Oppbevaring av bakterier på eiketerninger?

Hei.
Har hatt en surøl stående i kjelleren i 1,5 år. Og i uken som var sprakk glassballongen plutselig uten forvarsel. :(
Denne kulturen har laget en surøl fra før som jeg er veldig fornøyd med. Så håper jeg kan redde kulturen.

Har hatt eiketerninger oppi hele tiden og har reddet ut 5 stk av dem. Spørsmålet er om hvordan jeg skal lagre disse for så å bruke de i neste surøl?
 
Jeg har jo hørt at man kan kjøpe eiketerninger fra allerede brukte fat som har bakteriene i seg og det har fungert. Disse er vel lagret tørt. Faren er at treverket vil mugne på utsiden og tilføre mugg, noe man ikke vil ha. Kanskje vakuumpakket?
 
"The oak chips were used in Batch 23 Damnation, which was a beer that we made to celebrate the 23rd bottling of Damnation. After the oak chips were removed from the Batch 23 Damnation (no bugs or critters in the beer), I soaked them in four strains of Brett, as well as Lacto & Pedio and our house "wild" culture. They stayed soaking for 3 or 4 weeks before I removed them and dried sun dried them on the roof of our building. From there I bagged them up."
- Vinnie

https://www.themadfermentationist.com/2007/12/russian-rivers-bugs-and-critters.html
 
Taktørka terning, altså? Det klinger jo godt. Om et halvt års tid burde det funke bra her også.
 
Ja. Tror jeg går for en liten mengde øl i et glass. Så lagrer jeg de der.. Kanskje fore de litt hvis det blir lenge til jeg skal bruke de.

Tørke de tror jeg ikke jeg tar sjansen på.
 
Tilbake
Topp