Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Heisann!

Er helt ny innenfor dette gamet, så ønsker gjerne en smørbrødliste over hvordan jeg skal gå frem, for å ikke miste gløden for denne hobbyen 

Jeg har kjøpt ølsettet fra "Vin og Bar", og her følger det jeg har kjøpt:

Coopers Lager
Maltekstrakt lys 1,5kg Coopers
Windsor ølgjær 11g

Jeg planlegger å slavisk følge Bedre instrukser for brygging fra ølsett, men etter utallige timer med forumlesing og googling, er jeg ikke helt sikker på den spesifikke fremgangsmåten.
Håper på å legge meg på rundt 5% - 5,5%, og tar derfor imot tips til FG, OG, SG, som jeg spør om i pkt.7.
Om det er umulig å oppnå uten en god smak, nedprioriterer jeg prosenten

Det jeg vet:
-Vær supernøye med renhold.
-Kok ingrediensene, tross at det står "no boiling" på pakken.
-Hold temperaturen under gjæringsprosessen jevn.
-Ikke "kødd" med brygget under gjæringen.

Noe av det jeg lurer på:

1: Hva skal temperaturen være på brygget etter koking, når jeg tilsetter gjæren?
2: Hva skal "hydrometeret" vise, før jeg flasker ølet?
3: Hvor hyppig skal det ploppe i gjæringslåset under gjæringsprosessen?
4: Hvor sjeldent skal det ploppe før jeg skal tør å flaske ølet?
5: Ved flasking har jeg skjønt at det er en fordel å bruke Malt-ekstrakt istedetfor sukkerbiter: Hvor mye malt-ekstrakt pr halvlitersflaske? og skal man
bruke malt-ekstrakt istedetfor eller i tillegg til sukker, ved flasking?
6: Hvor lenge bør ølet være flasket, før man prøvesmaker og det kan regnes som ferdig?
7: Hva er dette som måles: FG, OG, SG, osv..?

Håper at noen velvillige sjeler gidder å kommer med sine tips og erfaringer, så jeg ikke går på en blemme
 
Here goes!

1. 18-20 grader for ale ved gjærpitching.

2. FG (final gravity) kan variere fra brygg til brygg, alt ettersom kva gjær man bruker, og kor mykje ugjærbart sukker det er igjen i ølet. Kva FG er, er ikkje så viktig, men det som er viktig er at ølet er ferdig utgjæra. Pitch nok gjær og la ølet stå til gjæring i 2 uker, da sikrer du god utgjæring og at gjæren får rydda skikkelig opp etter seg.
Eit verktøy til å velge riktig gjærmengde: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
3. Dette er heller ikkje så viktig. Det å telle plopp i gjærlås er ikkje den beste indikatoren på aktivitet i ølet, Det oppstår ofte lekasjer i lokk på bøtter som gjer at det ikkje er synleg aktivitet i gjærlås. Eg synes det beste er å sjå på karet. Gjæren (om den blir behandla riktig) oppfører seg ganske forutsigbart. Etter pitching legger den seg på bunn og formeirer seg(ca. det første døgnet). Så begyner den å gå løs på sukkeret og stiger opp fra bunn og danner eit skumlag på toppen av ølet (primærgjæring). Så etter 4-5 dager (ale) detter den sakte ned på bunnen igjen, og det er på dette tidspunktet man kan sette opp temperaturen for ein eventuell diacetylrast (vanlege er å gjære ølet i 18 graders romtemp og så auka til ca. 20 grader etter primærgjæring).

4. Igjen samme som #3.  2 uker på gjærings kar, og det vil vere trygt å flaske ølet.

5. Det vanligste er å bruke vanleg sukker. 6/liter er eit godt utgangspunkt. Kok sukkeret i ca. 2dl vatn og tilsette sukkerlaka i omstikkskar ved flasking. VIKTIG at sukkerlake blir godt blanda ut. det kan gjørast ved å legge heverten slik at den lager surkulasjon i omstikkskaret og tilsette sukkerlake etter det har komt nokre liter øl omstikkskaret.

6. 2 uker i romtemp er ok. Du kan sjølvsagt smake før, men da kan det vere lite karbonert.

lykke til!
 
Ojojoj detta blei grusom langt

Hvis noen føler for å redigere noe så sett i gang :biersmile:


Selv ville jeg ikke kokt ølsett , men det blir øl uansett :yes:

Sett boksene i vasken og fyll opp med varmt vann
15 minutter skulle kanskje holde

Varm vann i en stor kjele og bland inn ekstrakten, (øs gjerne litt av vannet fra kjelen opp i boksene for a skjylle ut noe av det som er igjenn)

Har du nytt gjeringskar bør det kanskje skylles før du heller i litt Star-San blanding setter på lokket og rister godt

Dump kjelens innhold i gjæringsbøtta

Fyll opp til 18-20l gjerne kaldt vann(er det noe igjenn i kjelen kan det skylles ut)




Tilsett gjæren ved 17-18c sprinkle forsiktig på toppen

Eller: kok opp 1dl vann la det kjøle seg ned til ca 35c i en sanitert beholder og hell i gjæren, der skal den stå å rehydrere mellom 15 og 30 minutter og hell oppi vørteren(kan vere lurt å skvalpe/riste litt for å få blandet det inn)
Og gjærslurryen bør ha temperatur nermest mulig vørteren før du dumper den oppi

Bruk pumpe og luftesten eller rist karet godt(ikke så viktig hvis vannet ikke er kokt)

Sett på gjerlås(med vann) og plasser ett sted (helst ikke over 18c) i en uke før den settes varmere i en uke til (Har du ett sted med 18c så trenger den sansynligvis ikke mere varme for å bli bra)



Etter di to ukene er gått:
kok opp 2 dl vann og mål opp 6g sukker per liter
hell dette i en sanitert bøtte som du stikker om ølet til med hevertslangen i litt kveil i bunn så du får litt sirkulasjon

Så er det flasking-korking-plassere varmt 20c+ vente 2-3 uker-drikke øl

Ølet har ofte godt av 3 dager i kjøleskap en gang imellom det er ferdig karbonert og det skal drikkes

Vil anbefale autohevert og flaskefyller

og hoppet glatt over flaskevasken her
 
Du sier coopers lys maltekstrakt. Har du bare kjøpt maltekstrakt eller ølsett og maltekstrakt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ups, sorry!

Så posten din først på mobilen, og der kom ikke kulepunktene frem - slik at det så ut som at du bare hadde kjøpt en boks maltekstrakt :)

Ellers så er jeg enig i at det er nok rett og slett litt feil i "Bedre instrukser for....." når det står at du skal koke innholdet i ølsettet. Det vil forrykke humle tilsettingen i settet (ihverfall med lang koking), i tillegg til at innholdet allerede har dratt nytte av kokeprosess samt skal være helt sterilt.
 
Det jeg kan bidra med er at gjæringstemperaturen for lagere/pilsnere er betydelig lavere enn for ales.
For nye bryggere er derfor ales anbefalt å begynne med, da de skal gjæres ved 18-22 grader. Gjæringstid er normalt 2 uker.

For lagere/pilsnere skal de helst gjære rundt 8 grader. Gjæringstid er ca 1 mnd. Etter gjæring er ferdig skal flaskene lagres på ca 1-4 grader en periode. (Lagering)

Selv prøvde jeg også å lage pilsner uten rette gjæringsforhold. Dette fikk gjæret til å produsere masse off-flavors, og resultatet ble kalt "Trønder-fylla" og dumpet i dass.
 
Nais!
Takk til alle, for svar på spørsmål og smørbrødliste, tips og triks, og synspunkter/erfaringer :hadet:
Har fått svar på mye, men lurer ennå på etpar småting.

1: Ved flasking er det blitt nevnt at det vanligste er å bruke "vanlig sukker". Hva menes med "vanlig sukker"? Strøsukker? finkornet sukker? etc.?
2: Jeg er fortsatt litt usikker på hvor mye sukker som skal tilsettes?
3: Hva slags fordeler kan man oppnå med å istedetfor å bruke sukker, heller bruke maltekstrakt?
4: Kan jeg bruke den Maltekstrakten jeg har kjøpt, til å tilsette ved flasking, istedetfor sukker? (tenker isåfall å prøve å bruke dette, på ca halvparten av "partiet" (batch?)
5: Hva er en "starter"? (som det ofte blir omtalt i tråder, eks: "jeg har i dag satt en starter...")


Setter fortsatt pris på flere smørbrødlister, tips & triks, i tillegg til råd og erfaringer. Har virkelig ikke lyst å gå på en smell, ettersom dette er noe jeg godt kan tenke meg å få teken på :biersmile:
 
Aleksander_B skrev:
Det jeg kan bidra med er at gjæringstemperaturen for lagere/pilsnere er betydelig lavere enn for ales.
For nye bryggere er derfor ales anbefalt å begynne med, da de skal gjæres ved 18-22 grader. Gjæringstid er normalt 2 uker.

For lagere/pilsnere skal de helst gjære rundt 8 grader. Gjæringstid er ca 1 mnd. Etter gjæring er ferdig skal flaskene lagres på ca 1-4 grader en periode. (Lagering)

Selv prøvde jeg også å lage pilsner uten rette gjæringsforhold. Dette fikk gjæret til å produsere masse off-flavors, og resultatet ble kalt "Trønder-fylla" og dumpet i dass.

off! da kan det jo se ut som om jeg har gått på en smell, med å bestille lager istedetfor ale etc...

hvordan blir denne lageren som jeg har kjøpt, hvis jeg brygger den som en ale? altså med gjæring på rundt 18-22 grader? besitter ikke utstyr som tillater meg å brygge på "lagertemperaturer" :-/


skal jeg bare hive meg rundt asap, å bestille en ale eller pilsner heller?
tror isåfall det må bli en pilsner, ettersom remafavoritten atm er Ringnes Pilsner.

noen som isåfall har forslag til et bra ølsett, type pilsner eller annet som lett kan bygges av en førstebryggsgutt?  :attevar:
 
Hvis du har en mulighet til å gjære dette på 8-10 grader vil det gå bare godt med pilsgjær. ikke bry deg så mye om de forskjellige øltypene til å begynne med, mesteparten av ølet blir godt uansett om det ikke kan klassifiseres som en ren type. Kan du bruke kjøleskapet til dette? 3 uker på 8-10 grader, deretter tar du gjæringskaret ut og setter det på benken med 20 grader en uke?
Det med tilsetting av sukker er egentlig enkelt. La oss ta et eksempel med at du har 10 liter ferdig gjæret øl. Da veier du opp 60 gram (6 gram pr liter) sukker i en kasserolle. Helt vanlig sukker som du sikkert har. Tilsett litt vann og kok dette opp. Kok en liten stund slik at du er sikker på at sukkerlaken er steril. Ha denne sukkerlaken i et kar. Tapp så ølet fra gjæringskaret til dette karet. Deretter er det bare å tappe ølet iblandet denne sukkerlaken over på flasker og korke disse. La flasken stå romtemperert i 1-2 uker, kjøl de ned i kjøleskapet og begynn å smake...
 
1. Vanlig Farin fra Rema 1000. Ingen vits i å bruke noe mer fancy til karbonering.
2. 6g pr liter. Litt mer for belgiere, litt mindre for engelsk bitter ol.
3. Ingen
4. Du kan det, men da må du bruke bittelitt mer. Jeg ville heller spart den til en fremtidig batch med øl og brukt den som en del av oppskriften.
5. Startere brukes når du kjøper flytende gjær. Dette for å dyrke opp tilstrekkelig mengde gjærceller. Gjær er et skjørt produkt, så det er av forskjellige grunner nesten aldri nok gjær i et rør eller en smack-pack til 18 liter slik det står på pakken. Dette løser du ved å tilsette røret/smack-packen i et lite volum vørter med OG på 1.038-1.040 og lar det gjære ut i et par dager. www.mrmalty.com har en fin kalkulator. Startere brukes ikke på tørrgjær; Her rehydrerer du istedet gjæren i litt vann som holder 40 grader, før du tilsetter dette.
 
Rdahlb skrev:
off! da kan det jo se ut som om jeg har gått på en smell, med å bestille lager istedetfor ale etc...

hvordan blir denne lageren som jeg har kjøpt, hvis jeg brygger den som en ale? altså med gjæring på rundt 18-22 grader? besitter ikke utstyr som tillater meg å brygge på "lagertemperaturer" :-/

Det går nok helt fint, selv om du ender med en ale og ikke en lager. Om det står "ale" eller "lager" på ølsettet, har egentlig ingenting å si – det er gjæren du bruker, og temperaturen du gjærer ved, som er avgjørende. Og Windsor er en ale-gjær som trives best ved tilnærmet romtemperatur. Mitt første brygg var også basert på et lager-sett som jeg gjæret med ale-gjær, og det ble fullt drikkbart øl av det.

Pilsner er for øvrig ikke et alternativ til lager, men en lager-type. Du bør altså ikke bestille pilsner-gjær hvis du ikke har mulighet til å gjære kaldt.
 
ChristerL skrev:
Ellers så er jeg enig i at det er nok rett og slett litt feil i "Bedre instrukser for....." når det står at du skal koke innholdet i ølsettet. Det vil forrykke humle tilsettingen i settet (ihverfall med lang koking), i tillegg til at innholdet allerede har dratt nytte av kokeprosess samt skal være helt sterilt.

No er det ikkje noko særleg humleprofil på eit ølsett uansett (ihvertfall ikkje i eit lager sett). Det å koke ølsettet i for eks. 3 liter vatn gir muligheit til å koke spraymalt og andre ingredianser, samt å tilsette smak og aroma humle. Når eg lagda ølsett før fikk eg alltid best resultat når eg kokte ingrediensene i ca. 15-20 min.

Som det blir nemt her går det absulutt fint med ale gjær på det settet. Eit forslag: Hvis du har ein pakke Safale US-05, og litt cascade. Kan du lage noko litt Cream ale lignande, som er eit pils/lager lignende øl gjæra med ale gjær som gir meir fruktigheit. 

Kok da bare ingredienser i ca. 2-3 liter vatn i 20-15 min, tilsett ca. 30g cascade(eller annen humle og mengde) det siste minuttet av kokinga. Hell innholdet fra gryta i karet og etterfyll med  kaldt vatn fra springen. Etter mine erfaringer vil du da få ein temp på ca.20 grader når du har fylt til ca. 22 liter
 
Grande skrev:
Rdahlb skrev:
off! da kan det jo se ut som om jeg har gått på en smell, med å bestille lager istedetfor ale etc...

hvordan blir denne lageren som jeg har kjøpt, hvis jeg brygger den som en ale? altså med gjæring på rundt 18-22 grader? besitter ikke utstyr som tillater meg å brygge på "lagertemperaturer" :-/

Det går nok helt fint, selv om du ender med en ale og ikke en lager. Om det står "ale" eller "lager" på ølsettet, har egentlig ingenting å si – det er gjæren du bruker, og temperaturen du gjærer ved, som er avgjørende. Og Windsor er en ale-gjær som trives best ved tilnærmet romtemperatur. Mitt første brygg var også basert på et lager-sett som jeg gjæret med ale-gjær, og det ble fullt drikkbart øl av det.

Pilsner er for øvrig ikke et alternativ til lager, men en lager-type. Du bør altså ikke bestille pilsner-gjær hvis du ikke har mulighet til å gjære kaldt.

Aha, så med andre ord så kan jeg godt sette dette lagerølsettet med den gjæren jeg har bestilt, la dette gjære seg ved romtemp, og ende opp med et resultat jeg ikke blir skuffet over?
Hvor lenge skal den isåfall gjære, omtrent?
 
Torvald skrev:
ChristerL skrev:
Ellers så er jeg enig i at det er nok rett og slett litt feil i "Bedre instrukser for....." når det står at du skal koke innholdet i ølsettet. Det vil forrykke humle tilsettingen i settet (ihverfall med lang koking), i tillegg til at innholdet allerede har dratt nytte av kokeprosess samt skal være helt sterilt.

No er det ikkje noko særleg humleprofil på eit ølsett uansett (ihvertfall ikkje i eit lager sett). Det å koke ølsettet i for eks. 3 liter vatn gir muligheit til å koke spraymalt og andre ingredianser, samt å tilsette smak og aroma humle. Når eg lagda ølsett før fikk eg alltid best resultat når eg kokte ingrediensene i ca. 15-20 min.

Som det blir nemt her går det absulutt fint med ale gjær på det settet. Eit forslag: Hvis du har ein pakke Safale US-05, og litt Cascade. Kan du lage noko litt Cream ale lignande, som er eit pils/lager lignende øl gjæra med ale gjær som gir meir fruktigheit.  

Kok da bare ingredienser i ca. 2-3 liter vatn i 20-15 min, tilsett ca. 30g Cascade(eller annen humle og mengde) det siste minuttet av kokinga. Hell innholdet fra gryta i karet og etterfyll med  kaldt vatn fra springen. Etter mine erfaringer vil du da få ein temp på ca.20 grader når du har fylt til ca. 22 liter

Safale US-05 og Cascade: Hva er dette, og er dette noe man får kjøpt i dagligvaren, eller må det bestilles fra hjemmebryggingsbutikk?
Om jeg kan få et ikke-skuffende resultat med varene jeg allerede har bestilt, vil jeg helst komme igang snarest, uten å måtte vente ennå en uke på levéring av varer  :ber:
 
Safale US-05 er ein type tørrgjær som er ganske nøytral på smak, og har eit veldig godt rykte på seg. Cascade er ein amerikansk humletype. Begge deler kan kjøpast på heimebrygger-forettning som bryggselv.no eller vinogbar.no .
Om du er gira på å brygge med dei ingrediensene du har, må du bare gjør det, eg kjem bare med tips til kva som kan gjøre eit vanleg ølsett litt bedre. Resultatet vil nok bli bra uansett så lenge du er nøye med vasking, desinfisering og gjæringstemp (Sabil, men ikkje for høg gjæringstemp).
 
Rdahlb skrev:
Aha, så med andre ord så kan jeg godt sette dette lagerølsettet med den gjæren jeg har bestilt, la dette gjære seg ved romtemp, og ende opp med et resultat jeg ikke blir skuffet over?
Hvor lenge skal den isåfall gjære, omtrent?

Det kan du, selv om du nok ikke kan forvente spektakulære resultater med et slikt ølsett. Det kan dog være lurt å bytte ut deler av maltekstraktet (omtrent halvparten?) med sukker, det vil resultere i bedre utgjæring (lavere FG) og dermed et litt mindre søtt øl. La det gjære i to uker. Det er en fordel (men ikke strengt nødvendig) å gjære i et rom som er litt kjøligere enn vanlig romtemeratur. Selve gjæringsprosessen skaper en del varme, slik at temperaturen i ølet vil være høyere enn temperaturen i rommet. En våt t-skjorte eller lignende utenpå gjæringsdunken kan senke temperaturen et par grader hvis du ikke har en kjølig kjellerbod eller noe slikt.

Safale US-05 er en ale-tørrgjær, altså et alternativ til Windsor-gjæren du allerede har skaffet. Min erfaring med Windsow er begrenset – jeg har brukt den én gang – men ølet ble godt. Dog tok det litt tid, de første ukene hadde ølet en påfallende smak av brødgjær. Men jeg aner ikke om dette er vanlig for denne gjæren, det kan godt ha vært jeg som rotet til et eller annet.

Cascade er en amerikansk humletype. Å tilsette litt humle helt i slutten av koketiden vil helt klart gi deg et bedre øl (hvis du skal bruke Windsor-gjæren og ikke US-05, ville jeg dog heller ha satset på en engelsk aromahumle, for eksempel East Kent Goldings). Men for all del: Hvis du brenner etter å komme i gang, kan du bare kjøre på med de ingrediensene du har. Resultatet blir kanskje ikke optimalt, men det blir neppe vondt heller.
 
Grande skrev:
Det ser bra ut, rent bortsett fra at det er utsolgt for både gjæren og humlen. Men det ser ut til at bryggselv.no har begge deler på lager:

http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/280 http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/208

Tror bare jeg peiser på å bestiller dette også, så går vi for best mulig resultat med en gang.
Holder det med 1 stk av hver?

Edit: Ser at det står 5-8g "Safale US-05" pr. 10L. Kanskje bare bestille 2 da med en gang, så man slipper å gå på ennå en smell...
 
Tilbake
Topp