Ønsker råd ved dårlig utgjæring

qbein

 
Hei! Mitt navn er Kurt Aadnøy, og dette er min første post her inne.

Jeg satte mitt første ekstraktbrygg for en uke siden. Brukte Wyeast 1007 gjær til Feeling Bitter oppskriften fra Moderne hjemmebrygging. Jeg fulgte oppskriften på gjærpakken, og laget ikke starter. Det var nok et dårlig valg, da gjæringen ser ut til å ha blitt litt mislykket. Det tok nesten 30 timer før gjæringen kom ordentlig i gang, og stormgjæringen kom opp i 20-30 plopp i minuttet, langt fra de 50-70 som er beskrevet i Moderne hjemmebrygging. I går var det helt slutt, og det var nede i ca. 1 plopp annet hvert minutt. Jeg bestemte meg derfor for å tappe over på et nytt kar for klarning. SG-en er mye høyere enn jeg regner med at den bør være, ligger på ca. 1027 (var 1048 ved start av gjæring). Temperaturen hvor dunken står har vært rimelig nøyaktig 20 grader hele tiden.

Mitt spørsmål er hva jeg kan gjøre med dette? Kan jeg tilsette en ny pakke gjær (tørrgjær) på den nye dunken, vil det sette i gang en ny gjæring? Eller må jeg bare leve med at det første brygget ikke ble helt bra? :) Smakte på øllen, god smak, men veldig søtt!
 
Hei Kurt, og velkommen til Norbrygg sitt forum!

Her rører du nok et klassisk problem innen hjemmebrygging. Det kan finnes ymse grunner til denne lave forgjæringsgraden. Om vi ser bort fra feil mesking (som nok ikke kan være problemet her siden du har forbigått dette ved å brygge med maltekstrakt) så er det nok sannsynligvis gjærtilsetningen.

Wyeast 1007 (German Ale) er en gjærtype som egentlig skal gjære ut ølet ganske langt. Siden dette ikke skjedde så kan det ha hendt at gjæren har vært litt gammel eller tidvis lagret ved feil temperatur. Dette kan da ha resultert i mange færre gjærceller enn antatt og derfor til en ufullstendig forgjæring. Den vanlige løsningen som de fleste bruker er å likevel lage en gjærstarter eller/og en ordentlig beluftig av vørteren. Det første har du utelatt, det andre vet jeg ikke om du har. Men skal vi nå si at du f eks har en batch på 35 liter, en litt eldre gjærpakke og ikke noe belufting av vørteren (litt worst case egentlig, ikke at jeg bare går utifra at du har gjort det slikt), så vil dette fort føre til problemet du har.

Vel, greit nok, nå har du jo endelig dette brygget og du ønsker at det skal gjære ferdig uansett. Det noen gjør er å få lite grann bevegelse i brygget for å hvirvle opp gjæren som ligger i bunnen. Hvis du tør så kan du også bare røre rundt med en desinfisert gjenstand, dog infeksjonsspøkelsen sitter alltids i hjørnet og venter... Du kan i tillegg gjøre noe som de tyske hjemmebryggere kaller for en 'schnellvergärungsprobe'. Her fyller man en ølflaske med brygget (da gjerne etter å ha rørt det), og setter en gjærlås på toppen. Sett så flasken på et varmt sted, gjerne godt over 20°C, slik som ved komfyret når du lager mat eller oppå den fine A-klasse forsterkeren din. Da vil innholdet til denne flasken gjære enda fortere enn resten og da vil du kunne finne ut av hvor lavt brygget kán ende. Beluft evt innholdet til denne flasken, du kommer likevel ikke til å drikke det men du vil ihvertfall se det best mulige resultat i forhold til FG (final gravity eller sluttforgjæringen). Du kan også velge å sette hele brygget på badet og slå på gulvvarme til litt over 20°C. Dette kan føre til litt mere estere, men det kan likevel være å foretrekke fremfor et uferdig brygg.

La gjerne vite litt mer om brygget og hvordan du går frem, slik at andre hjemmebryggere kan få lært noe nyttig ut av dette  :brygging:
 
Hei Eduard, og takk for gode råd. Jeg hadde alt stukket om på nytt gjæringskar før jeg la inn meldingen (gjorde det før jeg målte SG), så det hjelper nok ikke å røre i bunnfallet. Men det er jo noe å huske til en annen gang. Det jeg har gjort er å tilsette en ny pakke gjær - ble en tørrgjærpakke, da det var alt jeg hadde for hånden. Dette fikk igang gjæringen igjen. Jeg tenkte å gi det en uke til, så måler jeg og ser hvordan det ligger an. Nå vet jeg jo ikke hvordan en ny gjærtilsetning vil påvirke brygget. Skulle det ikke bli bra er det jo bare å forsøke en ny runde. Jeg skal komme med ny status etter hvert.
 
Sjekket brygget i dag. Virket som hele trykket var ute av dunken og det var absolutt ingen bobling lenger. Målte SG og det ser ut til at tilsetting av ny gjær gjorde susen, var nå nede i ca. 1012 - og smaken var nå mye bedre! Nå blir omstikking for klaring, og flasketapping  :laugh: Et spørsmål bare: da jeg tappet over i målebegeret virket det som om det var litt kullsyre i øl-en alt, er det normalt?
 
Litt kullsyre er normalt. Jo kaldere brygget er, desto mere. Det er fordi kullsyre løser seg letter opp i væske, jo kaldere det er. Når jeg sjekker SG på en pils på 14 grader så er det mye mer kullsyre i den enn i en ale på 20 grader.
 
Det er litt leit at det står denne bruksanvisningen på Wyeast-pakkene. De tar utgangspunkt i et best-case scenario, hvilket er at gjæren er fersk og har stått ved jevn lav temperatur siden den ble produsert. Det kan ikke sies å være tilfelle med den gjæren vi får importert til Norge. For alt vi vet kan den ha opplevd altfor høy temperatur over lang tid, noe som gjøre at cellene dauer som fluer.

Hvis pakken blåser seg opp på noen timer, så kan du regne med at den er fersk nok til å ha rett i brygget, men det har jeg personlig aldri sett at har skjedd :)

OBS: Noe folk ofte misforstår: Når pakken er blåst opp, betyr det ikke at det har foregått noen som helst form for formering i pakken. Det er ingen flere celler etter at den er blåst opp enn det var før. Man trenger mye, mye mer vørter for at cellene skal formere seg, helst en liter eller mer, og det kan jo hvem som helst se at det ikke er i den lille næringsposen inni en Wyeast-pakke :)  Den eneste informasjonen man kan tyde ut fra en oppblåst Wyeast-pakke, er hvor fersk og livlig den er. Bruker den et eller flere døgn på å blåse seg opp, betyr det at det er færre levende celler enn det bør være, og da _bør_du_absolutt lage en startkultur.
 
Beklaget at jeg ikke har svart før, men fikk ikke noe mail om at det var ny melding på posten min. Må sjekke innstillinger :)

Brygget mitt ble faktisk overraskende bra! Det minker på flaskene og jeg planlegger en ny bryggerkveld til neste helg. Har delt ut noen flasker til venner og kjente og tilbakemeldingene har kun vært positive. Alle lurer på hvorfor det er vits å kjøpe dyrt pol-øl, når det faktisk er mulig å lage like godt øl hjemme. Stas med slike tilbakemeldinger på første brygg, som jeg i tillegg var ganske sikker på at måtte helles ut  :)

Tok første flasken etter ølet hadde stått ca 1 1/2 uke. Da var det ok, men smakte litt "umodent" (i mangel på bedre ord). Har hatt meg ca 3-4 flasker i uka og fulgt utviklingen. Virker som ølet var modent etter ca. 1 mnd på flasker. Etter det har smaken vært stabil og meget bra.

Jeg tror nok den dårlige starten hadde rot i dårlig Weast gjær, og det at jeg ikke laget starter. Til neste brygg blir det tørrgjær, så får jeg våge meg ut på flytende når jeg får litt mer erfaring og har anledning til å lage ordentlig starter.

Håper brygget ditt også blir bra!
 
Moro! Bra at noen får det til ;) Men jeg gir ikke helt opp!
Vet ikke om jeg får til dette brygget. Har tilsatt en pakke til med gjær, men det skjedde ingenting, og sist jeg sjekket var fortsatt SG 1018-19.
Tenker jeg tapper over noen få flasker av brygget bare for gøy, blir nok bare et søtt "mellanøl".

Har bestillt boken Moderne hjemmebrygging, så jeg tror jeg venter til jeg har lest i den før jeg foretar meg noe nytt på bryggefronten. :)
 
qbein skrev:
Jeg tror nok den dårlige starten hadde rot i dårlig Weast gjær, og det at jeg ikke laget starter. Til neste brygg blir det tørrgjær, så får jeg våge meg ut på flytende når jeg får litt mer erfaring og har anledning til å lage ordentlig starter.

Vær bare klar over at tørrgjær ofte har en annen "smaksprofil" enn flytende.  Jeg har stort sett alltid brukt flytende gjær. Jeg brygger mest engelske og belgiske øltyper. (greit med gjæring i romtemp.) Et par ganger har jeg brukt tørrgjær (dårlig planlegging), og jeg har ikke vært helt fornøud med resultatet. Jeg syns noe er "blitt borte" i forhold til de bryggene som er laget på flytende gjær.

Rune
 
Tilbake
Topp