Ønsker forslag til humle program Pale Ale

Hei.

Skal sette en batch på 100 liter med Pale Ale.

Har 500g Citra og 500 g med Amarillo liggende.

Sist jeg lagde en 50 liters batch brukte jeg 100 g citra på 40 minutter. Så 100 g Amarillo på 10 minutter.

Etter stormgjæring stakk jeg om 25 liter og tørrhumlet den med 100 g Amarillo.


Den ble desidert best av de "2".

Ønsker innspil på hvordan tilgjengelig humle over disponeres best. ;)
 
/mine 0,02$
Høres ut som en snadder kombo, et kjapt googlesøk kan synes å bekrefte det. :)

Er det ikke bare å blande 50/50?

nok humle til du får ønsket IBU @ 60
2 g/l @ 10
2 g/l @ 1-0

gå baaananas med tørrhumle, 4 g/l smakte du jo sist runde. Kanskje fortsette forskningsarbeidet med forskjellig humle i forskjellige gjæringskar?
 
Du vil kanskje sjekke hvilken batch med Amarillo du har. Det kan hende det jeg har lest er gammelt, men det er flere som har lagt merke til at siste høsting (med mindre det jeg har lest er gammelt) smaker veldig gressaktig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Du har sikkert rett.
Leste noe om gress i emnet "ølproblemer".
(Får ikke til å lime inn link med slikt nettbrett)
 
Synes cascade kan bli veldig gresset selv. "Nok" 0 min i en apa eller IPA og en smaksprøve av vørteren smaker ofte høy.

Men det med Amarillo var visst kommet tilbakemeldinger fra flere hold, og det var uavhengig av leverandør så det virket som at det er noe med selve plantene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg ser i mitt første innlegg her at jeg har desverre misledet panelet.,

Humleprogram var med tørrhumling brukt cascade, Ikke Amarillo som jeg feilaktig skrev.

Altså 100 g Citra 40 min, 100g  Amarillo 10 min,,og 100 g Cascade til 25 av 50 liter etter dag 5.
 
hmmm,,den 25 liters batchen jeg tørrhumlet er over 6 uker nå,,og smaker veldig fint. Ingen gress smak som jeg registrerer hvertfall.

100 literen er innkokt med 200g citra, 45 mnutt,,200 g amarillo 10 minutt.

Har noen dager i tenkeboksen om hva og hvor mye jeg tørrhumler med ;)
 
Jeg har fått til gressmak med både Amarillo og Cascade. Jeg finner det ødeleggende for ølet. Ved disse tilfellene så har tørrhumlen fått stå noen dager for lenge. Jeg er derfor veldig oppmerksom på at tørrhumlen ikke skal ha for lang kontakt med ølet.
 
Buster skrev:
hmmm,,den 25 liters batchen jeg tørrhumlet er over 6 uker nå,,og smaker veldig fint. Ingen gress smak som jeg registrerer hvertfall.

100 literen er innkokt med 200g citra, 45 mnutt,,200 g amarillo 10 minutt.

Har noen dager i tenkeboksen om hva og hvor mye jeg tørrhumler med ;)

Kanskje det er en annen Amarillo-batch. Da er du jo iallefall home safe.
 
Miguel skrev:
Buster skrev:
hmmm,,den 25 liters batchen jeg tørrhumlet er over 6 uker nå,,og smaker veldig fint. Ingen gress smak som jeg registrerer hvertfall.

100 literen er innkokt med 200g citra, 45 mnutt,,200 g amarillo 10 minutt.

Har noen dager i tenkeboksen om hva og hvor mye jeg tørrhumler med ;)

Kanskje det er en annen Amarillo-batch. Da er du jo iallefall home safe.

Jeg fikk humle av en kompis som kjøper kilovis,,mye mulig denne er 2012 ja.
Høres ikke helt bra ut det med "gress" smak.   

Mener dere at både Amarillo og Cascade sliter med dette??
 
Jens Kristian skrev:
Jeg har fått til gressmak med både Amarillo og Cascade. Jeg finner det ødeleggende for ølet. Ved disse tilfellene så har tørrhumlen fått stå noen dager for lenge. Jeg er derfor veldig oppmerksom på at tørrhumlen ikke skal ha for lang kontakt med ølet.

Hvor lenge tørrhumler du da?
 
Tilbake
Topp