Omstikk til nytt gjæringskar på dag 7

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Satt mitt andre brygg forrige søndag - wit jul.
OG på 1072 23liter i gjæringskaret. Mesketempraturen startet litt lavt (63°C) og var aldri over 68°C før selve utmesken... Kokt opp med 500g candisukker og humling ihht oppskrift.. Kjølt ned og tilsatt 2pk rehydrert US West Coast M44 (rehydrert 20min før pitch i sterilt vann på 37°C) vørter kjølt ned til 20°C.

Funnet noen som mener at man skal stille om til nytt kar etter 7dager (for å tilsette ny oksygen til bragger?)
Da jeg tappet over fikk jeg med veldig lite av bunnfalet og "grums" fra gjæringskaret.. Det lå igjen 3l med noe som så ut som leire.. Nå frykter jeg at mye av dette var gjær og at ølet mitt ikke vil gjære helt ut.. Er det noe i dette? Eller kan jeg ta det med ro og flaske som normalt på søndag? SG dag 8 var 1018. Skal foreta ny måling i kveld (dag10)


Er det vits å helle over på nytt gjæringskar dag 7
I så fall, bør man også helle over alt bunnfalet også?

Om dette ikke vil gjære videre, kan jeg tilsette ny gjær og la denne stå å jobbe i en ukes tid?

Hilsen
"Usikker, smått utålmodig hjemmebrygger"
/Jørgen





Sent from my SM-N910F using Tapatalk
 
Jeg tror ikke du finner noen her inne som mener det under normale forhold er noe poeng å stikke om til nytt gjæringskar. Det vil bare føre til økt fare for infeksjon og oksidasjon, og gir ikke noen spesielle fordeler.

Den sikreste måten å vite om ølet er klart til tapping er å vente 10+ dager, og så måle SG annenhver dag. Dersom den ikke endrer seg så er den med stor sannsynlighet ferdig. Du kan evt prøve å øke temperaturen et par grader for å se om det overtaler gjæren til å jobbe for et par poeng til.
 
Ikke stikk om. "Ingen" gjør det bortsett fra i spesielle tilfeller. Det er stort sett ingen fordeler med det og en del ulemper.

Det som ser ut som leire er i all hovedsak gjær. Husk på at den formerer seg ganske mange ganger under gjæringen så du ender opp med svært mye mer gjær enn du startet med.

Om du så skal stikke om en gang bør du gjøre det med hevert eller med slange og ikke helle. Ved helling vil du tilføre en god del oksygen til brygget, og det ønsker du ikke når gjæringen stort sett er over.
 
Tilbake
Topp