Omrøring under brygging

Har tenkt på dette en stund so here it goes....
Har lest meg opp på gjær og gjæring og når man lager startere så er omrøring tingen å gjøre for å få mest mulig gjær, men hva med å ha omrøring under selve bryggeprosessen?
En premiss må jeg legge til grunn, omrøringen under bryggeprosessen er ikke for å tilføre O2, så gjæringskaret er tett som under et normalt gjæringsforløp.

La oss se på fordelene:
- CO2 blir fjernet raskere noe som gjør at gjæren får bedre forhold. (mener å ha lest dette et sted at CO2 inhiberer gjæringsprosessen)
- Gjæren holdes i løsning noe som gjør at tilgangen på sukker blir større pr gjærcelle.
- Å fjerne CO2 + å holde gjæren holdes i løsningen øker hastigheten på gjæringsprosessen. (er dette nødvendigvis en fordel? Tenker da på utvikling av smaker som muligens skjer under en lang gjæring, men kanskje ikke i løpet av en kortere gjæring.)

Er det noen som har noen synspunkter på dette?
 
Jeg tror ikke det vil være behov for det, annet enn hvis gjæringen har stoppet opp. Da vil man kunne få noe bunnfelt gjær opp i ølet igjen, som kan hjelpe på videre gjæring.

Grunnen til at man rører (magnetrører) eller rister på startere, er kontinuerlig tilføring av inn nettopp O2 i starteren, som gjæren gjør nytte av under formeringen.

Rører du i gjæringskaret, vil du også virvle opp trub og gjær som er død eller inaktiv, så jeg tror ikke det er å anbefale.
 
Tilbake
Topp