Ønsker anbefalinger av tappekraner.

Pedersen

Norbrygg-medlem
Hallois.

Sitter å surfer på nettet etter tappekraner jeg har tenkt å montere på terrassen, men er jo så mange slag der ute, ser på homebrewstuff at det er Perlick og en anna type som er halve prisen, hva er det som gjør at Perlick er verdt dobbelt så mye? Noen som har erfaring med de billige? Gidder ikke å bruke mange hundre kroner mere hvis de gjør samma nytta.
 
Perlick er Rolls Royce og har en tech i seg som motvirker inntørket øl. Mtp. at kraner hjemme ikke har like mye trafikk som kraner på en pub kan dette være smart. Meget gode kraner. Verdt prisen opp?Kanskje. Hadde jeg kjøpt noe annet? Neppe. Kvalitet som holder.
 
Synes prisen på perlick kan forsvares godt. Jeg har demontert og sjekket både messingtilbudskraner og perlick. Dette er to verdener både i bruk, hygiene og holdbarhet.
 
Da ser det ut som om det blir Perlick ja, kjedelig hvis billigkranene tetter seg av drit å ulumskheter. Hvilken nummer lønner det seg å kjøpe da? Ser det står 525, 575 osv.
 
525 SS (stainless), eller 425 SS ville eg ha valgt. Då er det berre spørsmål om du treng utskiftbar tut eller ikkje. 575 har ein skummingsfunksjon som vistnok grisar volsomt om gjestene skubbar håndtaket feil veg.
 
Jeg har begge, og 425 er utrolig bra. Solid som stein.
Den andre med creamerfunksjon er bra kran, men det er ikke samme byggkvalitet. Penere å se på er den da.
Creamerfunksjonen gjør at den er litt mer arbeidsom ved demontering/montering også.
Selve creamerfunksjonen er som nevnt mer til bry en til hjelp.
Vurderer faktis å bytte ut den til en uten den funksjonen på  ;)
 
Jeg har "billigkraner" som merkelig nok fungerer helt fint. Gir de en dusj med starsan-blanding en gang i blant og har ikke problemer med klistring. Hygienemessig er det liten forskjell. Begge typer må rengjøres.
 
ta en kikk på denne tråden :
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10268.0/all.html
Sjekk gjerne opp dette med frakt hvis du bestiller fra Homebrewstuff.com, det var $30 i forskjell på det nettbutikken ville ha og det jeg fikk oppgitt da jeg kontaktet dem via mail.
Send en mail til Samantha (at homebrewstuff dot com) og be om et tilbud på det du trenger, evt. kommenter at du synes frakta var litt dyr. Hvis du i tillegg sier at du ble anbefalt å handle der fra andre homebrewers in Nårway, så kan jeg garantere at du blir tatt godt i mot :)

Kjøp rustfri Perlick!

Erlend H.
 
protto skrev:
525 SS (stainless), eller 425 SS ville eg ha valgt. Då er det berre spørsmål om du treng utskiftbar tut eller ikkje. 575 har ein skummingsfunksjon som vistnok grisar volsomt om gjestene skubbar håndtaket feil veg.

Søkte litt på nettet etter 425 SS, den var ikke lett å finne. Er den gått ut av produksjon?
Det er vel kanskje den som er erstattet av 525.

Erlend H.
 
Fredrik R skrev:
Jeg har "billigkraner" som merkelig nok fungerer helt fint. Gir de en dusj med starsan-blanding en gang i blant og har ikke problemer med klistring. Hygienemessig er det liten forskjell. Begge typer må rengjøres.
Rimeligere kraner fungerer fint de også.... Hygienemessig ER det forskjell, alle trenger selvfølgelig vedlikehold og rengjøring, men perlick er de eneste som er forward seal, og derfor er de "klistresikkre" og bedre med tanke på hygiene. Dette er et av salgsargumentene ihvertfall...
 
magne1972 skrev:
Fredrik R skrev:
Jeg har "billigkraner" som merkelig nok fungerer helt fint. Gir de en dusj med starsan-blanding en gang i blant og har ikke problemer med klistring. Hygienemessig er det liten forskjell. Begge typer må rengjøres.
Rimeligere kraner fungerer fint de også.... Hygienemessig ER det forskjell, alle trenger selvfølgelig vedlikehold og rengjøring, men perlick er de eneste som er forward seal, og derfor er de "klistresikkre" og bedre med tanke på hygiene. Dette er et av salgsargumentene ihvertfall...

Kan jeg aldri tenke meg. Øl og luft er tilstedet på begge kranene. Det er det som skal til for å få vekst av bakterier. Jeg har ikke sett noen data som tilsier at perlick er mer hygenisk. Jeg kan sikkert svabre begge kraner og inkubere for å sjekke, men det er ingen teknisk data som tilsier at veksten ikke skulle bli det samme. Forward seal hindrer klistring av krana, men hvis man sprayer litt med starsan eller vann kan man hindre dette uansett. Jeg kommer nok ikke til å bytte bare fordi det er "brygge-porr" eller kred å ha perlick ;-)
 
Alle mine kraner er 425ss. Den har mulighet for å skru av tuten, og montere en adapter for påfylling av flasker. Byggekvaliteten er solid. Den klistrer seg aldri. Har tro på det at den er mer hygenisk enn andre tappekraner, forseglingen er rett ved den avtagbare tuten.

Eneste er at eg har problemer med litt for mye skum. Ikke et alvorlig problem, men litt irriterende å måtte skru ned trykket om eg (og kanskje noen venner) skal ha meg noen øl. Eg bruker 5 meter 3/16" slanger for tappekranene.
 
Årsaken til at de hevder bedre hygiene er at på perlick vil o-ringen ligge i øl som ikke har vært utsatt for oksygen/infeksjonsfare, mens de andre ligger oringen utsatt til for slikt. Derav også klistre-effekten :)
 
Tilbake
Topp