Ønsker innspill på oppskrift til Speidel 20 l

Hei.
Er blodfersk i ølbrygging, og trenger litt innspill til oppskrift.
Jeg om min bror brygger på Speidel, og har bare ett brygg bak oss.
Prøver å sette sammen en oppskrift, så får dere som kan dette, hjelpe med å avdekke feil og komme med forbedringer ;) Oppskriften er tiltenkt en IPA/Imperial IPA

Malt
6 kg Maris Otter 5°L
0,5 kg Crystal 150L 150°L
(Tenker at dette kanskje er noe i overkant av hva Speidelen takler?)

26 liter vann til mesking
Meskeskjema:
10 min på 60 grader
70 min på 67 grader
10 min på 72 grader
Total mesketid på 90 min
Skylling med 6,5 liter vann på 78 grader

Koketid 90 min
Humle:

Cascade 6,7%, Pellet 80 g - 90 min
Cascade 6,7%, Pellet 40 g - 15 min
Cascade 6,7%, Pellet 50 g - 5 min
Centennial 8,5%, Pellet 50 g - 5 min

Gjær: 2 pk Nottingham Ale
(skulle egentlig ha US-05, men denne hadde de selvfølgelig ikke på Bakke Brygg...)

Tørrhumling:
Tenker da å tilsette pellets i humleposer, og stikke om til nytt gjæringskar etter 7 dager.
Cascade 6,7%, Pellet 50 g - 7 dager inn i fermenteringen
Centennial 8,5%, Pellet 50 g - 7 dager inn i fermenteringen
Total gjæringstid 21 dager før flasking. ( Kom gjerne med innspill, har lite peiling på dette...)
 
6,5 kilo er i grenseland men går nok bra, dog - om den blir "Imperial" hvis du skyller med såpass med vann er en annen sak. Anbefaler å ta en stopp for å røre underveis i meskingen for å øke meskeutbyttet. Hva er tiltenkt OG, FG og IBU?

Ang. tørrhumling hadde jeg slengt pellets rett i karet, og jeg hadde ikke giddet å stikke om heller. For øvrig burde det holde plenty med 14 dager gjæring før flasking.
 
Okei, jeg gikk bare ut ifra et bryggeprogram, men kan godt gå ned litt på skylling. Det eneste jeg ønsker er å få en ferdig batch på ca. 20 liter. Ut i fra bryggeprogram ble OG på 1074, og FG på 1017. IBU ble på 79. Det skal også nevnes at jeg er litt ustø på bryggeprogram, og at jeg er usikker på om jeg har tilpasset dette til Speidel. Regner med at jeg havner på en noen lavere OG... På forrige brygg brukte vi 23 liter vann til mesk, og 6 liter til skylling. Endte da opp på skarve 17,5 liter ferdig produkt...
 
20 liter i flasker med OG 1.074 og så mye humle er en tøff oppgave på en speidel 20l. Mitt siste brygg var en smash citra med OG 1.061, hadde meskeutbytte på 90% iflg. Brewersfriend (84 etter egne tall) og flasket nøyaktig 20 liter. I tillegg hadde jeg vesentlig mindre humlemengder enn deg. Dog skal det sies at jeg "bare" brukte 6 kilo malt. Uansett, hvis du er blodfersk som du sier ville jeg kanskje siktet på en noe mer nøktern oppskrift inntil du har lært speidelen din å kjenne og klarer å produsere stabile tall. Consistency is king i mine øyne. Eller så booster du bare med litt spraymalt selvfølgelig ;-)
 
Den skal prøvesmakes til helgen, splittet batchen og gjæret halve med Nottingham og halve med US-05, men tror uansett at jeg skal vente med å poste oppskrift til etter jeg har smakt ;-)
 
Du får ikke noe innspill til selve oppskriften fra meg. Jeg ønsker bare å komme med litt frustrasjon overfor Bakke Brygg.
Har også opplevd at de har vært tomme for gjæra du ønsket. Det er vel etter mitt inntrykk norges mest brukte gjær.
Hvordan kan man gå tom for den? I følge produsent kan man oppbevare den i to år og da er det jo bare å kjøpe inn.
Har handlet på Bakke Brygg mange ganger og har vel aldri kommet ut med det jeg skulle ha.

Det var det jeg ville si :)
 
Ikke putt maltfargen fra der du har fått tallene ifra inn i en bryggekalkulator og følg den iallefall. Maris otter er ikke 5L. Heller litt under halvparten.

Litt flisespikking...
 
Tilbake
Topp