Ønsker tilbakemelding på pilsneroppskrift

Brygg #2 er under planleggingsfasen, og jeg har bestilt inn følgende for å lage en pilsner:

                                               Mengde:
Muntons LME 1,8kg x 2               3,6kg
Saaz 4,0%                                40g
Hellertau Mittelfrüh 4,3%            40g    (20g ved 15 min, 20g ved 1 min restereden koketid)
Saflager S-23                            11.5g

Volum= 25 liter.
IBU=35
OG= 1,048 (Bør ligge rundt dette)
FG= 1,009
Har også bestillt 1kg med pilsnermalt 3 EBC. tenkte å meske dette kiloet i forkant. Bare for å eksperimentere.

Håper å få noen innslag fra dere.

*Måtte redigere oppskriften for å få ønsket IBU. (Dersom jeg ikke har regnet riktig, kan noen hjelpe meg å rette forholdet i humlen?)
 
Heihei,
om du går til den enkle løsning av å investere i BeerTools er det slutt på all regning..hvor programmet gir det
vakre visualisjoner om hvor du ligger an i forhold til ibu, farge, og, fg..etc..

man tar her steget fra mikro til makro og tilbake igjen gjennom et enkelt tastetrykk...

larsS
 
Jeg skal ikke kommentere oppskriften, for jeg har aldri laget noe lagerbasert. Men har du fått skaffet deg egnet område for gjæring, siden du går for pils likevel?
 
Det er ett greit lite rom i kjelleren som ikke er isolert. Men det er tørt der året rundt. Nå om vinteren ligger temperaturen på 8 grader.

Det som forvirrer meg litt er at jeg har lest flere plasser at lager og pilsner skal helst gjære rundt 8-10 grader.
Men på samtlige gjærpakker bl.a. whitelabs og saflager s-23 har optimal gjæringstemp på rundt 12 grader.

What to do?
 
Mesk alt i ett. Gjæring på 8 grader går fint men tar litt lengre tid, pleier å la dunken stå i 4 uker på denne tempen.
Da bør du også bruke 2 poser S-23. Står anbefalt på pakken.
 
Lurer nå litt på om jeg skal droppe å meske det kiloet med malt. Da "sukker"nivået blir noe høyt.

Men hva mener du med å meske alt i ett? Blande ekstraktet sammen med mesken?

Godt at du sa ifra med to pakker, det så jeg ikke før nå :)
 
Jon S skrev:
Mesk alt i ett. Gjæring på 8 grader går fint men tar litt lengre tid, pleier å la dunken stå i 4 uker på denne tempen.
Da bør du også bruke 2 poser S-23. Står anbefalt på pakken.

vil det ikke bli litt varmere hvis man har mulighet til å isolere dunken litt? unngå at den står rett på gulvet og kanskje snurre ett liggeunderlag rundt? regner med at gjæringsprosessen skaper nok varme til å øke temperaturen i dunken.
 
Jeg kan godt pakke det inn for å isolere det. Hvis gjæring danner noe merkbar varme da. Rommet holder som sagt 8 grader, noe som jeg trodde ville føre til en væsketemperatur på 7-8 grader. Dunken kommer til å stå på en snekkerbenk :)
 
Aleksander_B skrev:
Lurer nå litt på om jeg skal droppe å meske det kiloet med malt. Da "sukker"nivået blir noe høyt.

Men hva mener du med å meske alt i ett? Blande ekstraktet sammen med mesken?

Godt at du sa ifra med to pakker, det så jeg ikke før nå :)

Unnskyld det så jeg ikke... , går vel an å bruke meskepose også.
 
Jeg tenkte å bruke meskepose for å gjøre det enkelt. Men fant ut at sukkernivået blir for høyt for ett 25 liters brygg. Men jeg får regne litt videre på det :)
 
Tilbake
Topp