Ønsker innspill på skisser over enkelt kjøkkenbryggeri.

Hei. :)

Jeg skal oppgradere kjøkkenbryggeriet litt, og vil gjerne ha noen innspill på om jeg har tenkt riktig. Jeg har lest meg både døv og blind, men det er jo like mange meninger som det er systemer der ute, så jeg har tenkt å holde ting relativt enkelt.
Så langt har jeg brygget med kjølebag (batch sparging) og 34 liters kjele, og synes at det har gitt gode øl, samtidig som jeg liker å røre litt i mesken.
Utstyr jeg har:
Kjeler: 50l, 34l, 22l i rustfritt stål, og 25 l tykkbunnet aluminium.
Varmekilder: 2kw Kervel, og 3,5 kW nedfelt induksjonstopp.
Meskekar: 34 l kjølebag med manifold, kran og silikonslange
Diverse: Vørtekjøler av 5 meters 10mm rør, ok termometer, samt det vanlige småutstyret som trengs.

Handleliste:
Pumpe og hurtigkoblinger.
Rustfrie kjelegjennomføringer med kraner, pick up tube, og hurtigkoblinger.
Termometer til kokekjele.
½” silikonslanger
Rørbit for å lage whirlpool.
Trinnbor


Mad paint skillz som ungdommen sier... ;)

f1y9NR9y

Bruke pumpe for å resirkulere meskevannet. Rett og slett for å få jevn temperatur uten å måtte røre. Jeg tenkte å montere en kulekran rett på utløpet av pumpa for å regulere fart. Tenkte også å sette på en pick up tube/rørstuss for å få sugd opp alt vannet.

6CNY5oEV

Pumpe vannet rett over i meskekaret, og deretter partiskylle ett par ganger til som jeg pleier å gjøre. I mitt vanlige oppsett går det med ca 18l x 10l x 10l, og dette bør være greit å få varmet opp innimellom slagene når jeg mesker i 60minx20minx20 min.


xqj2dUNK

Bruke pumpa til å lage en whirlpool under avkjølingen, og montere en pick up tube/rørstuss mot kanten/bunnen av kjelen for å få tak i alle godsakene. Jeg ser at moorebeer selger en ferdig ”stuss”til formålet, og det blir vel den rimeligste løsningen hvis man først skal bestille deler derfra. Noen av dere som har gode patenter? Og hvor langt opp fra bunnen skal whirlpool-røret? Vil også sette et termometer i kokekjelen for å ha lettvinn oversikt over nedkjølingen.

Ser dette oppsettet fornuftig ut, eller er det noe jeg overser/kan gjøre bedre?
Lurer også på om march809 er det eneste fornuftige alternativet, eller om det finnes rimeligere løsninger.
Setter enormt pris på innspill da jeg som nevnt ikke har noen erfaring med lettere automatiserte kjøkkenbryggerier, og skal til å handle deler :)
 
Utrolig likt mitt oppsett. Jeg har også en PID til å styre temperaturen i hlt for å forenkle meskingen og en vekt for å måle mengden i meskekarret. Fungerer supert. Har nå på vei en iwaki pumpe, som skal være tilnærmet like grei som en march.
Med full hlt på 34 liter, blir det en god del varmtvann igjen etter mashinn, og går greit å fylle på, etter meskingen har man da 34 liter med ferdig skyllevann. Jeg er ihvertfall meget tilfreds med en slik løsning. Kompakt og enkelt i bruk. Lykke til med byggingen  :skitbra:
 
Jo takk for det! :) Jeg kunne også tenkt med en temperaturstyring til vannet, men kommer garantert til å brenne ned hele nabolaget hvis jeg prøver å koble noe.
Kunne det funka med en UT-200? Koble Kervel'n i den, og legge føler i vannet?
 
Se på denne, dette klarer du å koble.

http://www.ebay.com/itm/220888955443?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
 
Tilbake
Topp