Ombygging av bryggemaskin

Jeg skal nå oppgradere min Netthandelbrygger v2.
1. Ekstern PID kontroller i eget kontrollskap som erstatning for den innebygde. Har anskaffet Rex c-100 med SSR, sensor og kjøleribbe.
2. Fastmontert pumpe med rør og koblinger. Her skal jeg ha to lengder på rør. En for sirkulering under koking og en lengre for skylling av mesk (da løfter jeg meskekaret opp og da må det være lengre)
3. Eget intervallrele som styrer pumpen for skylling. Det skal gå i 1 minutt for å kjøre skyllevann fra egen kjele, deretter pause i 3 - 5 minutter før den starter igjen (anskaffet eget kort på ebay for dette)

I det eksterne skapet skal jeg ha følgende muligheter:
- Slå av og på strøm
- Styre pumpe med intervallrele
- Styre temperatur.

To spørsmål. Stiller de her da jeg har brukt lang tid på å søke på dette uten å finne noe gode alternativer. Alibaba og ebay er alternativer men det er laaaaaang forsendelsestid
- Hvor kan jeg anskaffe billige (skal ikke legge for mye penger i dette) hurtigkoblinger for å kunne bytte på lengden av rør?
- Jeg må ha ca 6 kabler fra maskinen og til styringsskapet. Finnes det kabler og hurtigkoblinger for dette noe sted? Tenkte å kunne nappe ut en kontakt fra maskinen slik at jeg kan flytte den for vasking mm.

takker

PS! Er dette lønnsomt? Neppe, men jeg gjør det fordi det er gøy og lærerikt ;)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Både Clas ohlson og Biltema har kabler du nok kan bruke. Reknar med du ikkje treng meir enn 2,5mm2 ledning?
Kontaktar får du på samme plass, men eg trur eg ville ha gått for type powercon kontakt. Desse er fin størrelse på, og solid konstruksjon. Fleire nettbutikker som sel desse, samt instrument/ PA butikkar
 
Takker Ole Marius. Ser at powercon kan være aktuelle. De samler kun 2-3 ledninger så jeg må nok ha flere. Hadde håpt på kun 1-stk kabel mellom maskin og kontrollskap og ikke flere. Ser også på mulighet til å bruke tilhengerkontakt, den har vel inntil 7 pins. Må ha flere ledere som pakkes inn i et trekkrør. LItt reodor felgen, men kan også fungere. Bestilte meg også noen Camlocks for hurtigkobling av rør.
 
Speakon-8 kanskje? Den tåler 30A kontinuerlig dog, pr kontaktpunkt, kanskje lit overkil hvis du har en del signal bare.
 
Tja. Speakon har jo ulike varianter med flere pin ser jeg. Jeg har jo en 32A kurs totalt for garasjen hvor bryggeren står, men det står jo på endel annet i tillegg så den trekker nok aldri over 30A vil jeg anta. Fordelen er vel at jeg får samlet alt i en kontakt med denne. Godt tips.
 
Godt poeng Amarillo. Takker for lenken og tipset på aviation pluggene. Har en bra liste med bestilling fra ebay allerede så om jeg legger til et par av disse så burde nok det gå bra :) (Må bare huske å hente posten før fruen i huset, tror det blir stilt noen spørsmål på hva alle småpakkene er for noe ;) )
 
Tilbake
Topp