Omstikke før cold crash ?

Hei,

Pleier dere å cold crashe direkte fra gjæringskaret eller stikker dere om før dere gjør dette ?
Og gjør dere dette kun på lager øl eller cold crasher dere f.eks en belgisk blonde også ?

Mvh. Knut
 
Hei,

Pleier dere å cold crashe direkte fra gjæringskaret eller stikker dere om før dere gjør dette ?
Og gjør dere dette kun på lager øl eller cold crasher dere f.eks en belgisk blonde også ?

Mvh. Knut
Har droppet å stikke om uansett, pga ekstra oksydering som uunngåelig vil skje.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg lar karet stå natta over eller opptil et døgn i kjølerommet på kjøkkenet. Det holder ca 7°C

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Omstikker etter coldcrash på glovarm sukkerlake. Det kan hende det blir oksidert over tid, men jeg drikker det opp før det skjer. Om jeg skulle lagret ølen lenge hadde jeg dog droppet omstikking. :)
 
Alle hjemmebryggere er veldig opptatt av faren for oksydasjon (og med god grunn). Det finnes et enkelt hjelpemiddel som kan redusere problemet en god del: Oxygen scavenger caps (oxy-liner crown caps). De kan kjøpes for en billig penge på ebay. Selges også hos bottlemark.com med motiv – men det blir vesentlig dyrere. OBS! Disse må ikke ligge i Starsan før bruk, da fuktighet trigger den kjemiske prosessen som binder oksygen. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...+caps.TRS0&_nkw=oxy-liner+crown+caps&_sacat=0
_____

"Another O2 scavenging technology involves using directly the closure lining. Darex® Container Products (now a unit of Grace Performance Chemicals) has announced an ethylene vinyl alcohol with a proprietary oxygen scavenger developed in conjunction with Kararay Co. Ltd. In dry forms, pellets containing unsaturated hydrocarbon polymers with a cobalt catalyst are used as oxygen scavengers in mechanical closures, plastic and metal caps, and steel crowns (both PVC and non-PVC lined). They reportedly can prolong the shelf life of beer by 25% (Brody et al., 2001b)."
 
Hvilken varighet og ved hvilken temperatur cold crasher dere ?
Knut, etter "boka" så er det vel rundt to døgn med temp så langt ned som til 0 grader hvis du klarer det. Jeg har ikke vært så nøye med akkurat det, siden jeg lagrer på fat og resultatet blir fint og klart

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg cold crasher i primærkaret, "noen" dager på rundt 3C, som er det kaldeste jeg får til med gjæringsskapet mitt. Flasker rett fra primærkaret også, som andre for å unngå oksydasjon. Har blitt veldig glad i karboneringsdrops - et coopers drops som er beregnet for 0.375 i en 0.5 flaske med britisk gir akkurat passe resultat.
 
De Coopers dropsene er nok smart. Lagrer primært ølet mitt på fat, men innimellom også på flaske. Men uansett hvor nøye jeg er på å blande ut sukker/glukose blandingen i ølet, så blir karboneringen ujevn på flaskene

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Det endte med omstikking for min del denne gangen etter 4 dager på rundt 4 grader. Fikk 43 halvliters flasker med belgisk blond med en FG på 1.003 (OG var 1.060). Karbonerte med 8g/l sukkerlake, og ølet så relativt klart ut. Iallefall godkjent etter min bok :). Så da gjenstår det rundt 14 dagers ventetid før jeg prøvesmaker på mitt i overkant sterke hjemmebrygg. Har kommet frem til at dette havner på rundt 8% når man tar med den ekstra 0.5% som den naturlige karboneringen med sukker gir
 
Et tips som jeg plukket fra Mary Izett sin bok "Speed Brewing" er å også tappe på én plastflaske ved siden av glassflaskene slik at man har bedre kontroll på karboneringen. Da kan man nemlig kjenne/klemme på plastflaska for å kontrollere når karboneringen er ferdig. Den er da steinhard. Kjenn på den når den akkurat er tappet og klem underveis for å kjenne forskjellen. Er fullt mulig at prosessen er ferdig før 14 dager har gått

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Et tips som jeg plukket fra Mary Izett sin bok "Speed Brewing" er å også tappe på én plastflaske ved siden av glassflaskene slik at man har bedre kontroll på karboneringen. Da kan man nemlig kjenne/klemme på plastflaska for å kontrollere når karboneringen er ferdig. Den er da steinhard. Kjenn på den når den akkurat er tappet og klem underveis for å kjenne forskjellen. Er fullt mulig at prosessen er ferdig før 14 dager har gått

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Takk for godt tips. Det vil jeg forsøke ved neste brygg ;-)
 
Tilbake
Topp