Omstikking...?

Heisann.

Hvor mange ganger stikker dere om ølet?
og event hvor lenge mellom hver gang?

Jeg har pleid å stikke om kun en gang, men så fikk jeg en dunk med kran og flaskefyller, og stakk om for andre gang. Og da hadde den omstikkede dunken stått i noen dager (Husker ikke nøyaktig) men flaskene fikk merkbart mindre bunnfall etter karbonering.
Så dette prøvde jeg igjen og lot dunken stå litt over en uke etter første omstikking, men det var det kommet et tynt hvitt belegg over hele vannspeilet i dunken. Øl-smaken var ok. ikke surt eller vondt.
Dunkene er vasket med Starsan.

Hvor lenge kan dunkene stå etter første gangs omstikking?
Er det mugg jeg har fått?
 
Jeg stikker ikke om i det hele tatt, men nå er jeg ennå ganske fersk i faget. Noen mener det hjelper ølen, noen sier det ikke hjelper ølen. Det er store diskusjoner om det faktisk hjelper for oss hjemmebryggere.

Men om det belegget, det hørtes litt mystisk ut. Har du et bilde? Under er et bilde av en deilig infisert øl.
73442d1346090278-saving-infected-beer-polar_infected2.jpg
 
Omstikking til sekundærkar kompliserer bare prosessen, og gir økt infeksjonsfare samt muligheter for oksidasjon.

La ølet stå på primærkaret i 10-14 dager (til ølet er ferdig gjæret), og tapp deretter på flasker eller fat. Rett før flasketapping kan du stikke om til et nytt kar som du fyller fra, men det er ingen vits å stikke om før dette.
 
Omstikking til sekundærkar kompliserer bare prosessen, og gir økt infeksjonsfare samt muligheter for oksidasjon.

La ølet stå på primærkaret i 10-14 dager (til ølet er ferdig gjæret), og tapp deretter på flasker eller fat. Rett før flasketapping kan du stikke om til et nytt kar som du fyller fra, men det er ingen vits å stikke om før dette.

Kjøler dere ned ølet før det tappes på flasker, for så å heve temperaturen igjen etter flasking? Eller flaske man ølet med samme temperatur som under gjæringsprosessen? Har en American Pale Ale som jeg skal flaske om en dag eller to, og denne har stått til gjæring i et rom med konstant 20 grader.
 
Tilbake
Topp