Omstikking - hevert eller pumpe?

BjarteM

Norbrygg-medlem
Jeg gjærer i vanlige 25l spann, og stikker om til et spann med kran/flaskefyller på tappedagen. Bruker da hevert og sugemetoden for å få det over. Selv om de 20 første bryggene har gått greit, klarer jeg ikke å la være å tenke at det er en viss infeksjonsfare.

Hva gjør dere andre? Er pumpe et alternativ, eller blir det mer oksygen i ølet da?
 
Oksideringsfaren er nok større enn infeksjonsfaren. På dette tidspunktet har ølet alkohol og lavere pH, og er forholdsvis beskyttet mot en del bakterielle infeksjoner ihvertfall.

Jeg bruker krana på karet med en slange. Anbefales på det varmeste - veldig enkelt, slipper å vaske den jævla heverten, og man kan føre over med minimal eksponering for luft. Bare sett karet på et bord eller noe.
 
Pumpehevert er et godt alternativ til vanlig hevert. Da slipper du å være redd for infeksjoner (såfremt du husker å vaske heverten godt). Pumpe tror jeg ikke er å anbefale pga oksygen og fare for infeksjoner da de fleste pumper er vanskelig å rengjøre...
 
En kan kjøpe gjæringskar i rustfritt stål, og trykksette det for overføring til fat. Det er sannsynligvis mitt neste prosjekt. Kanskje noe konisk med temperatur kontroll. Problemet er at det er inn i hampen dyrt,og en må vurdere om det i hele tatt er verdt det.
 
En kan kjøpe gjæringskar i rustfritt stål, og trykksette det for overføring til fat. Det er sannsynligvis mitt neste prosjekt. Kanskje noe konisk med temperatur kontroll. Problemet er at det er inn i hampen dyrt,og en må vurdere om det i hele tatt er verdt det.

Jeg har ikke fat. Ser for meg å fortsette med plastbøtter i overskuelig fremtid.
 
Jeg bruker en liten 12v kinapumpe til omstikk. Men jeg har 1/2" kuleventil i gjæringskaret som jeg skrur pumpa rett inn i. Da er det ikke mulig å få luft i systemet.
Aldri hatt noe problem med verken oksydering eller infeksjon.
Og det gjør ting veldig lett
 
Menne... En slange til karet koster 20 kroner? Hvorfor ikke gå for det enkleste og billigste? Pumpehevert er bedre enn manuell hevert, men fortsatt noe herk, og veldig kronglete å få skikkelig ren.
 
Pumpehevert.. selvfølgelig! At jeg ikke tenkte på det da jeg var på Bryggselv på mandag.

.. ett lite tips til når gummipakningen på pumpeheverten blir kjip og den begynner å dra inn luft når du bruker den, kast den ytterste delen, og bruk den innerste som en 'racking cane' (hva nå enn det er på norsk...?). Start heverten som dette:


.. uten å tilføre baselusker fra munnen :D (var den første og beste jeg fant på youtube, men plenty av andre som demonstrerer det samme der. Jeg pleier selv å klemme igjen lenger oppe på heverten så jeg får den helt til bunnen av fatet før jeg slipper øl gjennom for å unngå for mye plask og oksygen....)
 
Det forutsetter kran på karet, som også kan være noe herk...
Hvis du snakker om det rød speidel-lignende karet (tønne) som Bryggselv hadde inne hvor kranene sprakk i godset og gjorde livet surt for mang en brygger, da er jeg enig (disse byttet Bryggselv kostnadsfritt btw).

Ellers er jeg helt uenig (bruker Bryggselv sine Speidel-tønner (oransje), samt 15- og 30-liters "bøtter"). Gikk fort over fra pumpehevert til å bruke silikonslange rett på krana, og livet ble brått mye enklere imho.
 
Kran kan nok være et godt sted for oppvekst av uønskede mikroorganismer, som du ikke ønsker i vørteren din. God rengjøring/ sanering er veldig viktig.
 
Krana kan spyles med Star San med en spruteflaske. Jeg har ikke hatt noe infeksjonsproblemer post-fermentering (altså fra øl som har vært via krana) og jeg bruker krana til ALL overføring. Bruker kun pumpehevert på mindre batcher (typ eksperimenter) ettersom jeg ikke har kran på 5- og 10-litersbøttene.
 
Jeg har vært gjennom hevert, kran og pumpe. Har landet på at det enkleste er best - bare en slange.

Fyll slangen med starsan, putt den ene enden i øllet og hold den andre over en bolle, glass, bøtte, el. Tapp først slangen for starsan, når øllet flommer flytter du slangen over til omstikkingskar /fat.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp