Omstikking og flasking

Hei

Mitt første brygg (en brown ale med spesial malt) skal endelig over i flaskene. Brygget har kommet seg gjennom gjæringen som den skal og har vært i gjæringsbøtta i over to uker nå.

Jeg har tenkt å lage en sukkerlake og stikke om brygget til en annen beholder før æ tapper til flaske. Og her kommer da mitt første spørsmål: Er det lurt og bruke litt maltekstrakt i sukkerlaken? Mitt andre spørsmål er: skal alt med fra gjæringsbøtta (bunnfall og gjær) til omstikkingskaret?
 
Å bruke berre sukker går heilt fint. 5 g/l med sukker i litt vatn kokt i 15 min og avkjølt er standard prosedyre for meg. Når du blir varm i trøya kan du justere sukkermengda opp eller ned alt etter som.


La gjær og grums ligg igjen når du stikk om ølet.
 
Jeg har stortsett alltid tilsatt sukker rett inn i flasken. Dertil bruker jeg en veldig liten måle'beger', en slags dyp og smal gjennomsiktig skje som egentlig er til brødgjær. Den måler opptil 4 gram og er egnet nok til at man nøye kan bestemme hvor mye sukker som havner i hver enkel flaske.

Det med sukkerlake har jeg prøvd noen få ganger, men av en eller annen grunn har det aldri fungert noe særlig. Kanskje fordi laken ikke ble  blandet ut ordentlig, eller fordi jeg var litt redd for å røre for kraftig, med oksidert øl som resultat...

Og ja, som Espen sier:
La gjær og grums ligg igjen når du stikk om ølet.
 
Hei igjen

Lurer på om jeg faktisk bare skal tilsette sukker rett i flaskene hvis det fungerer like bra. Men hvor mange gram sukker bør jeg bruke per 0.33l flaske?
 
Eller sjekk totalvekten på boksen med sukkerbiter og del på kolonner x rader x rekker sukkerbiter for å få enkeltvekten :).
 
"Jeg har tenkt å lage en sukkerlake og stikke om brygget til en annen beholder før æ tapper til flaske. Og her kommer da mitt første spørsmål: Er det lurt og bruke litt maltekstrakt i sukkerlaken? Mitt andre spørsmål er: skal alt med fra gjæringsbøtta (bunnfall og gjær) til omstikkingskaret?"

Når ølet er ferdig gjæret i dunken kan du stikke om til en annen dunk. Da slipper du mye av bunnfallet som er gjær. Det skal være der det er. Da skal du bare ha i litt sukker i en annen dunk til omstikking. Du behøver ikke malt ekstrakt i tillegg. Da kan du risikere mere kullsyre og en skikkelig sprut når du åpner flaskene. Hvor mye sukker avhenger av hvor mye (liter) du har brygget. Mitt svar kommer litt seint. Er meget ny her:)
 
Er nå ferdig med brygget og ble selv meget fornøyd med karboneringen. Laget en sukkerlake med 150g sukker som æ syns kanskje var litt for mye, men som første brygg, meget fornøyd. Vil takke for alle svarene på innleget mitt, hjap meg veldig, spesielt ved at jeg ble mer sikker på at det jeg ikke gjorde noen feil. Er så mye bedre å gjøre noe, når du vet at det ikke er helt feil ivertfall...
 
Hei, alle!

Jøss, sånn aktivitet det var her inne i ekstraktforumet da, det er jo fantastisk at det kommer til så mange ferske bryggere!

Over til karbonering: Her er det mange meninger, selv har jeg veldig god erfaring med å koke opp lake og tilsette før flasking. Her er det et par ting å passse på: Ikke lag laken altfor tykk, det skal ikke være sirup, da blander det seg dårlig. Kok lake, kjøl den ned, ha den i en ny bøtte/gjæringskar og stikk om ølet fra der det var til dette nye karet. Da vil det blande seg fint og du får like mye kullsyre i hver flaske.
 
Tilbake
Topp