Ønsker oppskrift på ukomplisert konsumpils

Hei!

Jeg får først berømme dette flotte og levende forumet! Her er det mye nyttig informasjon for amatørbryggere som meg.

Jeg betegner meg selv som nybegynner, selv om jeg etter et par år som ekstraktbrygger nå endelig har skaffet til veie en 20-liters Speidel Braumaster og brygger øl fra malt. Hittil har jeg laget en håndfull batcher med ulike typer ale - gjerne med mye smak av krydder og humle. Nå er jeg imidlertid klar for å prøve meg på lagerbrygging. Selv om kraftige ale er særdeles velsmakende, så savner jeg løpende tilgang til en egenprodusert lett pils i baren min - altså en konsumpils til mat og tørstedrikke.

Det ligger en mengde oppskrifter her på forumet, og jeg har allerede fått en idé om hva slags ingredienser jeg bør brygge denne pilsen på. Jeg savner imidlertid en beskrivelse av smaken på  de ulike oppskriftene, gjerne hva smaken kan sammenlignes med av kommerisielle pilstyper.

Selv synes jeg polsk og tsjekkisk øl er både velsmakende og gode tørsteslukkere i sommervarmen, og håper derfor å bli tipset om oppskrifter på øl som kan ligne på disse lette ølsortene.

Jeg mottar gjerne oppskrifter med detaljer om innhold, meskeprosessen, gjærtype, gjæringstemperatur og gjæringslengde, enten som listet oppskrift eller som BeerSmith-fil.

Noen som vi dele en slik oppskrift med meg? På forhånd tusen takk!

Pål    :)
 
Hei Pål, og velkommen på forumet! :)

Det som alltid fungerer bra for meg er å brygge en pils med bare 1 malttype og 1 humletype. Malttypen er selvfølgelig lager malt av noe slag, og humletypen kan være en generell tysk eller tsjekkisk humle (f eks Saaz, Hallertauer). Hvis det skal være en god tørsteslukker så ville jeg holdt meg rundt 25 IBU når det gjelder bitterhet, men alt fra 20-35 kan være kurant.

Mesking: fint og lavt, man skal jo gjerne få et godt utgjæret brygg. Jeg har til dette formålet siktet meg inn på ettstegsmesking på 63-64 grader i opptil halvannen time.

Gjær: bruk gjerne flytende gjær fra Wyeast eller Whitelabs, og lag en stor starter (anbefales på det sterkeste). Du kan selv se på beskrivelsene til produsenten om det er malt eller humle som fremheves av de ulike typer gjær. Gjær gjerne brygget på 8-9 grader. Det kan gjerne stå i en måned i samme (primær)gjæringskar før du stikker om til fat eller fyller flasker.


Jeg håper det hjelper deg litt videre. Hvis du skulle ha flere spm så er det bare å stille.  :brygging:
 
jeg ser du er fra nøtterøy, selv bor jeg i stokke og kan bidra med litt gjær om du ønsker det. Har ca 4 liter 1 generasjons lagergjær fra en komersiell ølprodusent, så den burde være første klasse.

bare ta kontakt, på mail eller telefon.
 
Ser ut til at Vestfold bryggerlaug snart er en realitet!  ;D

Eduard skrev:
Det som alltid fungerer bra for meg er å brygge en pils med bare 1 malttype og 1 humletype. Malttypen er selvfølgelig lager malt av noe slag, og humletypen kan være en generell tysk eller tsjekkisk humle (f eks Saaz, Hallertauer). Hvis det skal være en god tørsteslukker så ville jeg holdt meg rundt 25 IBU når det gjelder bitterhet, men alt fra 20-35 kan være kurant.

Spørsmål til Eduard: Bruker du null og niks carapils el.l for å øke skumfastheten? Kanskje ikke nødvendig?
Blir ikke dette litt vel tørt?
Bare litt nysgjerrig  :)
 
Carapils er alltid ein god idé, spør du meg. Nyttar mellom fem og ti prosent i mine oppskrifter. Av og til ein liten del Münchener eller Wiener, om eg er i det humøret.
Kor turt det blir heng saman med utgjæring, som att heng saman med mesketemperatur, gjærtype og maltsamansetning. Vil du ha ein pils med litt meir restsødme, mesker du heller i øvre delen av 60. Prøv deg fram og før logg!

G
 
Tilbake
Topp