Ønsker tips til juleøl partial mash

Hei!

Jeg har tidligere gjort noen batcher med ekstraktsett fra BryggSelv, og har også et par runder med partial mash på samvittigheten. Har enda ikke investert i fullt bryggeutstyr, og har enn så lenge en 14 liters kjele jeg mesker og koker i, men den som venter får se...

Uansett, jula begynner å nærme seg, og det hadde vært gøy å sette en liten batch med juleøl. Jeg har funnet litt ulike oppskrifter, men de aller fleste baserer seg på all-grain brygg. Har derfor prøvd å sette sammen det som ser best ut fra de ulike oppskriftene til det som forhåpentligvis blir et godt øl. Det hele er i stor grad basert på Porter-LME'en fra Briess. Tror dere at det vil være et godt valg? Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med profiler på ulike malt- og humletyper enda, og det er der jeg håper at noen av dere erfarne bryggere på forumet kan hjelpe til.

Jeg har brukt BeerSmith til å lage oppskriften, og har lagt ved en PDF med steg og ingredienser. Hadde satt stor pris på om noen kunne tatt en titt og fortalt meg om jeg er fullstendig på viddene, eller om dette kan ha noe for seg. Ifølge BeerSmith ender jeg opp med en OG på 1,065, 27,5 IBU, 60,9 EBC og 6,5% ABV.

Setter stor pris på alle svar! :)
 

Vedlegg

  • Juleøl 2014.pdf
    239,6 KB · Sett: 28
Så vidt jeg vet inneholder Briess Porter LME: Base Malt, Victory Malt, Caramel Malt 80L, Chocolate Malt, Carapils® Malt, Water. (Fra deres spesifikasjoner, googlet det frem.) Denne skal lage en god porter. Jeg ser på nettet at folk komponerer oppskrifter med dette ekstraktet ikke ulikt det du gjør. Dessverre er det vanskelig å vite hvilket forhold det er mellom de ulike ingrediensene i LMEen, så å tilsette mer malt blir liksom bare ren gjetning. Personlig ville jeg heller tatt utgangspunkt i lys ekstrakt (som er kun pale malt) og brukt diverse spesialmalt i "teposen", men din løsning fungerer nok også.

For å lage en ekstraktoppskrift av et all-grain-øl, bytt ut pale malt med lys ekstrakt til du får riktig OG i BeerSmith. (Dette forutsetter at ingen av de andre ingrediensene må meskes, dvs, at det er krystallmalt, roasted barley, sjokomalt etc, men ikke munchener, etc.)
 
Takk for supre innspill! Jeg tenkte å ta en tur innom BryggSelv senere denne uka eller neste uke og høre hva de tenker.
Tar gjerne imot innspill hvis det er noen andre som har tips eller erfaringer å komme med også.
 
Jeg satte dette brygget i dag, og oppskriften ble omtrent som planlagt, men jeg gjorde noen justeringer etter tips fra BryggSelv.

Reduserte blant annet vannmengden til mesking noe, erstattet bitterhumle til Magnum og brukte muscovadosukker istedenfor kandissukker. Hadde også i ferskt appelsinskall istedenfor tørket, og brukte da fire økologiske appelsiner for å få 10 gram skall. Ble også anbefalt WLP001, da denne skal være mer nøytral og gi mer plass til de ulike kryddersmakene.

Ble også fortalt at spesielt kardemomme og kanel kan bli litt dominerende, så jeg kommer til å koke opp dette med litt vann ca. en uke ut i gjæringsprosessen, for deretter å tilsette halvparten, vente et par dager, smake til, og eventuelt tilsette mer hvis det trengs.

OG ble 1,058, som er litt lavere enn antatt, muligens pga. at typen sukker ble endret, og jeg fant ikke noen gode tall på denne sukkertypen.

Smakte på vørteren rett etter brygging, og det virker veldig lovende! Fin balanse. Appelsinsmaken var kanskje litt dominerende, men antar at den vil avta etterhvert.

Legger ved oppskriften jeg endte med å bruke her i tilfelle noen er interessert.
 

Vedlegg

  • Juleøl 2014 oppdatert.pdf
    265,4 KB · Sett: 19
Tilbake
Topp