Ønsket volum av Co2 i Pils

Det ble da veldig lite sukker. Rett over 80 gram til 20 liter. Men ser flasketemeraturen har mye å si. Noen som har lyst å forklare litt mer i dybden om hvorfor det er slik?
 
ølet har etter gjæring noe CO₂ i seg, like oppunder 1 volenhet men varierer med temperaturen ølet har, gå da utifra høyeste temperatur.
Sukker gjærer til 50/50 alc/CO₂
Siden du vil øke CO₂ vol med ca 1,5, eller 3 gram trenger du ca 6 gram sukker pr. liter øl.
Du vil til dine 20 liter trenge 120 gram sukker, gjerne opp mot 140 hvis du liker kullsyre, men prøv nå med mindre og se om det blir øl igjen i flaska :)

Sorry Marius.H.Steen men det er vel ikke det som avgjør dette med sukkermengde.
 
Forstår ikke helt hva du mener at jeg har uttrykt feil, det er jo klart at etter gjæring er det mer CO2 ved endt gjæring i ølet om gjæringen har foregått kaldt, type pilsgjæring enn ved ale temperaturer.
Skal du da blande ut primingsukker for 20L øl som holder 10 grader trenger man etter mine beregninger 100 gram sukker for å oppnå volco2 på 2.5, er det ved 20 grader trenger du 125 gram, ettersom mer av CO2 har gått ut av løsningen.
 
Unskyld Marius.H.Steen, jeg leste det som en litt annen vanlig påstan, men vi er nok enige mens du har mere nøyaktig angivelse av mengde.
 
Ok, men tar man utgangspunkt i flaske temperatur eller lagrings temperatur?  Øllet holder jo 2 grader når jeg flasker, men skal lagres 2 uker i romtemperatur?
 
Du må beregne sukkermengden utifra temperaturen ølet holder i det du skal blande i sukkeret og tapper på flaske. Holder det f.eks. 20 °C, vil det allerede være ca. 0,8-0,9 vol. CO2 i det, ved 2 °C vil det holde omtrent 1,6 vol. når det er mettet.
 
Om du har varmet opp ølet til en diacetyl-rast på f.eks. 16 grader, bør du ikke da beregne sukkermengde som om ølet holder 16 grader? I og med at den kullsyren som forsvinner ut av væsken etter oppvarmingen ikke uten videre blir trukket inn igjen, mener jeg.
 
Dette har jeg også lurt litt på.

La oss si at jeg gjærer en ale på 20C. Etter at alt sukkeret er gjæret ut - og det ikke lenger produseres mer CO2 - kjøler jeg ølet ned til 0,1C.
Mengden CO2 som er løst i væsken er vel den samme? Hvis mengden CO2 skulle øke ved nedkjøling; hvordan klarer øllet å stenge ute alle de andre gassene?  ;)

Motsatt vei har jeg ikke noe problem med å følge resonnementet, siden CO2 vil gå ut av løsning ved økende temperatur.  

Hva med å bruke temperaturen ved siste aktive gjæring som grunnlag (ved nedkjøling).
Og temperaturen ved flasking (ved oppvarming)
 
Jo, man må ta med i beregningen hvorvidt det er aktivitet i ølet eller ikke. Hvis ølet har gjæret helt ferdig på 20 °C, og man så skrur ned tempen, må man beregne CO2-mengde utifra at 20 °C.
 
Utgangspunktet er Henrys lov (fra kjemien).
Temperatur og trykk bestemmer løselighet til gasser i væsker. Naturen tilstreber likevekt.
Dvs at om man har ferdiggjæret øl ved 10 grader, og varmer det opp til 20, så vil CO₂ forlate væsken.
Tilsvarende om man kjøler ned ølet fra 20 til 10 grader. Ølet vil da oppta CO₂, f.eks CO₂ som er innestengt over ølet i gjærkaret. Kan være et poeng over mange dagers lagring.
Kanskje kjemikere her inne som kan fortelle mer om hvor raskt disse reaksjonene går?
Jeg vil vel tro at oppløste gasser forsvinner raskere ut ved oppvarming, enn gassene opptas ved nedkjøling?
 
Kjetil S skrev:
Om du har varmet opp ølet til en diacetyl-rast på f.eks. 16 grader, bør du ikke da beregne sukkermengde som om ølet holder 16 grader? I og med at den kullsyren som forsvinner ut av væsken etter oppvarmingen ikke uten videre blir trukket inn igjen, mener jeg.

Det er derfor jeg sier ta utgangspunkt i høyeste temperatur ølet har vert under.
 
Tilbake
Topp