Omstikking - tips og triks?

JEG

Moderator
Har stukket om mange ganger, først med Europris-hevert (type "sug på enden" ueffen greie) og i det siste ved hjelp av auto-hevert, stor type. (Har også prøv en e-bay pumpe-hevert, men droppet den fort).

Vanligvis har det gått greit, men har alltid synes det har blitt litt mer "surkling" enn hva jeg ville tro var optimalt.

Men i dag... i dag var det omstikking fra helvete! Heverten gikk tett. Tror jeg. Uansett ble det ett sant hekkan med surkle-lyder, og 50/50 øl/luft i slangen, noe som medførte at hele bryggekroppen vrei seg i forbannelse og fortvilelse. Endte med nødløsning i form av e-bay pumpehevert på siste literne som måtte til for å ikke overkarbonere. Dette ølet må nok drikkes raskt om det ikke skal smake papp!

Så på bakgrunn av dette: Hvordan omstikker du?

Sikkert på samme måte men får ikke med grums. Har ikke problemer med dette og luft har jeg kun merket litt en gang av til nå ca 70 bøtter. Tror jeg tok noen pumpetak og så var lufta borte.
Hva med å tørrtrene med vann for å finne ut dette med lufta?
Bruker klype på flaskebøtta som slangen skrus fast i slik at begge hendene er fri. Hodelykt hvis det er mørkt.

• Like
Reaksjoner: JEG
Jeg hadde samme problemet med at det kom inn luft i autoheverten, antakelig pga at det ikke var helt tett ved sammenføyninger/pakning. Kjøpte ny autohevert men samme problem. Nå bruker jeg kun gjæringskar med kran og kobler slange rett på kranen, setter det fulle karet høyt og lar tyngdekraften gjøre jobben med å fylle over til nytt kar som plasseres på gulvet. Er veldig fornøyd med å gjøre det slik, synes ikke jeg får med mye trubb, tapper av et lite glass først som går i vasken, og følger med på slutten for å ikke få med grums.

• Like
Litt star-san inn i det store røret på autoheverten (over pakningen som lukker mellom de to rørene) burde stoppe lekkasjen av luft når du stikker om. For å unngå problemet er det viktig å lagre autoheverten demontert slik at pakningen ikke deformeres over tid.

Når det er sagt bruker jeg for det meste gjæringsbøtte med kran, og stikker om gjennom denne.

• Like
Den vanlige modellen av autohevert er overraskende svake. Bøyer seg lett, spesielt om du bruker den i varm veske, det bør du aldri gjøre. Da blir det lekk. Pakninger som nevnt over men alle mine ryker før mekanisk slitasje tar livet av pakninger, så mye pumper man ikke. Du kan såklart la vær å bruke en autohverert. Då pleier jeg å fylle opp slangen med startsan og tappe ut til jeg får bare øl og så rett på flaske. Har du ikke gjort dette før, tørrtren på dette før du brygger/tapper, kan lønne seg :)

Northern Brewer påstår å ha en hvert som skal være litt bedre på det som gjør meg gal så kommer til å prøve å kjøpe et par av disse - http://www.northernbrewer.com/fermenters-favorites-rack-magic-siphon

Bruker selv en hevert fra Europris. Det eneste jeg har å utsette på den er at den har litt liten diameter og litt kort slange så det går litt tregt, spesielt mot slutten når høydeforskjellen er mindre. Jeg suger aldri direkte på tuten, men har et lite plastmunnstykke som jeg tar av når jeg har sugd langt nok. Hadde litt problemer med at den dro inn luft i knekken der slangen er satt på, men nå passer jeg på at slangen er dyttet så lang på som mulig og da er det ikke noe luft som slipper inn.

Tilbake
Topp