Omstikkinging og så vente??

har laga 3 batcher med stadig forbedring. I dag leste jeg her på forumet ang. cider at man skulle stikke om og så vente noen dager før flasking slik at cideren skulle klarne litt

Har lurt litt på dette med omstikking av øl før flasking. Kan man vente en stund slik at ølet klarner. Satte nylig en batch som boblet i 3 uker. Siste 1,5 ukene var det trolig bare kullsyre som kom men det viste jeg ikke. Etter flasking blir plastflaskene likevel knallharde så gjæra er fremdeles i livet.

Jeg stakk om og flaska i samme slengen. Ser at det blir en god del bunnslam etter bare en dag og dette kan ikke komme fra karboneringsprosessen alene. Kunne jeg venta et par dager med flaskingen og sluppet mye av bunnslammet
 
Du kan selvsagt ikke tilsette sukker og så vente, for da vil gjæren spise dette før det kommer på flaske. Det jeg gjør et å kjøle ned alt til ca 2 grader slik at det bunnfaller skikkelig etter ca 12 dager. Da kan jeg stikke om til nytt kar og tilsette sukker et par dager senere. Det fører til ganske klarere øl og mindre bunnfall.
 
  • Like
Reaksjoner: SAT
Takk, dette var veldig nyttig. Har ikke funnet noe info om dette tidligere. Det er heller ikke et tema på ølsettene som selges.

Så da er gjæra fremdeles i blandingen etter omstikking og bare venter på mer sukker.
 
Nå er holder øldunken 0.5grader og ser betydelig klarere ut enn før tidligere omstikkinger. Nå stikker jeg om slik at ølet ikke blir stående for lenge med alt grumset i bunnen.
Men når jeg skal ha i sukker til karbonering og flaske det lurer jeg på om dette må gjøres i romtemperatur eller om jeg kan flaske ølet kaldt og så sette det varmt til karbonering?
 
Omstikking av normale øl er bortkastet bruk av tid og infeksjonsfare. Det er ikke noe i gjæringskaret som er avhengig av å bli flyttet til et annet kar for å bunnfelle. La ølet stå på gjærinskaret til det er ferdig, flask det og la flaskene stå til ølet er klart.
 
Omstikking av normale øl er bortkastet bruk av tid og infeksjonsfare. Det er ikke noe i gjæringskaret som er avhengig av å bli flyttet til et annet kar for å bunnfelle. La ølet stå på gjærinskaret til det er ferdig, flask det og la flaskene stå til ølet er klart.
Mulig det øker infeksjonsfare, men jeg stikker om når gjæring er ferdig, før cc. Det nye karet blir det bare litt bunnfall i, og da kan jeg stikke om på nytt til flaskekar, uten særlig grums.
Dette deler opp jobben med gjærvask fra flasking, så slipper jeg å gjøre dette samme dag.
 
Tilbake
Topp