-fattig vørter. Jeg skal lese hele litt senere.
 
Jeg satte akkurat 20 L First Price eplejuice idag.
Slang oppi 500g sukker, blandet ut i 1L vann, og litt Wyeast gjærnæring, ca 1 teskje.
Brukte WLP 775 gjæren.

"Burde" jeg jobbe med denne underveis i gjæringen, ref det du sier om gjærnæring underveis @Miguel, eller kan jeg la den stå ca 3 uker og så flaske? :)
 
Jeg satte akkurat 20 L First Price eplejuice idag.
Slang oppi 500g sukker, blandet ut i 1L vann, og litt Wyeast gjærnæring, ca 1 teskje.
Brukte WLP 775 gjæren.

"Burde" jeg jobbe med denne underveis i gjæringen, ref det du sier om gjærnæring underveis @Miguel, eller kan jeg la den stå ca 3 uker og så flaske? :)

Ikke spør meg om cider, hakke peiling, spør @Stig Aa. Han gjorde tydligvis noe research på dette med gjærnæring.
 
Ops, der var jeg litt rask ja.
Får se om han har noen gode tips som evt kan brukes :)
Tips og tips, fru Blom. Jeg leste i alle fall ymse steder at det er lurt å tilsette "en dæsj" gjærnæring de første 4-5 dagene, for å unngå usmaker. Dette er forøvrig et tips som dukker ofte opp i forbindelse med mjødlaging (ser at andre her i tråden mener noe annet). Uansett: jeg tilsatte gjærnæring, og er fornøyd med min sider. Om det er en kausalsammenheng her, kan jeg ikke svare på....
 
Tilbake
Topp