Ønsker forslag til bryggeutstyr - budsjett 6000 kr

Hei alle gode ølbryggere!

Jeg har gått sammen med to venner om kjøp av bryggeutstyr. Hittil har vi brygget øl fra sett (Cooper´s o.l.), men vi synes nå at vi må komme oss videre fra Toro-stadiet.

Jeg håper noen kan og vil hjelpe oss med å velge utstyr til brygging av mye godt øl i 2012.


Det vi tenker:
- Pris helst max. NOK 6000, men vi kan strekke oss litt lenger.
- Kjøper gjerne brukt utstyr, men vi kan også kjøpe nytt.
- Utstyret bør ikke ta svært mye plass, da vi brygger på kjøkken i leiligheter.
- Hvis det ikke følger med kjøler og godt termometer, ønsker vi også forslag til hva vi kan kjøpe.
- Det samme gjelder utstyr for flasking, med korkpåsetter og evt. CO₂-utstyr.

Brew Master 30 fra Per Inge og Vin & Bar ser nesten perfekt ut (men er ikke på lager før i mars?).

Så:
- Hva bør vi kjøpe?
- Hvor bør vi kjøpe det?
- Bør vi strekke oss litt lenger enn NOK 6000 ?
 
God morgen!

Håper på greie innspill her, jeg har bestemt meg for å begynne å brygge og har i grunnen de samme forutsetningene. Lyst på BB30, men det er for lenge til å vente til mars.

Jeg er alene, men har budsjett på ca 7000,-
 
Sjekk m Vin og Bar  Lillestrøm. De har tilsv som BB30 noe bedre utgave tror jeg. Ca 3500 nå.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.949362,10.737064
 
Sjekk m Vin og Bar  Lillestrøm. De har tilsv som BB30 noe bedre utgave tror jeg. Ca 3500 nå.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.949362,10.737064
 
Mitt første bryggeoppsett besto av:
Hyttekjele (med kran) - ca 500,-
Silpose for malt - ca 250,-
2 stk Gjæringskar med lokk og gjærlås - ca 300,-

I tillegg brukte jeg det som fantes ellers i huset av store kjeler, for å varme skyllevann.

Altså tilsammen ca 1000,-

Prosessen foregikk slik:

1) Varmet vann i hyttekjele - (mengde og temp ihht oppskrift)
2) Silpose (som forøvrig passet veldig godt oppi kjelen) fylles med malt (Jeg har aldri snørt igjen posen, men "tredd" den over kanten på kjelen, slik at maltsengen ligger åpen)
3) Mesking i tilmålt tid, med liggeunderlag rundt kjelen for isolasjon.
4) Koker vann til skyllevann i øvrige kasseroller (alle 4 plater) til skylling.
5) Fyller gjæringskar 1 med x antall liter kokende vann, som blandes ned med varmvann fra vasken til 78C
6) Åpner kranen i hyttekjelen - og resirkulerer første liter
7) Deretter renner vørter ned i gjæringskar 2.
8) Kontinuerlig skylling med vann fra gjæringskar 1, frem til SG i gjæringskar 2 er der jeg ønsker. (Ved hjelp av de 4 kjeler med kokende vann, passer jeg hele tiden på at tempen i gjæringskar 1 er 78C)
9) Løfter ut silposen, og kvitter meg med innholdet.
10) Skyller hyttekjelen for evt maltrester som er kommet gjennom.
11) Heller vørter fra gjæringskar 2 tilbake i hyttekjele, og starter kok.
12) Tilsetter selvfølgelig humle ihht oppskrift gjennom kok.
13) Etter kok, settes hyttekjele i vasken - med kaldt vann (rennende), samt evt snø/is om det er vinter. (Klarte faktisk å avkjøle ganske hurtig slik)
14) Avkjølet vørter helles tilbake i (nå desinfisert) gjæringkar (1 eller 2 - etter eget ønske)

Lagde veldig gode øl, med dette svært enkle oppsettet.

Hyttekjelen bruker jeg fortsatt, til oppvarming av skyllevann.
Gjæringskarene ble selvfølgelig også brukt, slik at det eneste som ble "overflødig" ved en oppgradering hos meg var silposen til 250,-

Siden dette har en særdeles lav investeringskostnad, er funksjonelt - og et enkelt oppsett - med gjenbruksverdi i et oppgradert system vil jeg absolutt anbefale dette til førstegangs all-grain bryggere.
 
For 6000 ville jeg ha basert meg på et bryggeri med 3 kjeler hvor den ene har silbunn og alle har hver sin induksjonsplate.
 
Jeg fant fram til deler for et oppsett på Ølportalen for noen måneder siden. Selv om du har en del av dette fra ekstraktbrygging, kan det være verdt å kikke på:
http://www.bryggeri.net/utstyr/utstyr-til-forstegangsbrygger/
Et system med to kjeler og en kjøleboks er egentlig ikke noe stor problem å sette opp på et kjøkken, selv om  det blir mer kompakt, spesielt å lagre, å basere seg på BB30, Speidel eller noe annet som er basert på Brew in Bag-lignende metoder.
 
Har du tenkt på temperaturkontroll? Gjæringsutstyr er minst like viktig, om ikke viktigere enn fancy shmancy kjeler og automeskenheter.
 
Et tips kan være å ikke kjøpe et underdimensjonert anlegg. Kan fort angre på at man kjøpte for liten gryte eller mesketank når man skal brygge store øl eller fylle et Corneliusfat.
 
Jeg ville hvertfall vurdert LABB-dunk + meskekar-løsningen. Tror det er den eneste måten derekan få brygget mer enn 25 liters batcher innenfor budsjettet deres, men det tar selvsagt litt større plass og innebærer at man er et minimum av nevenyttig. :)
 
Eller den danske Nimbus!  :biersmile:

http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=729&products_id=12977
 
Nidveg skrev:
Har du tenkt på temperaturkontroll? Gjæringsutstyr er minst like viktig, om ikke viktigere enn fancy shmancy kjeler og automeskenheter.

Jeg har i dag bestilt varmeplate fra Petit og UT200 til å holde den litt i selene, er det bra nok tror du?
 
Nidveg skrev:
Har du tenkt på temperaturkontroll? Gjæringsutstyr er minst like viktig, om ikke viktigere enn fancy shmancy kjeler og automeskenheter.
Nettopp det tenker jeg også.
Veldig snart vil behovet for magnetrører, kolbe, nye gjæringskar, temperaturkontrollert gjæringsskap osv komme.
Derfor ville ikke jeg brent av alle lappene på kjeler...

Det er ihvertfall mine 5 cent..
 
Mitt utstyr kosta meg minimalt og vart laga med hjelp av ein nevenyttig ven og litt eigeninnsats. Utstyrslista mi er:

3 stk meskekar 30l frå vin og bar. Eit med kran.  456,-
1 stk vasskokar nille                                          150,-
3 m silikonslange vin og bar                              200,-
1 stk 22l kjølebag Clas O.                                  150,-
1 m (c a) kopparrøyr. Gratis frå røyrleggar         
2-3 m mjukt kopparrøyr. Gratis frå røyrleggar
1 stk autohevert frå vin og bar                            169,-
hageslange, slangeklemmer og koplingar Clas O  250,-
Steiketermometer Clas O (hadde frå før)

Tingen er å ta meskekaret med kran og borre på eit hol til elementet frå vasskokaren. Pakning er det på vasskokaren. Eg brukte eit "hullbor" på 1mm under det holet som var på vasskokaren. Så brukte eg pussepapir og pussa ned den siste mm. Det er viktig at du kjøper ein vasskokar som har eit element av gamal type. Altså ikkje eit rundt eitt som er integrert i botnen, men ein der elementet er sett på frå sida. Desse har nemleg tilkopling med 3 pluggar, som går rett på ei slik 220v ledning som fulgjer med td. ein printer eller stereoanlegg. Under demontering av vasskokaren må ein passe på å ta ut to små metallplater. Dette er termostatar som slår av elementet når det koker (Og det vil vi jo ikkje, når det skal koke i 90 min). Meskekaret er godkjendt til næringsmiddel opp mot 110 grader C.

Til mesketank brukar eg kjølebag med kopparsil som illustrert i boka "moderne hjemmebrygging" (ei bok du bør lese før du sett igang). Dette er litt tungvindt og kjølebaggen er litt dårleg. Så hadde eg gjort det på nytt hadde eg heller kjøpt ein betre kjølebag (Igloo) og laga siling ved hjelp av kran. Du finn bilete av dette på forum her.

Til kjøling bruker eg altså bøybart kopparrøyr surra rundt ei bytte og kopla på hageslange med slangeklemmer. Og så vanlege hageslangetilkoplingar inn på vasskrana.
Ver obs på at kopparstøv er allergiframkallande og vistnok også kreftfremkallande. Eg pussa på kopparrøyra mine og fekk kraftig nyseanfall og var tett i nasen ein dag eller to. Ikkje behageleg og ikkje verdt å ta risken for å få kreft heller.

Ein punpehevert er grei å ha, så slepp du å måtte suge på slangen der du ikkje bør suge. (å sette på ein gjærlås ytterst på slangen medan du sug fungerer greitt om du ikkje har dette).

Brukar ellers flaskevaskar, starsan og korkmaskin. Flasker får du gratis frå pubar som sel mykje 0,5l flaskeøl. Evt. kjøper du 0,33-flasker på butikken.

For å sikra meg mot overkoking og lekkasje frå kokekaret, brukar eg å sette kokekaret oppi ein plastkasse frå IKEA, ein slik til å oppbevare ting under senga med. Det har redda meg frå ein husvask ein gong, da eg kokte over.

Bruker partiskylling, slik at eg ikkje har behov for overrislings-annlegg. Det fungerer veldig bra.

Erfaringa mi med dette oppsettet er bra. Har laga 4 øl no, riktig gode og MYKJE betre enn ekstraktølet eg laga før. Det tek ikkje mykje plass heller. Alt får plass i ei av dei IKEA-kassane mine, nede i boden.

Lykke til!
 
Var innom vinogbar igår. Der hadde de et komplett brukt bryggeri, med tror det var 4 kjeler. Meskekjel på 27 l, to hyttekjeler (27 l) samt 50 l kokekjel i alu, med kjøler i lokket.
Dette var brukt med gass, gassbrenner mm var med.

Prisen var hyggelige 2600!

Evt bygge om til el med vannkoker elementer
 
RoganJosh skrev:
Nidveg skrev:
Har du tenkt på temperaturkontroll? Gjæringsutstyr er minst like viktig, om ikke viktigere enn fancy shmancy kjeler og automeskenheter.

Jeg har i dag bestilt varmeplate fra Petit og UT200 til å holde den litt i selene, er det bra nok tror du?

Har aldri prøvd det, men jeg ser for meg at et kjøleskap/fryser funker bedre. Men-men, så var det dette med plass da.
 
Martin E skrev:
Jeg ville hvertfall vurdert LABB-dunk + meskekar-løsningen. Tror det er den eneste måten derekan få brygget mer enn 25 liters batcher innenfor budsjettet deres, men det tar selvsagt litt større plass og innebærer at man er et minimum av nevenyttig. :)

Det er også et godt alternativ. Er man nevenyttig er det mulig å spare ganske mye på bryggeutstyr.

Gjæringskontroll er også viktig, men jeg har aldri hatt problemer med å holde stabil og riktig temperatur ved å følge med på temperaturen og lufte gjesteværelset til passende temperatur og bruke kjellerbod når det er passende. Kjøleskap til gjæring ville jeg ikke prioritert med lite plass.
 
Møkje kjekt på Finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32409425 Spe på med en kjøleboks fra bryggselv, til ca 700 kr. http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/745, og du har de to største og muligens dyreste tingene i hus for under 2 lapper.  En bazooka screen får du billig på vinogbar, og de har også dyppkjøler til 7-800.  Så trenger du en masse småtjafs, men du kommer veeeldig langt med de 3000 du har igjen.  Særlig om du kjøper ferdigmalt malt til å begynne med, og venter med egen mølle.
 
Den krabbekokeren ser anvendelig ut. Noen som har erfaring med slike? Er det greit å koke vørter på slike uten at det brenner seg?
 
Tilbake
Topp