Ønsker oppskrift på Irish Red Ale

Hei

Trådens emne sier egentlig alt. Er det noen som har en oppskrift på en supergod Irish Red Ale de vil dele?
(Brygger allgrain i en BB30.)



HansKr
 
Dette har eg brygget et par ganger


Statistics
Volume: 18 liters
OG: 1055
FG:
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 26 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.47
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 3800 g
Crystal Malt 135 135 EBC 150 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 500 g
Roasted Barley 1100 EBC 50 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Challenger 7.6% alpha 21 g 30 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 25 g 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 25 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: Unspecified
Comments:
 
Tor-Henning skrev:
Dette har eg brygget et par ganger


Statistics
Volume: 18 liters
OG: 1055
FG:
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 26 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.47
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 3800 g
Crystal Malt 135 135 EBC 150 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 500 g
Roasted Barley 1100 EBC 50 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Challenger 7.6% alpha 21 g 30 minutes
East Kent Goldings 4.4% alpha 25 g 15 minutes
East Kent Goldings 4.4% alpha 25 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: Unspecified
Comments:

Takk for den, oppskriften ser fin ut den.

Hvilken gjær bruker du?


HansKr
 
Jeg liker oppdriften i Brewing Classic Styles; den er meget god - men ikke rød..... (5100g pale, 170g lys crystal 170g mørk crystal og 170g roasted barley). 
Bøygen synes å være at forfatterne har tilgang på en lysere utgave av roasted barley (300L, istedenfor 500L) som jeg ikke klarer å finne på dette kontinentet. Jeg prøvde derfor å gå kraftig ned på roasted barley, hvilket ga en lys øl, for å så justere inn farge ved å lage te av noen få 10-talls gram knust roasted barley, som jeg silte, koket opp og tilsatte gjærspannet. Resultatet ble altfor mørkt, så her må man jobbe med små marginer.

I et annet forsøk testet jeg en oppskrift basert på større mengder carared (40 ebc) men det ble for søtt og ikke særlig rødt heller.

Jeg har lært meg å leve med at min red ale er nå ikke typeriktig mht farge, fordi smaken er så herlig! Å balansere restsødmen med bitterhet fra rosted barley og ikke kun med humle gir et supert matøl!

Hadde de nå bære vært rød ville lykken vært komplett.... Noen som har funnet lys roasted barley, eller har andre gode ideer?
 
Temperaturen under gjæring er jeg ikke sikker på hva tanken egentlig er men jeg kjøler alltid mine ale ned til 15-16 grader etter koking. Starter som regel gjæring i nedre ende av hva gjæra tåler for så å øke gradvis.  Har vel en ide om at den gjærer reinere da, er forresten lufttemperaturen i kjellergangen hvor jeg gjærer det meste av mine øl så selve øltemperaturen vil nok etter hvert bli noe høyere.  Til slutt bruker jeg noen døgn på 22-25 grader for at gjæra skal "rydde" opp og da bunnfeller og klarner det raskt når det settes kaldt før flasking/fating.
 
Interessant, jeg har kun en slik avsluttende temp-økning på lagerøl, trudde det var unødvendig på ale. Kanskje jeg har tatt feil? Uansett kan det jo ikke skade tenker jeg... Har du erfaring som tyder på at dette utgjør en forskjell?
 
Har ikke noen erfaring på noen forskjell da jeg hele tida har gitt alle mine øl noen dager med varme.
 
Blir dette en Irish Red? Jeg har akkurat brygget den, og venter på at gjæren skal begynne å jobbe. Fargen er vakkert rød, og vørteren smakte himmelsk - men vørter er jo ikke øl:). Det kan bli veldig søtt, dette her.

9 kg Maris Otter
2 kg Caramel Aromatic Malt 50 EBC
1 kg Carared (50 EBC)
0. 5kg Extra Special 260
0.2 kg Special Roast 98 EBC
0.2 kg Victory 50 EBC
0.1 kg Black Malt

Total: 13 kg

40 gr. EKG (5%) ved 60 min
20 gr. NB (7.4%) ved 60 min
60 gr EKG (4%) ved 15 min

Gjær: WLP028

IBU 27.27
EBC 41

Mesketemp/ -tid: 66-67 grader i 70 min. 10 min på 78 grader.
Koketid: 75 min
 
Ville kanskje hatt roasted barley i en irish..



Blir dette en Irish Red? Jeg har akkurat brygget den, og venter på at gjæren skal begynne å jobbe. Fargen er vakkert rød, og vørteren smakte himmelsk - men vørter er jo ikke øl:). Det kan bli veldig søtt, dette her.

9 kg Maris Otter
2 kg Caramel Aromatic Malt 50 EBC
1 kg Carared (50 EBC)
0. 5kg Extra Special 260
0.2 kg Special Roast 98 EBC
0.2 kg Victory 50 EBC
0.1 kg Black Malt

Total: 13 kg

40 gr. EKG (5%) ved 60 min
20 gr. NB (7.4%) ved 60 min
60 gr EKG (4%) ved 15 min

Gjær: WLP028

IBU 27.27
EBC 41

Mesketemp/ -tid: 66-67 grader i 70 min. 10 min på 78 grader.
Koketid: 75 min
 
Jeg ser den, ja. Denne kommer nok til å mangle sting, blir antakelig veldig snill - og ubalansert over på maltsida. Kanskje noe som folk som ikke har drukket så mye annet enn pils vil kunne drikke?
Jeg må begynne å brygge oppskrifter som folk som kan gamet, har laget:p.
 
Liten kommentar i ettertid: Ølet fikk kraftig maltaroma, og ditto smak, med litt for mye søtpreg etter min smak. Men mange har vært veldig begeistret for dette - og det ble et virkelig vakkert øl! En vinner hos damene:). Jeg kommer nok til å brygge det om igjen seinere, men kutte ned på caramel aromatic og carared, og legge til noe roasted barley.
 
Takk, har ikke sett den. Oppskriften der er ikke ulik den jeg har tenkt å brygge nå. God hjelp å se mengden av Roasted Barley 1200 (60 gr), siden de oppskriftene jeg har sett opererer med RB 600.
 
Den ser ut som noe som ikke blir så veldig ulikt min; ganske voldsomt maltpreget/søt?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp