Ønsker Tomflasker

Kjøp 3 fulle pantekasser og en tom. Spyl flaskene i vann.  Fyll bsdekaret med lunkent krystallsoda vann. Sett tomkassen på topp av den fulle kassen og trykk den under så flaskene fylles x3. La stå en time. Etiketter er nå løsnet og flaska rein. Evt gjenta en gang til. Sjekk flasker i godt lys. Er det noen som ikke er rene er det bare å pante dem igjen. Raskeste og rimeligste måten jeg har funnet iallefall.
Lykke til.

--
 
Hei Tormod
Bryggebryggeren har rene (fabrikknye) 0,5 l flasker til kr 9,- pr stk og 0,75 l flasker m flipptopp til kr 20,-
1 kr billigere pr flaske ved kjøp av 20 eller fler
Harald
 
Fikk kjøpt meg 2 kasser med 0,33 flasker på Eurospar:) må jo vaske dem selv, men who cares:)
Har du noe 0,33? Vil helst. HELST bruke dem.
 
Jeg har ingen 0,33 flasker nå, men jeg kan få opp noen sammen med neste pall med malt fra Petit
Harald
 
har ordnet meg 3 kasser. ordner meg 6 nye idag.
herre hvor jeg gleder meg til min keggerator er ferdig. da blir det hadebra flasker.
 
Tormod B skrev:
hva vil prisen pr flaske bli?
Du må nok regne med å legge et par kroner til prisene lenger sør. Det betyr kr 9,- for en tomflaske. De økte fraktkostnadene skal dekke både betaling til sjåføren, vedlikehold av bilen, og kjettinger til alle hjul... det trengs nå om dagen.

Da er det mye penger å spare på å vaske og gjenbruke flasker. Tips: ikke bruk tid på å rengjøre flasker med gjengrodd skitt (uttørkede gjærrester el.l.) Det er nok av flasker der ute som bare trenger en lett kattevask før de fremstår som nye. Men husk desinfisering.
Harald
 
Tipset mitt er:
  • Stikk til nærmeste dagligvaresjappe
  • Si: Hei, jeg driver med hjemmebrygging av Øl. Kan jeg få kjøpe tomflasker av deg?
  • Kjøp så mange du trenger (40,- pr kasse - Inkludert kassen)
  • Bær/Kjør dem hjem
  • Vask og desinfiser
  • Fyll på Øl
 
har avtale med en butikk. betaler 41kr pr:) gir 1 krone ekstra.
tar kassen med hjem
legger det i et vannbad 100L (litt varmt) og 3DL salmiakk. Etter 10min. ingen etikett.
skyll av.
vask og desinfisere før bruk.
 
Jeg kjøper tomflasker på butikk og kjører dem en runde i oppvaskmaskina på 65 grader.
Får faktisk plass til 1 1/2 - 2 kasser i hver runde.
Da blir de gullende rene.
Flusher i tillegg med Star-San rett før tapping.
 
Eit lite tips: Det finst ein del flasker uten pant med høg hals som er veldig lette å vaske/Korke. F.eks. Hansa premium, Greven cider, og på polet kjøpte eg ein Amerikansk
IPA som heiter Snake dog IPA. Dei norske flaskene er blanke så då ser du lettere att det er reine, og du ser lettere om ølen er blitt klar og fin. ( Og skyll flaskene straks etter åpning for då sparer du deg masse arbeid seinere.) Når kona vil ha noko lys pils på butikken f.eks. Carlsberg, så kjøper eg Hansa Premium til ho.......
 
Tormod B skrev:
ja. oppvaskmaskinen før tapping:) viktig. UTEN VASKEMIDDEL... VIKTIG

Jeg bruker vaskemiddel, oppvaskmaskina skyller så godt at det blir ikke noe igjen av det.
Og vasken og tørkinga som maskina gjør på høy temperatur dreper det meste av bakterier.

Star-San tar seg av resten.
 
Så lenge du ikke bruker glansemiddel eller oppvaskmiddel tilsatt noe slikt, er det ingen problemer med oppvaskmaskinpulver. Jeg vasker stort sett alltid flasker i maskinen (Sun-pulver), og ender opp med fint, holdbart skum i glasset. Som alltid ellers er det viktig at maskinen er ren og fettfri. Ikke vask flaskene samtidig med oljefat og smørekopper.
 
Tormod B skrev:
så SS fjerner vaskemiddel belegget?

SS fjerner nok ikke såperester nei, men det klarer oppvaskmaskina selv i skylleprogrammet.

Sier meg ellers enig i å ikke ha annen oppvask i maskina samtidig, og ikke noe skyllemiddel...
 
Tilbake
Topp