1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ønsker innspill på min første Belgisk Blonde

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av pergpau, 8 Sep 2014.

1. pergpau

pergpau
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som kan hjelpe med innspill på min første Belgiske Blonde?

Style: Belgian Blond Ale
    --------------------------
    Batch Size (fermenter): 30,00 l
    Estimated OG: 1,061 SG
    Estimated Color: 9,2 EBC
    Estimated IBU: 21,4 IBUs
    Est Mash Efficiency: 65,0 %
    Boil Time: 90 Minutes
    Est ABV: 7,1%

Ingredients:
    ------------
    7,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) 87,2 %
    0,50 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) 5,8 %
    0,10 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) 1,2 %
    100,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,50 %] - 60 min 21,4 IBUs
    1,0 pkg Belgian Ale (White Labs ‪#‎WLP550‬)
    0,50 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) 5,8 %

Mash temp: 66C

Ca 25L til gjæring.
    Sukkeret skal jeg ha i etter et par dager.
    1 pakke gjær med starter på 3L, evnt 2 pakker og litt mindre starter
    Gjæres på 20C.

2. eskilgh

eskilgh
    Expand Collapse
    Dommer

Har ikke brygget blond selv, men det blir jo sikkert godt øl med oppskriften der!

Tror det er lettere å få bra tilbakemelding om du prøver å forklare litt om hva slags øl du er ute etter å lage. :)

3. pergpau

pergpau
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ute etter en typeriktig Blonde. Liker å brygge noe så typisk som mulig først før jeg eksperimenter videre :)

4. Sjakkt

Sjakkt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Driver og fisker etter innspill på Belgisk Blonde selv i en annen tråd... hva har du gjort av betraktninger rundt gjær - noen spesiell grunn til at du gikk for WLP550 og ikke f.eks. 500 eller 530? Og du skriver gjæres på 20 grader, er det planen fra start til slutt, altså pitche på 20 og la stå der?

5. eskilgh

eskilgh
    Expand Collapse
    Dommer

Som sagt har jeg ikke brygga blonde selv, og er heller ikke kjempeerfaren (13 brygg sålangt) så du får ta mine tilbakemeldinger med en klype salt :).

Når jeg ser for meg en typisk belgisk blond er det en hverdags-øl, dvs. en øl som er lett å drikke. Smaksbildet er typisk belgisk med estere og kanskje noen fenoler, i tillegg til en tørr finish. Smakene må dog ikke bli for voldsomme, det skal jo være en lettdrikkelig hverdagsøl.

Du har en enkel maltprofil med litt hvete som sikkert passer bra. Er ikke veldig kunnskapsrik om aromatisk malt så noen andre får evt. si noe om det. Litt sukker er også fint for å få den tørre finishen.

Det meste ser egentlig greit ut, men å kjøre helt opp i 7,1% synes jeg virker noe voldsomt. Hadde det vært meg hadde jeg tatt den ned et sted mellom 5-6 % abv og økt hvete til ~10%.

Men som sagt skriver jeg bare helt uten erfaring så gjør hva du vil ;)

6. pergpau

pergpau
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for innspill!

Har i etterkant sett flere steder (og i bøker) at det er vanligere å starte gjæringen på 18 grader og gå sakte oppover et par grader utover gjæringsperioden. Skal prøve det same.

WLP550 valgte jeg litt etter å ha lest en rekke kommentarer på amerikanske forum. Virker som den ikke blir like fruktig som de andre to. Så virker det greit å ha en standard belgisk gjær stående i kjøleskapet (jeg har 001 og 007 fra før i "banken") :)

Og ang prosent forstår jeg ikke helt hva i oppskriften som gir så vanvittig mye høyere % kontra OG. Selv uten sukker i blir det 1.055 og 6,1%. De pleier da å ikke ligge så langt unna hverandre?

7. eskilgh

eskilgh
    Expand Collapse
    Dommer

Det spørs jo helt an på forhold mellom OG og FG. Ser at FG ikke står angitt i oppskriften. Om du ender opp på 7,1 abv ligger du vel på noe sånt som 81% utgjæring. Nå har jeg ikke erfaring med akkuratt wlp 550, men de andre belgiske gjærene jeg har brukt (wlp 400, 570, 566) har gjæret ut ganske heftig. Hadde det vært meg ville jeg regnet med å få enda høyere utgjæring mtp. den enkle maltprofilen din og så mye sukker som du bruker.

Del denne siden