• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes kjøpt: stålspiral

B

bard

På søken etter en rustfri spiral til et HERMS oppsett som ikke koster skjorta. Noen som har noe liggede. Kan godt være en kveil som ikke er ferdig formet enda. Evt en brukt en.
Noen som har noe liggende?
 
Høres veldig bra ut!  Regner med at det ikke skal være store problemet med å stramme den inn slik at den går ned i et 50l fat (ca. 35cm i dia)?
 
bard skrev:
Høres veldig bra ut!  Regner med at det ikke skal være store problemet med å stramme den inn slik at den går ned i et 50l fat (ca. 35cm i dia)?

35 cm er doable med god tid og tålmodighet, er min erfaring.
 
Kobber har jeg god erfaring med. Lagd fine spiralen på mye mindre dia, men rustfritt er vel en annen sak ja...

Er innstilt på å bruke rustfritt pga kobberkonsentrasjonen jeg får i vørteren ellers. Hele rør-systemet ville da blitt i kobber. Fra HERMS (både i sirkulerende vørter og skyllevannet i HLT'n), fra manifolden og fra kjøleren. Litt kobber skal bare være næring til gjæren, men sikkert greit å ikke overdrive. Eller er det andre sterke meninger om dette?
 
bard skrev:
Kobber har jeg god erfaring med. Lagd fine spiralen på mye mindre dia, men rustfritt er vel en annen sak ja...

Er innstilt på å bruke rustfritt pga kobberkonsentrasjonen jeg får i vørteren ellers. Hele rør-systemet ville da blitt i kobber. Fra HERMS (både i sirkulerende vørter og skyllevannet i HLT'n), fra manifolden og fra kjøleren. Litt kobber skal bare være næring til gjæren, men sikkert greit å ikke overdrive. Eller er det andre sterke meninger om dette?

Kobber og rustfritt sammen i sure omgivelser (vørter) skal visst ikke være spesielt bra for de rustfrie egenskapene til stålet...
 
AtleK skrev:
Her er en som påstår at han har en god metode for å unngå knekk på rørene ved bøying.

https://www.youtube.com/watch?v=-l-lMKlVFpA&feature=youtube_gdata_player

Bare et tips... har ikke prøvd det selv.
Jeg har prøvd is i en coil av rustfrie tynnveggede rør (ved et uhell). Det gikk ikke bra da coilen sprakk mange steder.
Kobberrør er mykere og tåler mer, men sjansen for at de også sprekker er absolutt tilstede om man lar vann fryse i røret.
 
Bjarte H skrev:
Jeg har noe liggende. Skal se på det i morgen :) Det er ca. 4-6m 1/2" rustfri, tynnvegget kveil.

Beklager for det utrolig seine svaret. Jeg har ca. 2 runder igjen i kveilen med diameter på 70cm. Ca. 4meter med andre ord.
 
Bjarte H skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg har noe liggende. Skal se på det i morgen :) Det er ca. 4-6m 1/2" rustfri, tynnvegget kveil.

Beklager for det utrolig seine svaret. Jeg har ca. 2 runder igjen i kveilen med diameter på 70cm. Ca. 4meter med andre ord.

Takker for det, Bjarte.
Men jeg har ordnet meg :)
 
Tilbake
Topp