Ønsker oppskrift på et pilslignende øl ved bruk av overgjær

Er det noen som har en allgrain oppskrift som gir ca 25 liter ved bruk av overgjær som kan minne litt om pils? Har ikke kjølemulighet og har lyst å lage noe som er ganske likt pils i smak (hvis det er mulig da?)
 
steinhu skrev:
Er det noen som har en allgrain oppskrift som gir ca 25 liter ved bruk av overgjær som kan minne litt om pils? Har ikke kjølemulighet og har lyst å lage noe som er ganske likt pils i smak (hvis det er mulig da?)
Kölsch!  :skitbra:
 
Det er vel bare å ta en pils-oppskrift, skifte ut lagergjæren med en nøytral ale-gjær som US-05/WLP001/WY1056, og gjære på forholdsvis lav temperatur. US-05 klarer fint å gjære på 15 °C. En kölsch-gjær er også et alternativ.
 
Hei.

Jeg tenkte også Kölsch med engang, men er litt grønn på egne oppskrifter så var usikker på om det faktisk var så enkelt.

Sabeltann
 
BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: 2# Kokkens Kølsh
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Kolsch
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 52,00 L     
Boil Size: 61,50 L
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 9,6 EBC
Estimated IBU: 26,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 84,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
8,50 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        85,00 %     
1,00 kg      Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                Grain        10,00 %     
0,25 kg      Caravienne Malt (43,3 EBC)                Grain        2,50 %       
0,25 kg      Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain        2,50 %       
50,00 gm      Select Spalt [4,30 %]  (90 min) (First WorHops        3,9 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)FWHHops        3,9 IBU     
100,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops        18,4 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (1 min) Hops        0,4 IBU     
5,00 gm      Chalk (Mash 60,0 min)                    Misc                     
5,00 gm      Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)  Misc                     
5,20 gm      Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)            Misc                     
6,00 gm      Salt (Mash 60,0 min)                      Misc                     
10,00 gm      Klar urt (Boil 15,0 min)                  Misc                     
2 Pkgs        Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [Starter Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 10,00 kg
----------------------------
Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        mash in            Add 50,00 L of water at 62,9 C      60,0 C       
60 min        Saccharification  Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
10 min        Mash Out          Heat to 78,0 C over 10 min          78,0 C       


Notes:
------
Brygget i 2009 Mistet data men har papir i permen
Fikk 33,5 poeng i NM og 7 plass i lys ale. Hadde nok blitt litt i eldste laget da.
Meget god og ren kolch. Kunne vært mere humle og aroma, men ganske typeriktig. Litt lite skum. Kanskje enstegsmesk?

-------------------------------------------------------------------------------------
Her er en jeg var ganske fornøyd med. Mange synetes den var god og lignet pils
 
Du kan også prøve deg på en Cream-ale. Det er i virkeligheten en overgjæret øl med omtrent samme grainbill som en amerikansk lys lager.
Denne har jeg laget et par ganger, og fungerer utmerket som et leskende sommerøl eller et alternativ til ølofobe venner.

Jeg har gode erfaringer med bruk av Uncle-Bens hurtigris i mesken, som i praksis er flaket ris i "riskorn-form". De sier sukker er en god erstatning, men jeg er ikke 100% overbevist om at sukker kan erstatte flaket ris. Når man mesker flaket ris sies det at mesteparten av stivelsen blir konvertert til maltose; Ikke enkle sukkerarter som vanlig rørsukker.

Cream of 2 crops
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                    Category: Light Hybrid Beer
                Subcategory: Cream Ale
                Recipe Type: All Grain
                  Batch Size: 27.5 liters
              Volume Boiled: 32 liters
            Mash Efficiency: 82 %
        Total Grain/Extract: 5.20 kg.
   
Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
          4.7 kg. Pilsner-malt
          0.5 kg. Uncle Bens hurtigris (kvernes i maltmølle)
            30 g. Hallertau Mittelfruh (Pellets, 4.50 %AA) boiled 60 minutes.
            18 g. Hallertau Mittelfruh (Pellets, 4.50 %AA) boiled 5 minutes.
            Yeast: White Labs WLP029 German Ale/Kölsch (4 liter simple starter)

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Meskes i 90 min. på 65*C
Gjæres på 15-18 grader i 2 uker, deretter kald-lagring i 4 uker.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
  Original Gravity: 1.045
  Terminal Gravity: 1.008
            Color: 2.64 SRM
        Bitterness: 17.6 IBU
Alcohol (%volume): 4.9 %
 
Hehe, veldig interresant med uncle bens hurtigris. Det er noe jeg absolutt ikke hadde tenkt på å bruke i bryggingen.. Hvor leste du at hurtigrisen er så godt som flaket ris? Hva er egentlig hensikten med det - man får maltose gjennom byggmalten... hva mer gir risen som du er ute etter?
 
Shea-Arne skrev:
Hehe, veldig interresant med uncle bens hurtigris. Det er noe jeg absolutt ikke hadde tenkt på å bruke i bryggingen.. Hvor leste du at hurtigrisen er så godt som flaket ris? Hva er egentlig hensikten med det - man får maltose gjennom byggmalten... hva mer gir risen som du er ute etter?

Jeg fant ut på homebrewtalk.com en gang i tiden at såkalt "minute-rice" er et bedre alternativ enn flaket ris i brygging, med tanke på tilgjengelighet, pris, og kvalitet. Flaket ris, og særlig flaket mais er kjent for å lett ta opp lukt & smak fra omgivelsene. Kvalitetsmessig tenker jeg at hurtigris kan være bedre fordi den da er fersk fra butikken.

Det er helt riktig som du sier; Man får maltose i bøtter og spann gjennom byggmalten. Men også en del maltsmak, uansett hvor lys malten er. Hensikten med flaket ris slik jeg ser det er å lette smaken og kroppen, uten å konverteres til  altfor lett forgjærbare sukkerarter som vanlig rørsukker. Hadde man brukt sukker istedet, tenker jeg meg at resultatet kunne blitt litt tørt og endimensjonalt på en Cream Ale eller en Amerikansk Lager. Sukker fungerer imidlertid utmerket (og bør brukes i en eller annen grad) på enkelte øltyper som fks. Belgisk trippel, belgisk dubbel, og Belgisk Blond.

Mange industripilsnere bruker også flaket ris i mesken. Blandt annet San Miguel og Heineken.
 
Høres fornuftig ut! I utgangspunktet ville jeg tenkt at sukker er OK, men sukker og flaket ris har nok litt forskjellig funksjon, ja. Men hvordan oppfører onkel Ben seg i mesken, blir det noe gjennomstrømming eller blir det risgrøt?
 
Dag skrev:
Høres fornuftig ut! I utgangspunktet ville jeg tenkt at sukker er OK, men sukker og flaket ris har nok litt forskjellig funksjon, ja. Men hvordan oppfører onkel Ben seg i mesken, blir det noe gjennomstrømming eller blir det risgrøt?

Det går helt fint. Man bruker som regel ikke så mye i kontrast til byggmalt, så da går det bra. Hurtigrisen er langkornet, og kleber ikke slik som fks. sushi-ris. Etter konvertering ser gjerne ris-kornene ut som uthulede maggots.
Noen av gangene jeg har brukt hurtigris har jeg fått ekstremt bra utbytte, og har måttet økt volumet litt for å få riktig preboil-OG.
 
Her er min Kölsch.

Andrimne Kölsch
22,5 liter
OG: 1051
FG: 1010
IBU: 30 (Noonan)

3,9 kg Global pilsnermalt
200 g Weyermann vienna malt
200 g Weyermann hvetemalt
59 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 4 % AA, 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 15 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesking 90 min. på 65 C. Koking 90 min. Gjæring på 16 C. Justerer vannet med 1 g CaSO4 og 2 g CaCl2 per 10 liter.

Jeg er ikke ute etter noe særlig humlearoma eller fruktighet. Etter min mening er en god kölsch ganske lik en myk pils, men med en mild fruktighet i tillegg. Kjølig gjæring og nok gjær er viktig her, men det bør være uproblematisk å gjære på en noe høyere temp enn 16 C, det avhenger bare hva du er ute etter. Det er også viktig å passe på at gjæren får jobbet seg helt ferdig før man skrur temperaturen ned mot lagring. I et såpass lett øl vil acetaldehyd og diacetyl som eventuelt er igjen i ølet svært lett skinne gjennom. Neste gang jeg brygger denne vil jeg sannsynligvis legge OG litt lavere, rundt 1.048, tenker jeg, og mulighens senke bitterheten til ca. 25 IBU.
 
Gahr: Vil denne bli signifikant anderledes om jeg benytter WY1056 i stedet? Tenkte jeg kunne prøve denne til uken, men må evt bestille noe nytt gjær om den ikke kan brukes...
 
Tomas O skrev:
Gahr: Vil denne bli signifikant anderledes om jeg benytter WY1056 i stedet? Tenkte jeg kunne prøve denne til uken, men må evt bestille noe nytt gjær om den ikke kan brukes...

Tja... Den blir annerledes, men ikke så voldsomt. Kanskje litt tørrere og muligens litt mer fruktig. Tipper humleprofilen også blir noe mer markant. Men du vil uansett få et friskt, tørt og lettdrikkelig øl. Kjør på!
 
Tilbake
Topp