Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Da har jeg brygget min versjon av denne oppskriften. Økte mengdene med malt og havnet på OG 1056, økte bitterhumle til 33g og endte på 30 IBU. Gjæret med T-58 som anbefalt. Nå er det bare å glede seg. Takk for oppskrift.
 
En liten oppdatering på denne. Vi tappet etter tre uker. FG 1014. Den burde vært endel lavere, men hadde ikke forandre seg mer enn en enhet på en uke.
Ølet er nå smakeklart, og vi er godt fornøyd med resultatet. Altså, ingen merkbar usmak etter litt ekstra tid i samme gjæringskar.
 
Tror nok at denne WLP400 gjærer fint, om den står på ca 22 grader. Har tidligere hatt erfaring med at det kan gå noe senere hvis man gjærer på under 20 grader. Det er sikkert nevnt tidligere, plopping i gjærlåsen er ikke noe å ta noen videre notis av utenom kosen med lyden. Mål gravity for å sjekke.
 
Hei!

Jeg har nettopp satt en blonde med følgende ingredienser:

5kg pilsmalt
1,25kg hvetemalt
62*C - 90min

19g Chinook 11% - 60min
50g Saaz - 15min
50g Saaz - 5min
50g Saaz - 0min
OG 1.055

Gjær: T-58


Har noen en formening om det vil passe å ha i bringebær i gjæringskaret, eller vil dette krasje med gjæren og humla?
 
Jeg har kjørt blonde som bakgrunn på fruktøl flere ganger, størst hell med solbær, ikke prøvd bringebær. Synes blonde funker perfekt med frukt egentlig.

Jeg har alltid holdt igjen på humla da, kan ikke hjelpe deg med den delen av spørsmålet.
 
Erlendso. Jeg må gratulere deg med det som hvertfall foreløpig smaker som en veldig god oppskrift! Satte den igår og vørteren smaker veldig lovende. Flott balanse mellom malt og humle.

Jeg er veldig nybegynner i faget. Dette er min batch nr 6, og noe måtte selvfølgelig gå litt galt. Brygger BIAB og glemte å røre i vannet før jeg målte temperaturen i vannet, så da jeg fylte på med malten ble det altfor varmt, ca 70 grader. Ble nervøs for ikke å få nok sukker som kunne bli til alkohol, så fylte på med en kg til med pilsnermalt etter en halv time. Temperaturen roet seg ned da...

Sukkerinholdet målt til 1060 før lagring...

Smaker som sagt lovende, til tross for nybegynnerfeil ;)
 
Noen som kan hjelpe med innspill på min første Belgiske Blonde?

Style: Belgian Blond Ale
--------------------------
Batch Size (fermenter): 30,00 l
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Color: 9,2 EBC
Estimated IBU: 21,4 IBUs
Est Mash Efficiency: 65,0 %
Boil Time: 90 Minutes
Est ABV: 7,1%

Ingredients:
------------
7,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) 87,2 %
0,50 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) 5,8 %
0,10 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) 1,2 %
100,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,50 %] - 60 min 21,4 IBUs
1,0 pkg Belgian Ale (White Labs ‪#‎WLP550‬)
0,50 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) 5,8 %

Mash temp: 66C

Ca 25L til gjæring.
Sukkeret skal jeg ha i etter et par dager.
1 pakke gjær med starter på 3L, evnt 2 pakker og litt mindre starter
Gjæres på 20C.
 
Har lyst til å prøve meg på @Erlendso sin Belgisk Blonde over her, men lurer på om noen med relevant erfaring har innspill til noen punkter...
  • Er 81% attenuasjon realistisk? bortsett fra de som sliter med at den stopper opp helt, så virker det som WLP530 mer enn gjerne presser det opp i høyt-80/lavt-90 tallet... det er kanskje fordi folk ofte mesker disse på 62-63C eller?
  • Har noen et godt forslag til "temp-schedule" med WLP530? Har ikke brygget med den før. Foreløpig ser jeg for meg pitch på 18 grader og holde der under storm, så øke sakte men sikkert opp mot 23-25 et sted, men tar gjerne imot litt mer detaljerte forslag. Ønsker jo selvfølgelig det beste av begge verdener: ikke for anonymt og kjedelig - altså uten det belgiske preget, men heller ikke frukt-banan-galskap og alkoholsk/fusel.
  • Oppskriften over sier ikke noe om det, men er det greit å slenge sukkeret i kok ettersom OG ikke er spesielt høy? eller er det uansett fare for sukkersjokk så man bør tilsette det litt uti gjæringen? Alternativt: vil sistnevnte lønne seg av andre grunner?
  • Er det noen spesielle anbefalinger rundt aroma-malt eller er dette mer eller mindre det samme fra alle bryggesjappene?

Takker på forhånd for innspill!
 
Har ikke brygget blond selv, men det blir jo sikkert godt øl med oppskriften der!

Tror det er lettere å få bra tilbakemelding om du prøver å forklare litt om hva slags øl du er ute etter å lage. :)
 
Er ute etter en typeriktig Blonde. Liker å brygge noe så typisk som mulig først før jeg eksperimenter videre :)
 
Driver og fisker etter innspill på Belgisk Blonde selv i en annen tråd... hva har du gjort av betraktninger rundt gjær - noen spesiell grunn til at du gikk for WLP550 og ikke f.eks. 500 eller 530? Og du skriver gjæres på 20 grader, er det planen fra start til slutt, altså pitche på 20 og la stå der?
 
Som sagt har jeg ikke brygga blonde selv, og er heller ikke kjempeerfaren (13 brygg sålangt) så du får ta mine tilbakemeldinger med en klype salt :).

Når jeg ser for meg en typisk belgisk blond er det en hverdags-øl, dvs. en øl som er lett å drikke. Smaksbildet er typisk belgisk med estere og kanskje noen fenoler, i tillegg til en tørr finish. Smakene må dog ikke bli for voldsomme, det skal jo være en lettdrikkelig hverdagsøl.

Du har en enkel maltprofil med litt hvete som sikkert passer bra. Er ikke veldig kunnskapsrik om aromatisk malt så noen andre får evt. si noe om det. Litt sukker er også fint for å få den tørre finishen.

Det meste ser egentlig greit ut, men å kjøre helt opp i 7,1% synes jeg virker noe voldsomt. Hadde det vært meg hadde jeg tatt den ned et sted mellom 5-6 % abv og økt hvete til ~10%.

Men som sagt skriver jeg bare helt uten erfaring så gjør hva du vil ;)
 
Tilbake
Topp