Omtapping til 2.gangsgjæring, når?

Heisann!
Et lite spørsmål angående brygging fra kit.  Har to stk stående og gå nå.  Det første er et lager-kit med OG på ca 1050.  Det er nå komt ned i ca 1020, og det klukker ca 1 gang i minuttet i vannlåsen.  Er dette et gunstig tidspunkt til og tappe over til sekundærgjæringen? Lurer pga at siden det er fremdeles brukbar gjæring, vil dette kanskje bedre ettergjæringen?  (Tenkte og flaske på ca 1006)  Til slutt: fordelaktig og la 2.gangsgjæringen foregå på litt lavere temp, ca 10 grader?
På forhånd takk for gode svar, igjen! :skaal2:
 
Hvor lenge har ølene stått? Du kan godt la dem stå to uker på primærgjæringsdunken og så tappe rett på fat/flasker. Stikk om til en ren dunk for å blande i priming før tappingen, hvis du bruker priming. Hvis du skal tørrhumle ølet kan det være en fordel å stikke om, eller i alle fall tilsette humlen etter at den kraftigste gjæringen har roet seg. Jeg ville holdt temperaturen rundt 20 °C til ølet ver ferdig karbonert, så fremt du ikke tilsetter kullsyren kunstig.

Gahr
 
Det er aldri noen god idé å planlegge hvilken FG man vil flaske på. Ølet er ferdiggjæret når det er ferdiggjæret, og det er sjelden noe man kan/bør gjøre for å påvirke utgjæringsgraden når man først har tilsatt gjær til vørteren.  Vent til ølet har gjæret ferdig. Så flasker du det. Ellers risikerer du at gjæringen fortsetter for langt i flaskene, og du får altfor mye kullsyre.

Edit: Og ja, Gahr har rett i at det sjelden har noe for seg å stikke om til noe sekundærkar, med mindre man gjør det i forbindelse med selve flasketappingen for å blande priming-lake ut i ølet :)
 
Tusen takk for god hjelp!
Jeg dropper den omtappingen.  Men siste ting: kanskje lurt og sette brygget kaldt et par-tre dager før flasking; for og få klarere brygg, noe som resulterer i mindre bunnfall på flaske?
 
Mjo, det kan kanskje ha noe for seg, men tenk også på at når du setter det kaldt, så krymper ølets volum, sånn at den kan suge inn oksygen gjennom gjærlåsen. Usikker på hvor mye det har å si, men...
 
Mjo, det kan kanskje ha noe for seg, men tenk også på at når du setter det kaldt, så krymper ølets volum, sånn at den kan suge inn oksygen gjennom gjærlåsen. Usikker på hvor mye det har å si, men...

Dette har ikke jeg tenkt på før. Men er det ikke bare å sørge for at det er vann igjærlåsen?
 
Jeg pleide ikke å sette dunken kaldere noen dager før flasking. Det holdt som regel med å la dunken stå ved romtemperatur for å få øl som er klart nok. Jeg tror ikke det har så mye å si om dunken suger i seg luft/O2, skjønt noen typer gjærlås kanskje kvitter seg med innholdet i ølet. Det finnes jo en 'dyne' med CO2 over ølet som nok vil hindre oksygen til å nå ølet.
 
Jalle, jo da men hvis det blir undertrykk i bøtta/ballongen vil du se at det begynner å boble feil vei.

Hehe, den "dynen" tror jeg er en myte. Ja, CO2 er tyngre, men gassene vil likevel blande seg åkkesom. Det er en av disse gasslovene jeg lærte på yrkesdykkerskolen. Var det loven om partialtrykk, mon tro?

Eksempel fra virkeligheten: Luft er en blanding av O2 og N2. De har forskjellig vekt. Men det er da ingen som påstår at det ligger en "pute" av det ene oppå det andre? Gasser ekspanderer til å fylle det volumet de har til rådighet, så er det sikkert unntak for den regelen også, med tunge hydrokarbongasser osv, men noen CO2-pute mener jeg bestemt at man ikke skal forlite seg på.
 
Det er jo klart at hvis det danner seg undertrykk i bøtta/ballongen så bobler det jo feil vei. Og skulle dette skje så vil oxygen og co2 blande seg med hverandre. Men jeg har lagt vin i mange år og det har aldri skjedd for meg med undertrykk.
 
Hvis man kjøler ned ballongen så vil det raskt danne seg undertrykk. Det har skjedd meg flere ganger. Men jeg har jo aldri egentlig opplevd å få noen dårlige effekter av det, så mulig at mine kommentarer over er det reneste krisemaksimeringssludder :)
 
"krisemaksimeringssludder". Jeg vet ikke det akkurat. Men jeg kan bare gjenta at det aldri har skjedd for meg, selv nå om vinteren.
 
Tilbake
Topp